שביל שמשון ביער צרעה

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 2 ק"מ
  • מרכז שפלת יהודה
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
תל צרעה - מבט ממצפור צרעה. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

יער צרעה משתרע על פני כ-11 אלף דונם בגבעות שפלת יהודה שמצפון לבית שמש. פסגות היער מתנשאות כ-400 מ' מעל לים וצונחות בתלילות דרומה, אל העמק הרחב של נחל שורק. בצלע הדרומית של הרכס, הנושקת לעמק הנחל, שוכן קיבוץ צרעה.

קק"ל החלה בנטיעת יער צרעה בשנות ה-50. הנוטעים הראשונים היו עולים חדשים שהתיישבו במושבי הסביבה, והנטיעות הראשונות כללו בעיקר עצי אורן ירושלים ואיקליפטוס. יער צרעה עובר ב"ארצו של שמשון" כפי שמתואר בספר שופטים: "ותחל רוח ה' לפעמו במחנה-דן בין צרעה ובין אשתאֹל" (שופטים יג, כה).
בחורף ובאביב מתמלא היער שפע של פרחים – בראשית החורף מבצבצים הנרקיסים והסתווניות מכיסי הקרקע הרבים שבין הסלעים, ומאוחר יותר מחליפות אותם במשמרת הפריחה הרקפות, שצומחות כאן בשפע בלתי רגיל, ואליהן מצטרפים מינים רבים של פרחים ובהם כלניות, נוריות וסחלבים למיניהם.
בלב היער, במורדות תל צרעה, הכשירה קק"ל בתרומת ידידיה בשוודיה שביל שעוקב אחר קורותיו של שמשון כפי שמתוארים בתנ"ך. רשימה זו מתארת את שביל שמשון.

איך מגיעים?

נכנסים ליער מכביש 44, כשני ק"מ ממערב למחלף שמשון, בקצה הצפוני של דרך הפסלים. נוסעים לאורך דרך הפסלים כ-3 ק"מ ומגיעים למצפה צרעה. מהמצפה נוסעים כ-100 מ' במורד הדרך ומגיעים לרחבת חניה גדולה, ליד עמודי הוקרה לידידי קק"ל בשוודיה. כאן חונים.

לדמותו של שמשון הגיבור

מבין השופטים על ישראל, שמשון הוא דמות יוצאת דופן, והמקרא מקדיש לו ארבעה פרקים, יותר מכל שופט אחר (שופטים יג-טז). קורות חייו מתוארים בפרוטרוט, מהאופן הפלאי שבו נודע להוריו על לידתו הצפויה, דרך חייו כנזיר אלוהים ועד רגעיו האחרונים, שבהם מצא את מותו.

שמשון אינו מצטייר כמנהיג, אלא פועל לבדו נגד הפלשתים ונוקם בהם את נקמתו האישית. מלחמתו האישית נוגדת לא פעם את העניין של בני ישראל עד שבסופו של דבר הם נאלצים להסגירו לפלשתים. בפרק טז מוזכר פעמיים ששמשון שפט את ישראל עשרים שנה – אזכור אחד לפני מותו ואזכור שני אחרי מותו. חז"ל מסבירים שהפלשתים פחדו משמשון עוד עשרים שנה אחרי מותו בזוכרם את השפטים שעשה בהם.

מצפה צרעה

כדאי להתחיל את הטיול בתצפית ממצפה צרעה. מרחבת החניה נצעד כ-150 מ' למקום שממנו באנו ברכב. בצד הדרך צומחים עצי זית. ממזרח לשביל נטעה קק"ל חורשה קטנה ויפה של עצי אלה ארצישראלית. בחורף מאדימה האדמה שמתחתם מעלי שלכת.

קק"ל בנתה כאן מרפסת תצפית מיוחדת במינה, שנראית כמו סיפון של ספינה. המרפסת נשענת על בית אבן קטן שבנתה קק"ל על מקומו של בית המוכתר של הכפר סרעה. הבית שימש מפקדה זמנית של חטיבת הראל ומאוחר יותר השתמשו בו מייסדי קיבוץ צרעה כחדר אוכל ומקום התכנסות. הם התגוררו מסביבו בבתים זמניים במשך כמה חודשים עד שעברו לנקודת הקבע שהקיבוץ שוכן בה כיום. מסביב למצפה חצובות בסלע גִתות עתיקות.

מרפסת התצפית עשויה לוחות עץ עבים. משיקולים של בטיחות, רשאים רק 25 איש לשהות בה בעת ובעונה אחת. מהמצפה נשקפים הנופים היפים של עמק נחל שורק ובית שמש. בהרי ירושלים נראים היטב הר יעלה עם מגדל התצפית שלו, בית מאיר שליד שמורת המסרק ומושב שורש. גם גוש עציון והרי חברון נראים היטב, וכמובן תל צרעה, המתנשא כ-300 מ' ממערב למצפה ושאליו מועדות פנינו.

השביל

שבנו לרחבת החניה. עמודי ההוקרה מנציחים תורמים משוודיה. האזור הזה, בין גבעת בית המוכתר לתל צרעה נקרא כיום פארק שוודיה. מעמודי ההנצחה מוביל שביל נגיש קצרצר אל שני ספסלים ושולחן פיקניק נגיש הצופים על התל. מכאן יוצאים למסלול שמשון, המשולט כולו בפסוקים מהתנ"ך.

השביל יורד לגיא ובו משוכות צבר ועצי תאנה וזית ששרדו מהכפר שהיה כאן בעבר. השלטים, הכתובים בעברית ובאנגלית, מתחילים לספר את קורות חייו של שמשון. ליד סככת עץ ובה ספסלים מסודרים בצורת האות ח' צומח עץ זית גדול. השלטים מספרים על שמשון והאריה שהרג (שופטים יד, ח-ט). זהו הבסיס לחידה המפורסמת שחד שמשון למרעיו ושבעקבותיה נאלץ לחמוס בכוח את בגדיהם של 30 פלשתים ולהעניקם לפותרי החידה. בעקבות זאת עזב שמשון את אשתו הפלשתית.

מעט הלאה משם ניצב חניון יפה בצל עצי זית ובו שולחן עקלתון ארוך וכיסאות משני צדדיו עשויים בולי עץ. סביב השולחן הזה יכולים לשבת יותר מ-100 מבקרים.

מכאן השביל מסומן בין שני טורי אבנים, חולף על פני שלושה ספסלים בצל עצי זית ומגיע לצומת דרכים. המשיכו בשביל שבין שני טורי האבנים היישר לפנים. אחרי כ-100 מ' תגלו מימין לדרך חניון אינטימי בין עצי זית ולידו, בצד השביל, שרביטן מפואר (ראו צילום) וכפוי טובה, שחנק למוות כבר מזמן את העץ שנתלה בו.

השביל מגיע לדרך רחבה המאגפת מצפון את תל צרעה. פונים בדרך ימינה וצועדים כ-150 מ'. ליד חרוב גדול פונה שביל שמשון שמאלה ומתחיל לעלות אל ראש תל צרעה.

תל צרעה

השביל עולה במדרון מיוער בעצי אורן וברוש בין שתי גדרות אבן ולאחר כ-250 מ' עובר ליד שני עצי ברוש גדולים. בצילם הציבה קק"ל לוח פנורמי. מהתצפית אפשר לזהות את תל אשתאול ויער אשתאול, שורש, אזור שמורת המסרק, חורבת בית עתאב ואזור נס הרים.

מכאן קצרה הדרך לראש התל. תראו כאן גת קדומה חצובה בסלע, מרוצפת אבני פסיפס גסות בצבע לבן ושריד של בית בד, חצוב גם הוא בסלע. בראש התל ניצב בעבר ציון לשיח' סאמת. עכשיו מפארות אותו שתי מצבות שיש גדולות – "ציון שמשון משיח בדורו ומנוח אביו". הכול כאן אומר קדושה – רחבת הבטון והשטיח הירוק, כיסאות הפלסטיק והארון הקטן עם ספרי התפילה, הכבשן להדלקת הנרות וקופסת הצדקה לאמור: "מה טובו אוהליך יעקב".

עתה לא נותר לנו אלא לרדת מהתל לצידו המערבי, לפנות שמאלה ולצעוד בדרך הסלולה כחצי קילומטר בחזרה לרחבת החניה.
קרדיטים
 
כתיבה וצילום: יעקב שקולניק
מפה: "אביגדור אורגד מפות"
תאריך פרסום: 25.04.18
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת טיולים וסימון שבילים מבואות ירושלים (גיליון מס' 9).