טיול בנחל קיני

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 2 ק"מ
  • צפון עמק יזרעאל
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
הסכר ליד הגשר ההיסטורי שהוביל מהשרון לגליל. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

נחל קיני זורם במורדות רמות מנשה, שצונחים לנחל עירון (ואדי ערה), לא הרחק ממגידו. הטיול שלפנינו עובר בקטע מוצל של הנחל, שמעיינותיו יוצרים פלג לאורך כמה מאות מטרים.

נחל קיני יוצר גיא צר המתחתר במורדות הדרומיים של רמת מנשה, הנושקים לנחל עירון (ואדי ערה). הנחל נכנס לעמק יזרעאל מדרום לתל מגידו וכאן הוא ממשיך כתעלה אל נחל קישון. סמוך למגידו נובעים בנחל מספר מעיינות. הם יוצרים פלג איתן, הזורם בצל חורשות עצים של קק"ל. מי המעיינות האלה הפעילו בעבר כמה טחנות קמח, ששרידיהן נראות עד ימינו באפיק. ייתכן שהמעיינות האלה הם "מי מגידו", הנזכרים בשירת דבורה: "בָּאוּ מְלָכִים נִלְחָמוּ אָז נִלְחֲמוּ מַלְכֵי כְנַעַן בְּתַעְנַךְ עַל מֵי מְגִדּוֹ" (שופטים ה, יט).
הטיול שלנו יתמקד בקטע קצר של הנחל, שאורכו כ-800 מ'.

איך מגיעים?

נקודת המוצא היא תחנת הדלק "דלק", ממערב לצומת מגידו. הבאים מצומת מגידו נוסעים מערבה בכביש נחל עירון (כביש 65), ואחרי כ-600 מ' פונים ימינה וחונים ליד מתחם המסעדות שבמקום. הבאים מכיוון גן שמואל יפנו ימינה מכביש 65 כ-2.2 ק"מ אחרי הפנייה לכפר ביאדה. מעבר תת-קרקעי מוביל למתחם המסעדות של תחנת הדלק.

עבר עשיר

השם העברי נחל קיני שואב את שמו משני מקורות היסטוריים. המקור הקדום יותר הם הזיכרונות של פרעה תחותמס השלישי, שיצא בשנת 1458 לפני הספירה למסע עונשין נגד ערי כנען המורדות. הצבא המצרי בחר לעבור בנחל עירון היישר למגידו. מגידו נפלה לאחר כשבעה חודשי מצור ובתיאור הקרב מוזכר שהמלך הגיע אל שפת נחל קינה, לדרומה של מגידו.

השם קיני נקשר גם בשבט בשם זה, שנזכר גם הוא בשירת דבורה כבן האזור. סיסרא, שר צבאו של יבין מלך חצור, נס מפני דבורה וברק ומצא מחסה אצל יעל אשת חבר הקיני.

בכך לא תמו קורותיו של הנחל. סמוך למעיינות בחרו הרומאים להקים את מחנה הלגיון. תחילה כנראה שכן כאן הלגיון השני טריאנה ואחר כך הלגיון השישי פראטה. מחנה הלגיון פעל מראשית המאה השנייה עד ראשית המאה הרביעית לספירה. המחנה חלש על סעיף הדרך החשובה שהובילה מקיסריה לבית שאן. בצומת עברה גם הדרך לציפורי, שהייתה עיר חשובה באותם ימים.

בתקופה הרומית שכנה במקום העיירה כפר עותאני, ובה התגוררו יהודים ושומרונים. נראה כי בתקופה הביזנטית הפך היישוב לנוכרי ואז הוא נקרא מקסימיאנופוליס. היישוב הזה הותיר אחריו פסיפס רצפת נדירה מאין כמותה, שהתגלתה בתחום כלא מגידו (מדרום לכביש 66). הפסיפס נושא כתובות מרתקות. אחת מהן מספרת שקצין בצבא הרומי בשם גאיאנוס תרם מכספו לבניית רצפת הפסיפס.

כתובת אחרת מזכירה אישה בשם אקפטוס, אוהבת האל, שתרמה את המזבח לאל ישו כריסטוס. זהו בית התפילה הראשון בעולם שבו נזכר ישו בשמו. בעתיד מתכוונים להעתיק את מקומו של כלא מגידו כדי להציג את הפסיפס לעולי רגל נוצרים.

למסכת היישובים במקום שייך גם הכפר הערבי לגיו, שנוסד במאה ה-19 וננטש במלחמת העצמאות. הכפר מנציח בשמו את זכר מחנה הלגיון הרומי. בגדה הצפונית של נחל קיני נשמר בית הקברות של הכפר ומצפון לו שוכן קיבוץ מגידו.

המסלול

מתחנת הדלק צועדים צפונה בדרך העפר היישר לעבר חורשת האיקליפטוסים ומגיעים לאחר כ-100 מ' לערוץ הנחל. בדרך כלל הערוץ זורם אך אפשר לחצות את הנחל מבלי להרטיב את הרגליים תוך כדי דילוג על אבנים שמונחות בו. כאן יש לפנות שמאלה במעלה הנחל כדי לגלות מיד פינת חמד שבה הנחל יוצר בריכה רדודה גדולה עם משטחים מוצלים גדולים בשתי גדותיו.

במהלך הצעידה, בעיקר בהמשך, פוגשים צמחייה עשירה של עצי ערבה, שיחי פטל קדוש וקנה מצוי, עצי תאנה ותות, שרידי טחנות קמח, ולידם עצי ברוש ואיקליפטוס. מפעם לפעם גם מתגלה סימון השבילים האדום.
כ-300 מ' במעלה הנחל כדאי לסטות מעט מהשביל שמאלה לערוץ ממש (הסימון האדום מרוחק מעט מהנחל). סכר בטון קטן יוצר מפל ומעליו סבך פטל בלתי חדיר. בעבר עוד היה אפשר לראות כאן את שרידיה של טחנת קמח ישנה, היא טחונת אל-ג'יסר (טחנת הגשר), ואת שרידיו של גשר אבן.

שרידי הטחנה מכוסים כנראה בסבך הפטל. הגשר ציין את הדרך העתיקה מהשרון לנחל עירון ומשם לעמק יזרעאל ולגליל. מבנה הטחנה ניצל את קשת הגשר שהייתה כאן. מדרום לגשר, כיום בשטח המעובד, שכן בעבר פונדק דרכים. לאחר שחרב נודע בשם ח'רבת אל-ח'אן.

כ-250 מ' במעלה הערוץ נראים שרידים דלים של טחנת קמח נוספת – טחונת אל-חליל. ייתכן שהיא נקראת כך משום שסיפקה את הקמח שהיה דרוש בתקופה העות'מאנית למושל של חברון. ממש מעבר לשרידי הטחנה הזאת נובעים עינות קיני. עץ תות ענק מצל על רחבה נחמדה, ובצדה שרידי טחנת קמח נוספת. מכאן שבים לנקודת המוצא באותה דרך חזרה.

מידע נוסף

מפת טיולים וסימון שבילים

מפת טיולים וסימון שבילים הכרמל (גיליון מס' 4)

אורך המסלול

כ-1.5 ק"מ (הלוך ושוב)

קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 22.5.2012
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת סימון שבילים 4 הכרמל ורמות מנשה