אנדרטת חץ שחור

טיול היסטורי באנדרטת חץ שחור ובבית ועדת שביתת הנשק

  • בסיסית
  • כל השנה
  • דרום הנגב המערבי
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
נקודת התצפית באנדרטת חץ שחור. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

שימו לב:באתר החץ השחור החלו עבודות פיתוח לשביל נגיש. האתר פתוח ויש לנקוט במשנה זהירות.

08.11.2022

אנדרטת חץ שחור היא אתר זיכרון גדול המנציח את מורשת הקרב של חטיבת הצנחנים בתקופת פעולות התגמול של שנות ה-50 עד מלחמת סיני (1956). פעולות אלה בוצעו בתגובה לחדירת מחבלים לישראל. סמוך לאנדרטה תמצאו חניון יפה של קק"ל, תזכורת לקו המים הראשון לנגב, ואת בית ועדת שביתת הנשק.

תמיד נעים לעצור בחניון שפר, בעיקול הכביש החד שעולה לצפת. החניון שוכן בצל עצי יער ותיק, המלווה את ערוצו העילי של נחל צלמון. בסוף החורף, ההנאה גדולה במיוחד. הנחל זורם בשצף קצף במדרון התלול ויוצר סדרה ארוכה של מפלים קטנים. צריך למהר. במהלך אפריל הנחל נרגע וכבמטה קסם המים נעלמים. קשה לחזות מראש מתי הנחל מחליט להפסיק לזרום, משום שזה תלוי בכמות הגשמים.

איך מגיעים?

נוסעים משדרות דרומה לצומת גבים (כביש 34) ופונים ימינה בכביש 232 לכיוון מפלסים. נוסעים כ-3 ק"מ ופונים ימינה על פי השילוט לאנדרטת חץ שחור, שנמצאת כ-300 מ' מהפנייה. לפני האנדרטה תוכלו לראות תחנה של קו המים הראשון לנגב ואת בית ועדת שביתת הנשק (משמאל).

מידע חשוב

אנדרטת חץ שחור נמצאת במרחק של כ-900 מ' מגבול רצועת עזה. בימים כתיקונם המקום פתוח לביקורים. בימים אחרים יש להישמע להוראות כוחות הביטחון.

החניון

קק"ל שדרגה לאחרונה את החניון שלצד האנדרטה. יש בו שולחנות פיקניק בצל עצי אורן ירושלים ואיקליפטוס, שולחנות פיקניק נגישים, מתקני שעשועים, מים לשתייה ושירותים נגישים. בחניון ניטעו עצים לזכר לוחמים שנפלו בשנים האחרונות בגזרת רצועת עזה.

רקע כללי

בשנות ה-50 וה-60 ספגה ישראל אבדות בנפש ונזקים ברכוש מצד מסתננים שחדרו לשטחה מהמדינות השכנות. צה"ל יצא למבצעים צבאיים כנקמה על כך ולצורכי הרתעה. מבצעים אלה כונו פעולות תגמול. מאז תום מלחמת העצמאות ועד מבצע קדש (1956) נהרגו יותר מ-500 תושבי מדינת ישראל בפעולות טרור ויותר מאלף נפצעו. לשם כך הוקמה באוגוסט 1953 יחידה 101, שנקראה כך על שמה של יחידת גרילה בריטית שהקים אורד צ'ארלס וינגייט באתיופיה ובאריתריאה. היחידה ביצעה סיורים ופעולות מעבר לגבול ולאחר כחמישה חודשים התמזגה עם גדוד 890 של הצנחנים.
בשנת 1989 הקימה קבוצת לוחמים ותיקים, יוצאי גדוד 890, נקודת תצפית המנציחה את זכרו של מפקדם סרן סעדיה אלקיים (סופפו), שנפל בקרב בפעולת הגמול בעזה ב-28 בפברואר 1955. שנה לאחר מכן נוסדה עמותת חץ שחור, על שם הקוד הצה"לי של פעולת עזה, שחבריה הם לוחמי צנחנים מדור פעולת התגמול. העמותה, בשיתוף עם מועצה אזורית שער הנגב וקק"ל, הפכה את אתר חץ שחור לאנדרטה מרשימה - אתר מורשת וזיכרון לנופלים בקרבות הצנחנים המספרת את עלילות פעולות התגמול.

אנדרטת חץ שחור

האנדרטה בנויה כרחבה גדולה הצופה על צפונה של רצועת עזה – בית חנון, בית להיה, ג'בליה, עזה ויישובי עוטף עזה. משני הצדדים של הרחבה המובילה לנקודת התצפית מוצבים עמודי סלע מסותתים ועליהם חקוקים פרטים על פעולות התגמול של הצנחנים. אנדרטה נפרדת מנציחה את הנופלים בפעולות התגמול ובמלחמת סיני. שלוש עמדות הסבר קוליות מעניקות רקע כללי על פעולות התגמול ועל המבצעים בירדן וברצועת עזה.
בקצה האנדרטה, במצפור הצופה על עזה, נמצאת טבלת אבן בצורת חץ ועליה מפת מבצע "חץ שחור". נקודה זו מוקדשת לזכרו של סעדיה אלקיים (סופפו), מפקד פלוגה א' בגדוד 890, שנפל במהלך הפעולה.
אלה המבצעים הנזכרים באנדרטת חץ שחור (שהם רק חלק מהפעולות שביצעו הצנחנים באותם ימים):

פעולת כיסופים (מבצע עין תחת עין)

10 באוגוסט 1954. מטרת המבצע הייתה לכבוש מוצב מצרי ששכן מול כיסופים. המוצב היה מוקף שתי גדרות תיל דו-שיפועיות, תעלות ושדות מוקשים. הכוח כבש את המוצב ופוצץ את המבנים שבו. בפעולה זו נהרגו שני לוחמי צנחנים.

פעולת עזה (מבצע חץ שחור)

28 בפברואר–1 במארס 1955. פעולת תגמול גדולה שבמהלכה תקפו הצנחנים מוצבים מצריים שמהם יצאו מחבלים ופוצצו את תחנת הרכבת ואת מכון המים של עזה. המצרים איבדו 36 חיילים ושני אזרחים (רובם פלסטינים), והצנחנים איבדו שמונה לוחמים.

פעולת חאן יונס (מבצע אלקיים)

31 באוגוסט 1955. פעולה שבמהלכה פוצצה משטרת חאן יונס, ששכנה במצודת טגארט. זו הייתה הפעולה המשוריינת הראשונה של הצנחנים, והם נעזרו בזחל"מים. במהלך הפעולה פוצצו מבנה המשטרה, מסילת ברזל ובתים בכפר עבסאן. המצרים ספגו 72 הרוגים והצנחנים איבדו לוחם אחד.

פעולת כונתילה (מבצע אגד)

27 באוקטובר 1955. גדוד צנחנים ערך מסע לילי ופשט על מבנה המשטרה והמוצבים שמסביבו. מבנה המשטרה פוצץ והכוח שב לישראל עם 29 שבויים. למצרים היו 12 הרוגים והצנחנים איבדו שניים מלוחמיהם.

פעולת הצבחה (הר געש)

2 בנובמבר 1955. המבצע יצא לדרכו לאחר שהצבא המצרי הקים מוצב בגזרת ניצנה שבשטח ישראל. בפעולה השתתפו גם לוחמי גולני. הלוחמים תקפו את מוצבי הצבחה, ממערב לניצנה, והסבו למצרים כ-70 הרוגים. צה"ל איבד בפעולה שישה לוחמים.

פעולת כנרת (מבצע עלי זית)

11 בדצמבר 1955. פעולה נגד חמישה מוצבי הצבא הסוריים שבמורדות הגולן הסמוכים לכנרת. העילה הרשמית למבצע הייתה ירי של הסורים לעבר סירות דיג בכנרת, והוא התבסס על התקרבות שקטה למוצבים והסתערות פתע. במבצע נהרגו כ-54 סורים ונלקחו כ-30 שבויים כדי להחליפם בחיילי צה"ל שנשבו בידי ירדן וסוריה. במבצע נהרגו שישה לוחמי צה"ל.

פעולת חוסאן (מבצע לולב)

25 בספטמבר 1956. יומיים קודם לכן רצחו חיילים ירדנים ממוצב מר אליאס ארבעה מדענים שהשתתפו בכינוס ארכיאולוגי ברמת רחל וביום שאחריו נרצחה אישה במושב עמינדב. מטרת המבצע, שהתנהל בסדר גודל של חטיבה, הייתה לכבוש את מבנה המשטרה שליד חוסאן. בפעולה נהרגו 39 לוחמים ירדנים, והצנחנים איבדו עשרה לוחמים.

פעולת קלקיליה (מבצע שומרון)

10 באוקטובר 1956.לאחר רצח חמישה עובדי סולל-בונה בכביש באר-שבע–סדום ושני פועלי פרדס ליד תל מונד יצאו הצנחנים לפוצץ את משטרת קלקיליה. זו הייתה פעולה רחבת היקף. לאחר הפגזת תותחים ומרגמות נערך קרב קשה שבמהלכו פוצץ בית המשטרה. כוח חסימה כותר ונקלע למצב קשה, וכוח שיצא לחלצו ניהל קרב מר. בתגובה להפגזות צה"ל הפגיזו הירדנים את היישובים ניר אליהו, נווה ימין ואייל שליד קלקיליה. במבצע נהרגו כ-88 ירדנים ו-18 לוחמי צה"ל.

מלחמת סיני (מבצע קדש)

במשך כל שנות קיומה ביצעה חטיבת הצנחנים שתי צניחות מבצעיות, שתיהן במלחמת סיני. אחת במעבר המיתלה (30 באוקטובר 1956) ושנייה בא-טור (2 בנובמבר 1956), כדי להשתלט על שדה התעופה שנמצא שם ולפתוח את ציר התנועה לכיוון שארם א-שיח'. בקרב הקשה שנערך במיתלה נהרגו 38 צנחנים, והוא הפך לסמל בחטיבת הצנחנים.

קו המים הראשון לנגב

צינור מתכת ועליו שלט של חברת "מקורות", המוצב בעיקול דרך העפר המובילה לאנדרטת חץ שחור, מציין את המקום שבו עבר קו המים הראשון לנגב. בשנת 1947 קדחה חברת "מקורות" 15 בארות באזור ניר עם. מניר עם הונח קו צינורות באורך כולל של כ-220 ק"מ, שהוביל מים לשלושת המצפים של קק"ל ול-11 הנקודות שעלו על אדמת קק"ל במוצאי יום הכיפורים 1946. במקום הזה עבר קו המים מניר עם לסעד ומשם לבארי וליישובים נוספים עד נירים.

בית ועדת שביתת הנשק

בית ועדת שביתת הנשק הוא מבנה קטן ובו מבואה וחדר אחד, מכוסה גג רעפים. קק"ל שיפצה את המבנה, ששימש את משלחות ועדת שביתת הנשק הישראלית בצאתן לפגישות עם נציגי מצרים. רוב גג הרעפים אינו קיים עוד. המבנה הזה היה עֵד לכמה אירועים חשובים. בבית הזה התנהלו אחרי מלחמת העצמאות הדיונים על שביתת הנשק עם מצרים, שנחתמו באי רודוס; כאן ניהלו הישראלים והמצרים שיחות לחקירת הפרת הסכמים ויישוב סכסוכים; לכאן הוחזרו שבויי האונייה בת גלים, שנעצרה בתעלת סואץ בשנת 1954; ולכאן הוחזרו גם חללי פעולות צה"ל ומבצע סיני בשנת 1956.
ליד הבית נטעה קק"ל בוסתן ובו, בין השאר, עצי תאנה, רימון, חרוב, תות ושקד. אחדים מהעצים מוקדשים לחללי צה"ל.

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מידע מקצועי: גלית בוזגלו, רכזת קהילה ויער בנגב המערבי, קק"ל
פורסם בתאריך: 23.12.2015

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל