מרכז המבקרים החדש באילנות

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 2 ק"מ
  • מרכז השרון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
רכיבה וירטואלית ביער. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

הגן הבוטני היערני באילנות פתח את שעריו של מרכז מבקרים חדש, המציג בצורה חווייתית ובאמצעים חדשניים את סודותיהם הנסתרים של העצים. ביקור במרכז מעצים את חוויית הסיור בשבילי הגן בין מיני עצים שנאספו מרחבי העולם כולו.

"זהו מרכז המבקרים הראשון של קק"ל", אומר ד"ר חיים מסינג, מנהל מרחב מרכז של קק"ל. "יתר על כן, זהו גם מרכז מבקרים ייחודי בעולם בתחום הייעור. המרכז מביא לידי ביטוי לא רק תכנים מקצועיים אלא גם מחבר את המבקרים רגשית לנושא של האדמה ושל העצים. התצוגה במרכז פועלת בטכנולוגיות החדשניות והעדכניות ביותר בתחום מרכזי המבקרים וכאשר לצד המרכז נמצא הגן הבוטני היערני אילנות, נוצר שילוב ייחודי ומעניין מאין כמוהו. מרכז המבקרים מצעיד את קק"ל צעד גדול מאוד קדימה בתחום הייעור, ואין לי ספק שהמקום יהיה ספינת הדגל של קק"ל בשנים הקרובות".

מרכז המבקרים נבנה בתרומת קק"ל דנמרק. הגן הבוטני טופח בתרומת ידידי קק"ל בארה"ב ובדנמרק.

איך מגיעים?

יער אילנות שוכן בצדו המזרחי של כביש תל-אביב–חיפה "הישן" (כביש 4), בין צומת דרור לצומת השרון (צומת בית ליד). הכניסה לגן לבאים מכיוון דרום בלבד.

קצת היסטוריה

בראשית יולי 2014 זכה יער אילנות להכרה כגן בוטני והפך לגן הבוטני המוכר ה-11 בישראל. גן בוטני הוא מוזיאון חי המציג צמחים או חברות צמחים בעלי מאפיינים ייחודיים. להכרזה קדמו יותר מחמש שנים של עבודות הכשרה שהובילו אנשי אגף הייעור בקק"ל בעזרתם של אנשי מחלקת התכנון ואנשי אזור מנשה-שרון במרחב מרכז של קק"ל ושל חברי מועצת הגנים הבוטניים בישראל ועובדי משרד החקלאות.

הגן הבוטני באילנות, המשתרע על פני כ-130 דונם, הוא מיוחד במינו. זהו הגן הבוטני היחיד בישראל שמוקדש כולו לעצים. הוא נוסד בשנות ה-50 של המאה ה-20 על ידי אנשי המחלקה לחקר היער של משרד החקלאות כארבורטום – גן אקלום העצים של ישראל. המקום שימש מרכז לפעילות המחקר היערני בארץ ונעשו בו עבודות מחקר חשובות באיסוף זרעים, במזיקי עצים ובתחומים אחרים הקשורים ביערנות.

בשנת 1986 נסגרה המחלקה לחקר היער, והפעילות באילנות נפסקה. המקום ננטש. בשנת 2013 קיבלה על עצמה קק"ל להציל את הארבורטום ולשקמו. פעולות השיקום כללו מיפוי מדוקדק של הגן ושל העצים שבו, טיפול בעצים הקיימים ונטיעה של מיני עצים נוספים. המקום הפך לפינת חמד ששואבת אליה מטיילים רבים.

"על מקומה של הספרייה הישנה של הארבורטום נבנה בשנת 2000 מבנה חדש", מספר סיני פזטל, יערן גוש השרון. "לפני כארבע שנים החליטו קברניטי קק"ל להפוך את המבנה למרכז מבקרים שיוקדש כולו ליצירה המופלאה של הטבע – עץ ויער. ידידי קק"ל בדנמרק הרימו תרומה נכבדה, שמוקדשת כולה להקמת מרכז המבקרים".

"הקמת המרכז הייתה תהליך ארוך ומורכב", אומר אביב אייזנבנד – מנהל מחלקת יערנות ופיתוח מקצועי באגף הייעור של קק"ל. לאחר מכרז ארוך נבחרה לביצועו חברת קומפיוגרפיק פתרונות בע"מ. "עבדנו ביחד, שלב אחר שלב, כדי שתהיה התאמה מלאה בין התכנים לבין הטכנולוגיות החדשניות שנועדו לספק חוויה מיוחדת. קיבלנו מרכז מבקרים שמפאר את העץ, היער והסביבה – היצירה המופלאה של הטבע".

מרכז המבקרים

מרכז המבקרים בנוי משני חללים. בחלל הגדול המבקרים עוברים באופן חופשי בין ארבעה אזורי פעילות. החלל הקטן יותר משמש אודיטוריום ובו מוקרן מיצג ונערך חידון טריוויה קבוצתי. אבי בן-שמואל, המדריך הראשי במרכז המבקרים, מקבל את פני הבאים ומנחה אותם בעת הביקור ולעתים מסייעים לו במלאכה מתנדבים.

עמדת סודות העץ

בלב החדר ניצב עץ מלאכותי מסוגנן, מואר בתאורה מיוחדת. מסביב לעץ מוצבים שישה מחשבי לוח מצוידים באוזניות. תחילה מוצג סרטון קצר המסביר באופן כללי על העץ. אחר כך יכול המבקר לכוון את מחשב הלוח אל השורשים, אל הגזע, אל הנוף או אל הפרחים והפירות ובכל פעם יקבל סרטון קצר המסביר על המבנה והתפקוד של האיברים האלה בחיי העץ. העמדה נגישה.

עמדות האופניים

הרכיבה הווירטואלית באופניים היא חוויה יוצאת דופן המשלבת מציאות רבודה. המבקר מרכיב משקפיים וירטואליים וברגע שהוא מתחיל להפעיל את דוושות האופניים, הוא מוצא את עצמו רוכב בסינגל שנמצא ביער קק"ל. מפעם לפעם "פוגש" המטייל בעל חיים כלשהו, ואם הוא ממקד אליו את מבטו, קופץ סרטון הסבר על אותו בעל חיים. כך לומד המבקר שהיער הוא מערכת אקולוגית מורכבת, שבה לכל אחד מדייריו מקום משלו.
עמדת האופניים נגישה גם היא. אנשים עם מוגבלויות יכולים לעבור אותה חוויה מבלי להפעיל את הרגליים.

עמדת הגלובוס

מטרת העמדה הזו היא לפתוח למבקר צוהר למגוון סוגי היערות בעולמנו. גלובוס גדול מאוד ניצב לפני מסך שמוקרנים עליו סרטונים. כל סרטון מייצג סוג יער, וככל שהוא מתקדם הוא חושף רמזים נוספים על אותו יער. כאשר המבקר בטוח בתשובה שלו, הוא לוחץ על מתג בגלובוס שממוקם באזור הגיאוגרפי שבו נמצא סוג יערות כזה - הסוואנה באפריקה, יערות מחט בערבות סיביר וכן הלאה. ככל שיקדים המבקר ללחוץ על המתג הנכון, כך יזכה בניקוד גבוה יותר. ניחוש לא יעזור. מי ששוגה, "נקנס" בהשהיה של כמה שניות ורק אז יכול לשוב למשחק.

עמדת הייעור

בעמדה הזו מוזמן המבקר "לסייע" בייעור הארץ. מובן שיש לעשות זאת בחוכמה, משום שיש לנטוע בכל אזור עצים שמותאמים לתנאים השוררים בו. המבקר מוצא את עצמו מתמודד עם נתוני רום ומשקעים ונוכח לדעת שיערנות היא מדע לכל דבר.

המיצג

המיצג מוצג באודיטוריום שנמצא בחלל נפרד ולא נספר עליו הרבה כדי שלא לקלקל לקוראים את החוויה. נאמר רק שהוא נמשך כ-13 דקות. בתום המיצג מוזמנים המבקרים לתחרות טריוויה קבוצתית של 50 שאלות. הניקוד של כל קבוצה משקלל את התשובות של כל חבריה. במרכז המבקרים מחכים לקבוצה שתשבור את השיא של מבקרי קבוצת "מקורות"...

ביקור בגן הבוטני

בתום הביקור במרכז המבקרים אתם מוזמנים לסייר בגן הבוטני היערני (הביקור ללא תשלום). זוהי חוויה לאוהבי טבע ומקום נפלא לעריכת היכרות עם עצים זרים, מוזרים ומופלאים, בעלי מראה אקזוטי מרתק. קק"ל סללה בגן כ-2.5 ק"מ של שבילים. הגן ושבילי ההליכה בו נגישים לאנשים עם מוגבלויות בזכות תרומה של ידידי קק"ל בארצות הברית.

למרגלות כל מין עץ הנטוע בגן מוצב שלט המציג את תעודת הזהות שלו. בשלט משולב קוד שאפשר לסורקו באמצעות טלפון חכם ולזכות במידע מעניין נוסף.

סמוך לרחבת החניה, המתאימה לחניית אוטובוסים, מוצבים שולחנות פיקניק נגישים ועמדת מסבירן, המעניקה הסבר קולי קצר על הארבורטום. העמדה נגישה לאנשים כבדי שמיעה.

כדי להתכונן לסיור אפשר להיכנס לאתר ולהכיר יותר מ-190 מתוך כ-300 מיני העצים שבאילנות.

גם ילדים ימצאו עניין רב בסיור בגן. הם יוכלו להתוודע אל מיני העצים במשחק הרפתקה אינטראקטיבי המשלב בעצי הגן כתב חידה שאפשר לפתור באמצעות מכשירי טלפון חכמים.

שעות פתיחה

מרכז המבקרים

במהלך תקופת ההרצה יהיה המרכז פתוח בימים ראשון-חמישי בשעות 14:00-9:00. כניסה אחרונה בשעה 13:00. בימים שישי ושבת המרכז יהיה סגור למבקרים.

הביקור ללא עלות ובתיאום מראש במייל mmilanot@kkl.org.il או בטלפון: 09-8974800.

הגן הבוטני היערני

כל יום מ-8:00 עד שקיעת החמה. הביקור ללא תשלום.

מרכז המבקרים יכול לקלוט 50 איש בו בזמן. בשלב זה, שלב ההרצה של המרכז, הפעילויות והמיצג ערוכים לקהל דובר עברית. הגן הבוטני ומרכז המבקרים נגישים לאנשים עם מוגבלויות.

טיולים נוספים ביער אילנות

קרדיטים

כתיבה: יעקב שקולניק
צילומים: יעקב שקולניק ויוסי זליגר, ארכיון הצילומים של קק"ל
פורסם בתאריך: 26.7.2017

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים השרון ומערב השומרון (גיליון מס' 7)