נחל אלכסנדר תיכון

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 9 ק"מ
  • מרכז השרון
  • 6 שעות ומעלה
  • עומס קל
אגמון חפר. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

נחל אלכסנדר הוא עמוד שדרה של מרחב טבע ונוף. זהו נחל איתן העובר בין שדות מעובדים ומאגרי מים, חורשות קק"ל ומצפורים – עולם של טבע ושלווה בקרבת הגוש העירוני הצפוף ביותר בישראל.

הנחל וסביבתו זוכים לשיפורים מתמידים, ומעת לעת נוספים בהם אתרים התורמים ליופיו ולחשיבותו של הנחל כאתר טבע. בנחל יש פארק צפרות, נקודות תצפית, חניונים ומסלולי טיול להולכי רגל ולרוכבי אופניים. חובבי הטבע לא יחמיצו פגישה פנים אל פנים עם הצבים הענקיים שבפארק צבי הנחל, ואילו הרומנטיקנים לא יוותרו על שקיעה במקום שבו נחל אלכסנדר נושק לים.
ברשימה זו נתאר את אתרי הקטע התיכון של נחל אלכסנדר, בין קיבוץ מעברות למושב בית הלוי, או אם תרצו – בין פארק צרפת למצפור ויקר (מאגר משמר השרון) ומצפור שוקי בתל אשקף. בחורף כדאי מאוד להצטייד במשקפת ובמגדיר ציפורים.

דרכי הגעה ועבירות

לאורך הנחל עוברת דרך עבירה לרכב פרטי, אך לעיתים, לאחר גשם רב או השקיה רבה, עלולה להיות בעיית עבירות. במקרה כזה אין ברירה אלא לשוב חזרה לנקודת המוצא.
הדרך, שאורכה כ-11 ק"מ, עבירה כמובן להולכי רגל. יש לדאוג לרכב מאסף בסוף המסלול.

דרך הגעה לנקודת המוצא בפארק ידידי צרפת (לנוסעים ברכב): כ-250 מ' מצפון לכניסה לקיבוץ מעברות פונים ימינה לדרך העפר המלווה את הגדה הצפונית של נחל אלכסנדר. הדרך עוברת בין הנחל לפארק צרפת.

דרך הגעה לנקודת הסיום במצפור אגמי חפר (ויקר): מצומת רופין (כביש 4) פונים מזרחה בכביש המוביל למושבים כפר מונש ובית הלוי (כביש 5711). בצומת מושב בית הלוי (כ-900 מ' אחרי מעגל התנועה שבכניסה לכפר מונש) פונים ימינה לכיוון מושב חניאל. בכניסה לחניאל לא מתבלבלים וממשיכים היישר לפנים לעבר תל אשקף. ממשיכים בדרך המלווה מאגר מים, ובנחל אלכסנדר פונים שמאלה, בין המאגר לנחל אלכסנדר, עד למעבר האירי המוביל למצפור.

בכתבה זו נתאר את הדרך ממערב למזרח.

פארק ידידי צרפת

מרחבת החניה מוביל שביל קצר לפארק ידידי צרפת, השוכן בגדה הצפונית של הנחל. הפארק הוקם בתרומת ידידי קק"ל בצרפת ויש בו מדשאה בצל עצים נטועים ומתקני כושר גופני. בשולי הפארק ניצבים חמישה פסלי מתכת סמליים המייצגים עצים, מעשה תלמידי בית הספר רמות חפר מקיבוץ מעברות וחטיבת הביניים אבן סינא מקלנסווה. לוחות שילוט מפרטים את הפעולות שנעשו לשיקום הנחל.
מכאן נצא לדרך המלווה את הגדה הימנית (הצפונית) של הנחל. הגדה הימנית היא זו הנמצאת מימין לצועד במורד הנחל. הגדרה זו נוחה יותר לשימוש בנחלים שאפיקיהם נוטים להתעקל.
נעבור מתחת לגשר כביש 4 ולאחר כ-400 מ' נחצה בגשר את נחל אלכסנדר לגדתו השמאלית (הדרומית). נמשיך בין שדות מעובדים ולאחר כחצי קילומטר נגיע לצומת דרכים. הדרך הפונה שמאלה מגיעה לכביש 4, מול הצומת לכפר ויתקין. אנו נמשיך היישר לפנים בין הגדה השמאלית של הנחל לשדות מעובדים. אמנם טרם הגענו לאתרי הצפרות ה"רשמיים" של המסלול, אך גם כאן יש הזדמנות לצפות בעופות קרקע ובעופות דורסים המעופפים בשדות.
במרחק של כשני ק"מ מהצומת נגיע לגשר נוסף הנטוי על הנחל ולמקבץ שולחנות פיקניק משני צידי הערוץ. זהו חניון עץ האהבה.

חניון עץ האהבה

הדרך מגיעה לגשר החוצה את נחל אלכסנדר. לפני הגשר נמצאת פרגולה ובה שולחנות פיקניק. שולחנות נוספים נמצאים מעברו השני של הגשר. ומכיוון שכל מקום ראוי לשמו מתפאר בעץ אהבה משלו, גם נחל אלכסנדר אינו מבקש להיות יוצא דופן בעניין הזה. עץ האהבה שלו הוא איקליפטוס גדול ומרשים הצומח בצד הגדה השמאלית של הנחל (לפני הגשר, כ-100 מ' ממזרח לו). גם בצל העץ הוצבו שני שולחנות פיקניק ואבני ישיבה גדולות.
נחצה את הגשר ונמשיך מזרחה בגדתו הימנית של הנחל. לאחר כקילומטר נגיע לגשרון המיועד להולכי רגל וחוצה את נחל אלכסנדר לעבר אגמון חפר (בעתיד ייחסם לכלי רכב הגשר שבחניון עץ האהבה. רוכבי אופניים והולכי רגל יוכלו לעבור בדרך).

אגמון חפר

אגמון חפר נמצא בשטח בריכות הדגים הנטושות של קיבוץ עין החורש. מסביב לבריכות עובר שביל טיול להולכי רגל שאורכו 1.8 ק"מ. השביל רחב ונוח, ולצידו הוצבו מסתורים לצפייה בציפורים ובהם שלטי הסבר. האגמון משיב לאזור את עולם החי והצומח של בתי הגידול הלחים. נשתלו בו מיני צמחים אופייניים לבתי גידול לחים וגם צמחים נדירים כגון מכבד הביצות וסוף רחב עלים – מצמחי הבר של עמק חפר – ומגיעים אליו עופות מים, עופות דורסים, עופות שיר ובעלי חיים אחרים.
את הפארק הקימה ומתחזקת רשות ניקוז ונחלים שרון, והוא נחנך בשנת 2017 במימון JNF קנדה, המשרד להגנת הסביבה והקרן לשטחים פתוחים. קיים תכנון לבניית מבואה לאגמון בקיבוץ עין החורש, וכאשר היא תיבנה, תיחסם הדרך לאורך הנחל, והמטיילים יוכלו להגיע מהמבואה לפארק ברגל או באמצעי תחבורה שקטים.
נמשיך בגדה הימנית של הנחל עוד כשני ק"מ ונחצה בגשר את נחל בחן, הנשפך כאן לנחל אלכסנדר. בלשון היבשה שבין הנחלים נמצא פארק זיגן.

פארק זיגן

הפארק נקרא על שם חבל הארץ זיגן-ויטגנשטיין, שמקיים יחסי ידידות עמוקים עם המועצה האזורית עמק חפר. אנשי זיגן תכננו בחורשה חניון צנוע ונעים ובו שולחנות פיקניק וספסלי הסבה מיוחדים מעץ, שאפשר להתרווח בהם וליהנות מנוף השדות ומנוף הנחל.
הפארק משקיף על המבנים של "אפיקי עמק חפר" – אגודת המים של העמק. במרכז המבקרים הפועל במקום אפשר להתוודע אל השיטות שבהן פועלים בעמק חפר להגברת השימוש במי קולחים מטוהרים, לתפיסת מי שיטפונות ולשיקום מי בארות. אפשר לראות גם שני מבנים עגולים שבהם הופכים פרש פרות בתהליכי תסיסה לגז מתאן המשמש לייצור חשמל ירוק ודשן אורגני.

מצפור אגמי חפר (ויקר)

אנו עדיין בגדה הימנית של הנחל. נמשיך להתקדם בה וכעבור כקילומטר נחצה את הנחל בגשר ונעבור לגדה השמאלית. 1.4 ק"מ בהמשך הדרך נשפך נחל שכם לנחל אלכסנדר. הסוללה הגדולה של מאגר משמר השרון נראית בצידו השני של הנחל, ואפשר להבחין בגג מצפור אגמי חפר (מצפור ויקר). כדי להגיע לשם נמשיך עוד כ-600 מ' בגדה השמאלית ונגיע לשני גשרים הנטויים על נחל אלכסנדר. גשר אחד, עשוי ברזל, מיועד להולכי רגל. הגשר השני אינו אלא מעבר אירי שנועד במקורו לרכב חקלאי, אך משמש גם את הנוסעים למצפור. יש לחצות את הנחל במעבר האירי בזהירות (אין בו מעקה) ולחנות ברחבת החניה של המצפור.

אזהרה: בעת שיטפון אין לחצות את הגשר האירי שבנחל אלכסנדר.

מצפור אגמי חפר-ויקר הוא מרפסת מוצלת גדולה המתנשאת מעל מאגר משמר השרון, אחד ממאגרי המים הגדולים בעמק חפר. המאגר, שנפחו כמיליון מ"ק, קולט מי קולחים ממפעל טיהור השפכים של נתניה ומי שיטפונות של נחל אלכסנדר. כאשר הוא מתמלא, מוזרמים העודפים בגרביטציה למילוי מאגרים אחרים בסביבה. קצב השאיבה למאגר מתחשב בכמות המים הזורמת בנחל בעת שיטפון ומותיר לנחל זרימה חיונית לניקויו מהפסולת המצטברת בו במשך הקיץ.
מסביב למאגר ניטעה גינת נוי נאה ובה מדשאה ופרחים מושכי פרפרים וחרקים, שמקצתם משמשים מזון לציפורי שיר. בגינה עובר שביל נגיש שעולה ומטפס אל המצפור הקרוי על שמם של לארי וטובה ויקר, ידידי קק"ל מקנדה, שמימנו חלק מבנייתו.
המצפור הוא נקודת תצפית נפלאה לעופות המים שמגיעים בחורף לבלות באגם ובהם קורמורן גדול, אנפה אפורה, לבנית גדולה, הברווז מרית וכמובן מאות שקנאים המגיעים לתחנת האכלה שמפעילה כאן רשות הטבע והגנים כדי להפחית את הנזקים שהם גורמים למגדלי הדגים. המצפור המוגבה והגג המוצל מעניקים אפשרות צפייה נהדרת בעופות. בעונות השיא של הצפייה בציפורים נוהגת המועצה המקומית עמק חפר להציב במקום תא שירותים נייד.
ליד המצפור, באותה גדה של הנחל, נמצא חניון טל. בני משפחתו של טל קופרמן מכפר מונש הקימו את האתר לזכרו לאחר שנספה בתאונת דרכים. הגן הוא מתחם שולחנות פיקניק ומתקני שעשועים בצל עצי בוסתן.

תל אשקף ומצפור שוקי

תל אשקף הוא תל קטן המתנשא מעט מעל מישורי השרון, כ-700 מ' ממערב לנחל אלכסנדר. מקומו של התל ליד נחל אלכסנדר משך אליו מתיישבים כבר מהתקופה הכלקוליתית (לפני כ-5,000 שנה). בחפירות התגלו ממצאים מהתקופה הרומית ומהתקופה הביזנטית המעידים על תעשייה מפותחת של ייצור יין – גת גדולה, קנקנים ואמפורות מיובאות, המלמדות על מסחר ימי ביין.
שביל חדש של מדרגות אבן עולה לראש התל. התל אינו מרשים בגובהו, אך הוא מעניק תצפית מרהיבה על אגן נחל אלכסנדר ועל מערב השומרון. למרגלותיו המזרחיים של התל נמצאת שלולית חורף המקיימת עולם צומח וחי של בתי גידול לחים.
דרך העפר מסתיימת כחצי קילומטר מערבה מתל אשקף, בכניסה הצפונית של מושב חניאל.

מידע נוסף

מסלול נוסף בסביבה: יער חורשים
קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: נגה מזרחי, נגה מפות
עודכן בתאריך: 29.10.19
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת טיולים וסימון שבילים השרון ומערב השומרון (גיליון מס' 7)