גן האבן בדרך החשמל שביער בן שמן

פסלים שמשתלבים עם היער ושני חניונים שכדאי להכיר

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 1 ק"מ
  • מרכז שפלת יהודה
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
דלפק לטבע. פסלו של ראובן שרף. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

יער בן שמן, המשתרע על פני כ-21 אלף דונם, הוא מהגדולים שביערות קק"ל.

ביער בן שמן תמצאו אתרים רבים. קברות המכבים ובקעת הנזירים הם שניים מאתריו הארכיאולוגיים. כמו כן יש בו מצפורים, חניונים רבים, דרכי נוף ושבילי אופניים. אחד האתרים המעניינים ביער הוא גן האבן שבדרך החשמל, המציג סדרה מרשימה של פסלים סביבתיים. בשלהי 2016 זכו הגן והדרך לשיפוץ, והמקום, על שני החניונים הקטנים והנחמדים שבו, מחכה לכם בלב היער.  הקמת גן האבן התאפשרה בסיוע ידידי קק"ל בקנדה ובשווייץ.

איך מגיעים?

נוסעים בכביש 1 ובמחלף בן שמן פונים מזרחה לכביש 443. נכנסים ליער בכניסה הראשית למצפה מודיעים (בין סימני ק"מ 7-6). ממשיכים דרומה בדרך סלולה, חולפים על פני הכביש העולה למצפה מודיעים ולאחר כ-400 מ' פונים שמאלה בדרך עפר. מצד ימין נראית פגודה ססגונית. ממשיכים היישר לפנים. לאחר כ-200 מ' מגיעים לצומת ופונים ימינה במורד על פי השילוט המנחה לדרך החשמל. לאחר עוד 400 מ' פונים שמאלה בדרך סלולה בחלקה, היא דרך החשמל. המרחק מהכניסה ליער הוא כ-1.5 ק"מ.

יער בן שמן בקצרה

קק"ל רכשה את אדמות בן שמן בשנת 1904, וארבע שנים אחר כך החלה בנטיעת היער. יער בן שמן הוא, אם כן, מהיערות הוותיקים בישראל. הוא משתרע משני צדי כביש 443, המוביל לעיר מודיעין. סמוך לכניסה הראשית ליער, למרגלות מצפה מודיעים, הקימה קק"ל חניון גדול ובו שולחנות פיקניק, מתקני שעשועים ומי שתייה.

דרך החשמל

דרך החשמל נולדה מכורח המציאות. בשנת 1990 נאלצה חברת החשמל להעביר קו חשמל בלב היער, ולצורך השלמת העבודה נפרצה דרך לצד אותו קו חשמל. במקום להתאבל על המצב, ניצלה קק"ל את התוואי החדש, שאורכו כ-800 מ', והפכה את הגזירה להזדמנות.

אלמנטים של מתכת משולבים בסלעים הטבעיים ומוסיפים ליער בן שמן נופך אמנותי. סלעים שנעקרו להכשרת הדרך נוצלו לבניית מעין חומה קדומה התוחמת רחבה חצי עגולה מפולסת, וכך נוצר בלב דרך החשמל מתחם גן האבן.

בדרך החשמל, שהקמתה נמשכה כשנה, כלולים מתקני משחקים, עמודי שפה וציוני דרך. קרוב לקצה המערבי של הדרך ניצבת רחבת תצפית ובה מתקן מודולרי מקורה לעמדת מצפור. בשני קצות הדרך הציבה קק"ל חניונים לפיקניק.

גן האבן הוקם בפסח 1992 בסדנה לעבודה בטבע שנערכה בקרחת יער קטנה. 12 יוצרים הוזמנו לסדנת פיסול מהירה. הם עבדו במשך חמישה ימים רצופים ויצרו במפסלת ובפטיש פסלים סביבתיים מסלעי המקום. ליד כל פסל הוצב שלט המתאר את שם היצירה ואת שם האמן שיצר אותה. לא נוכל להזכיר כאן את היצירות כולן, אך לא נצא ידי חובה בלי להזכיר אחדות מהן.

סלע גדול ובתוכו חלון מרובע הוא "דלפק לטבע", יצירתו של ראובן שרף המזמינה את המטיילים להציץ אל הטבע. ברני פינק גילף וחרט על גוש סלע גדול את היצירה "דרך הראם", וסגנון עבודתו מזכיר חרותות שיצרו קדמונים בסלעי המדבר. גם גרשון היימן חרט את יצירתו "חרקים" על הסלע הטבעי מבלי לגלף כלל את פני הסלע. ואמנם, קווים דמויי חרקים נראים זוחלים על הסלע. הפַּסלים ורדה גבעול ואילן גלבר יצרו שתי לטאות ירוקות וגדולות דמויות שממית הנראות מטפסות על הסלעים. ליצירה היפה שלהם אין שם.

קצת מחוץ להיכל הפיסול נמצא סלע המפוסל בקווי מתאר של ספינקס, וזה אמנם שמו של הפסל שיצר צבי לרמן. בקצה המזרחי של גן האבן, סמוך לדרך, משגיח על המתחם "שומר היער 2" – סלע זקוף בגובה אדם, יצירתו של זאב קרישר.

רשימה מלאה של הפסלים בגן האבן

  1. לפיתה – דניאל קיש
  2. אדם. אריה. אדם – יוסי גורן-גרינברג
  3. מאפס עד... – יולי שמוקלר
  4. מכבית – חנה ליבאי
  5. דרך הראם – ברני פינק
  6. דלפק לטבע – ראובן שרף
  7. דולה – טניה פרמינגר
  8. חרקים – גרשון היימן
  9. השוקת – ורדה גבעולי, אילן גרבר
  10. ללא שם – ורדה גבעולי, אילן גלבר
  11. ספינקס – צבי לחמן
  12. שומר היער 2 – זאב קרישר

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מידע מקצועי: מירה זר, רכזת קהילה ויער אזור השפלה והחוף, קק"ל
מפה: מיכל קטורזה, ואביגדור אורגד מפות
פורסם בתאריך: 8.3.2017

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת סימון שבילים מפת טיולים וסימון שבילים מס' 9 (מבואות ירושלים)