שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה
e ירוק - מטיילים עם קקל
התנתק
התחבר
0
טיול בשבילי צוק מנרה
+ מידע חשוב על המסלול
שמור למועדפים
דרגו מסלול זה:
4
הניקוד של המסלול הזה הוא4
צפו בטיול באתר המותאם למובייל
אזור המסלול: צפון,
גליל עליון
עונה מומלצת:
כל השנה
אורך בקילומטרים:
1 ק"מ
משך המסלול:
1-2 שעות
מסלול מעגלי: כן
רמת קושי: קלה
הורדת מפת המסלול
ב-pdf
מפת סימון שבילים 1 החרמון הגולן ואצבע הגליל
סוג המסלול
נוף ותצפית
נוף ותצפית
אם הגעתם לבלות בצוק מנרה, אתם מוזמנים לסייר בשני שבילים קצרים של קק"ל, העוברים בחורש הסמוך לאתר. זוהי הזדמנות יפה להתוודע אל עצי החורש וגם לצפות בנוף המרהיב.

רכס הרי נפתלי הוא יצירה צעירה מאוד במונחים גאולוגיים, משהו כמו ארבעה מיליון שנה. הרכס החל להיווצר בהשפעת השבר הסורי-אפריקני. העתק הגבול המערבי של עמק החולה גרם להתרוממות הרכס וליצירת המצוק הגבוה ביותר בישראל. הפרש הגבהים בין שיא הרכס באזור מנרה (כ-850 מ' מעל פני הים), לבין קרקעית עמק החולה שלמרגלותיו עולה על 700 מ'.
כתוצאה מההעתק העז חושף רכס הרי נפתלי חתך גאולוגי נדיר ומיוחד במינו. ברוב חלקי ארץ ישראל נמצאות שכבות אבן חול קדומות (קרטיקון תחתון, לפני 130 מיליון שנה) במעמקי הארץ, בדרך נוף הרי נפתלי שכבות אלו חשופות לעיני המטיילים.
הרכס עשיר מאוד מבחינת הצמחייה שבו, וחלקים ניכרים ממנו מכוסים ביער קק"ל. בשטחים שנותרו טבעיים מתקיים חורש מפותח, ובמקומות הפתוחים, שבהם אין צל כבד של חורש, עולה פריחה ססגונית בחורף ובאביב.
אתר "צוק מנרה" מפעיל במקום מתחם תיירות ובמרכזו הרכבל הארוך בישראל, המקשר בין מרומי הרי נפתלי לדרומה של קריית שמונה בעמק החולה. הרכבל עוצר גם בתחנת ביניים במרכז המצוק ומעניק הזדמנות לסיורים באזור ההוא. עוד באתר צוק מנרה: מגלשות הרים באורך 1.2 ק"מ, טרמפולינת בנג'י דום ורכבת קרוניות במסלול הצופה על לבנון.

שימו לב, יש אפשרות להדרכה במסלולים. פרטים באתר צוק מנרה.

הטבה למנויי e ירוק באתר צוק מנרה: 20% הנחה לרכבל, למגלשות ולטרמפולינה. לקופון להדפסה

שביל החורש. צילום: יעקב שקולניק


למסלול ההפתעה
+ הצג את כל המידע

למי שרק רוצה להציץ

כשפונים ברכב מכביש 886 לאתר צוק מנרה, מפנה שלט ימינה לדרך עפר המובילה למצפור אמיר קרא. הדרך עבירה לרכב פרטי. מי שאינו מעוניין לטייל ברגל ולהגיע לשם בשביל המסומן, יוכל לנסוע למצפור, מהלך כ-750 מ'.
אנחנו נמשיך בנסיעה לרחבת החניה של האתר. אחרי הקופה נמשיך היישר לפנים על פי השילוט, המכוון לתצפית ולמסעדה הצופה על הנוף ("המרפסת"). כמה מטרים לפני המרפסת נגלה שלט כניסה גדול של קק"ל ובו מפת המסלולים והכיתוב "צוק מנרה". זהו ראש השבילים, שממנו מתחילים שני השבילים שלנו: שביל החורש ושביל סיפורי העבר.

שביל החורש

שביל החורש הוא שביל קצר ונוח מאוד להליכה. אורך מסלול ההליכה כ-500 מ' ואין בו הפרשי גבהים ניכרים. מהשלט צועדים על פי הסימון כ-30 מ' ומגיעים לצומת שבילים. כאן נפנה שמאלה בעקבות חצי ההכוונה הכתומים לשביל החורש (הסעיף הימני מוביל ל"מרפסת" של אתר צוק מנרה). אנחנו עוברים בחורש ים תיכוני מפותח. האלון המצוי שולט בכיפה ומלווים אותו אלה ארצישראלית ושיחים גדולים בעלי עלים שרביטיים, הפורחים במאי בפרחים פרפרניים גדולים וצהובים. מהשרביטים נהגו בעבר לקלוע מחצלות, אך אנחנו כמובן לא נפגע בצמח. עוד בולטת כאן קיסוסית החורש, מטפס קוצני בעל עלים דמויי לב.
אנו מגיעים לגרם מדרגות עץ. לידו צומחים עצי 
אלון התולע. זהו עץ שכדאי לשים אליו לב. הוא הרבה פחות נפוץ מהאלון המצוי ואנו מוצאים אותו רק במקומות הרמים בישראל כגון פסגת הר מירון, המקומות הגבוהים בגולן ובחגורת היער ההררי בחרמון.
למי שמתלבט בזיהוי אלון התולע, ניתן בו כמה סימנים המבדילים אותו מאלון מצוי: אלון התולע הוא עץ נשיר חורף, בעוד אלון מצוי ירוק-עד. עלי אלון התולע גדולים ורכים יותר, ונטולי שוליים קוצניים. בצד התחתון של העלה, בעיקר בעלה הצעיר, יש כסות דקה של שערות. הבלוט ארוך ודק יחסית, וקשקשי הספלול קצרים ומהודקים. העץ מקיים גזע אחד, בניגוד לאלון מצוי, שצורתו בדרך כלל כשל שיח, בעל ענפים אחדים.
עם רשימת ההבדלים האלה, כנראה תצליחו להסתדר. נאמר רק שהשם "אלון התולע" נגזר מכנימות שמטילות את ביציהן בעלי העץ וגורמות להתפתחות עפצים (גידולים דמויי כדורים קטנים). בעת העתיקה השתמשו בעפצי אלון התבור להפקת חומרי בירוס (עיבוד עורות). תמיסת עפצים כזו נקראה בלשון חז"ל "מי מילין".
במורד המדרגות, לאחר שעברנו בסך הכל עד כה כ-130 מ', שוב צומת (ימינה – "למרפסת"). אנו פונים שמאלה ועוברים בתוך חורשת אורנים נאה, יורדים בגרם מדרגות עץ ומגיעים לעוד צומת. כאן, במפגש עם שביל סיפורי העבר, ניצב ספסל בצל אלון מצוי. השביל מטפס בגרם מדרגות ושב לנקודת ההתחלה.

שביל סיפורי העבר

זהו שביל טבע לכל דבר, אך קק"ל מתכננת להציב בו שילוט המספר על תולדות האזור, ומכאן שמו. אורכו לא יותר מ-900 מ', אך הוא מעט תלול ודורש קצת יותר מאמץ גופני.
תחילה נצעד בחפיפה לשביל החורש. אחרי כ-150 מ' שביל סיפורי העבר פונה ימינה ומגיע לנקודת תצפית מרהיבה, מהיפות בישראל. חובה לשבת על הספסל המוצב כאן ולהשקיף על החרמון, הנראה מכאן כל כך קרוב, על עמק החולה והאגמון שבו, וכמובן – על חומת הרי הגולן. קריית שמונה נראית מכאן כמו כף היד ממש.
לאחר ששבענו מהנוף נפנה מהקצה השמאלי של המעקה שמאלה. נדלג על כמה סלעים שלידם צומח שיח גדול של 
אחירותם החורש. נרד בגרם מדרגות ונגיע לדרך עפר. נפנה ימינה ולאחר כמה צעדים נמצא את עצמנו במצפור אמיר, המוקדש לזכרו של סמ"ר אמיר קרא ז"ל, לוחם בחיל המודיעין, שנפל בלבנון ב-15 במאי 1995. הוא נהרג כאשר ניסה לאתר מחבלי חיזבאללה. בעת ביצוע המשימה נורו פצצות מרגמה לעבר המוצב שלו. אחת מהן התפוצצה סמוך לעמדה שבה עמד, והרגה אותו. תחנת השמע שבמקום מסבירה על הנוף ועל דמותו של אמיר.
בתום הביקור במצפור נשוב לדרך העפר, נחזור לנקודה שבה פגשנו את דרך העפר ונמשיך הלאה עוד כמאה מ'. השביל מטפס במדרון שמאלה ועולה במדרון קצר, אך תלול למדי, כדי לפגוש את שביל החורש ולשוב בו בחזרה לתחנת הרכבל.


מידע נוסף

שימו לב

מימוש מסלול ההפתעות בצוק מנרה אינו כרוך בתשלום או בכניסה לאתר. מי שבכל זאת רוצה להיכנס לאתר, יכול ליהנות מהטבה למנויי e ירוק. לקופון להדפסה

מפת טיולים וסימון שבילים

החרמון, הגולן ואצבע הגליל (גיליון מס' 1)

מרחק הליכה

שביל החורש: כ-500 מ'. שביל ההיסטוריה: כ-900 מ' וטיפוס במדרון תלול וארוך מעט 

קרדיטים

תודה לירון לוי, רכז קהל ויער, מרחב צפון קק"ל, ולאנשי צוק מנרה על העזרה בהכנת הכתבה
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק.
מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי.
פורסם בתאריך: 27.9.2012
הוראות התנהגות ובטיחות למטיילים >> לקופון לרכבל בצוק מנרה לחצו כאן >>
לפני צאתכם למסלול הטיול מומלץ להתעדכן ב"קו ליער", מוקד המידע של קק"ל,
בשינויים הרלוונטיים למסלול 1-800-350-550

תגובה דרך פייסבוק

הוסף תגובה


שלח
אריק הר נוי
15:54
12.04.2014
טיילנו ביום ששי בשבילי צוק מנרה ולצערנו נתקלנו בשילוט גרוע / אין שילוט לאורך כל הדרך
בתחילת הדרך אין מפת שבילים.
בהמשך עמודי שילוט נפולים ועל עמודים קיימים לא קיים השילוט (ברוב המקרים נראה כוונדליזם והשחתת הסימון)
הצעתי - לקבוע צבע לכל שביל במפת השבילים בתחילת הדרך ולסמן על גבי סלעים ועצים לאורך הדרך מה שיקטין את אפשרויות ההרס.

אני מטייל קבוע בעקבות ההמלצות שלכם וברוב המקרים נהנה מהטיולים.

בברכה

אריק
דווח על תוכן לא ראוי
הוספת תגובה לתגובה זאת
מערכת
08:27
16.04.2014
אריק שלום, נשמח לדעת באילו שבילים מדובר – האם בשבילים מהתחנה העליונה?
דווח על תוכן לא ראוי
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
מועדפים 0
#
חפש