טיול אביב באגמון החולה

  • בסיסית
  • אביב
  • 8
  • צפון Hula Valley
  • 6 שעות ומעלה
  • עומס קל
מסלול טיול אביב באגמון החולה. צילום: תומאס קרומנקר
  • סוג המסלול

האביב מביא עמו ימים קסומים לאגמון החולה קק"ל. נדידת האביב בעיצומה, ובאוויר כבר מריחים ריח מרחקים. הלהקות הנודדות ממהרות לשוב אל אתרי הקינון שלהן בחלקו הצפוני של כדור הארץ ולהביא דור חדש של ציפורים לאוויר העולם.

קצת על המקום

שינויי מזג האוויר הקיצוניים באביב יוצרים באגמון החולה קק"ל מראות ומחזות בלתי נשכחים. קרני השמש חודרות בין רסיסי העננים הממלאים את העמק בקשתות מרהיבות. זה הזמן שבו להקות הציפורים עוברות כאן בדרכן מאפריקה לאירופה, ושלוליות אחרונות של חורף מתמלאות במהירות ברחשי חיים: ברווזים וחופמאים משחרים בהן למזון, ציפורי השיר מתרחצות באמבטיות הרדודות ומנקות את נוצותיהן וזכרי הצפרדעים מקרקרים בקול כדי למצוא אהבה מאוחרת.

איך מגיעים?

מכביש ראש פינה–קריית שמונה (כביש 90) פונים מזרחה כ-1.5 ק"מ לפני צומת כ"ח (בין סימני ק"מ 458-457) על פי השילוט. לאחר כקילומטר מגיעים לרחבת החניה של אגמון החולה קק"ל. סמוך לחניה נמצא מרכז המבקרים שהוא נקודת המוצא לסיורים באגמון.

למידע נוסף על שעות הפתיחה דמי הכניסה וכיו"ב לחצו כאן למעבר לאתר האגמון.

באביב הם שבים בחזרה

באגמון החולה קק"ל, לב לבו של השבר הסורי אפריקאי, עובר אחד ממסלולי הנדידה החשובים בעולם. בכל עונת נדידה עוברות דרכנו יותר מחצי מיליארד ציפורים! המיקום האסטרטגי, בין היבשות אפריקה, אסיה ואירופה, מגוון בתי הגידול, שפע המים והמזון – כל אלה הפכו את אגמון החולה קק"ל לתחנת התרעננות בדרך הארוכה צפונה. לאחר מסע ארוך ומייגע במדבריות אפריקה מגיעות הציפורים לעמק החולה קק"ל כדי להשיב את נפשן ולמלא את עתודות האנרגיה לקראת המשך מסען. יותר מ-300 מיני ציפורים נודדים ועוצרים באגמון החולה קק"ל למנוחה ול"תדלוק".

אומרים שלום לעגורים

הראשונים לצאת לדרך מבין העופות הגדולים הם העגורים. להקות ענק, המונות לעתים אלפי עגורים, ממריאות ברעש ובהמולה, כאילו מודות על האירוח הנדיב. זהו הרגע המרגש שבו הורים נפרדים לשלום מצאצאיהם לאחר שגידלו אותם בנאמנות במשך תקופה ארוכה. ההורים ממהרים לשוב אל אזורי הקינון כדי להוסיף צאצאים לשושלת, ואילו הצעירים מתאספים ב"רווקיוֹת", ומכיוון שאין להם סיבה מיוחדת למהר, הם עוזבים את האגמון לאט יותר. כולם יגיעו, במוקדם או במאוחר, אל הצפון הרחוק.

חסידה יודעת מועדה

עם העגורים מתחילות להגיע מאפריקה הרחוקה גם החסידות. מדי שנה בשנה, כשהן מצוידות במכשיר ניווט משוכלל, חוזרות החסידות לאותו קן שעזבו לפני הנדודים. החסידות הן מבשרות האביב באירופה הקרה, ועל כן הפכו סמל להתחדשות ולחיים חדשים. זהו, כנראה, המקור לאגדה שהחסידות הן שמביאות את התינוקות לעולם. יותר מ-500 אלף חסידות עוברות בשמי עמק החולה כשהן מפליאות במעופן השקט ובכושרן לנצל תרמיקות.

השקנאים

גם השקנאים אינם מפגרים מאחור. במעופם המסודר והמאורגן להפליא הם נוחתים ללינת לילה במי האגמון. השקנאים מבלים בחורף במי הנילוס הלבן והנילוס הכחול שבמזרח אפריקה, ואילו בקיץ הם מקננים בעיקר בשפך הדנובה ברומניה. השקנאי הוא עוף חברותי מאין כמוהו ולא תמצאו אצלו זוג שיפרוש מן הציבור ויקנן לבדו. זהו גם העוף הגדול ביותר שנודד דרכנו. מוטת הכנפיים של השקנאי עשויה להגיע לשלושה מטרים!

בטבעת זו

נדידת האביב מביאה בכנפיה הזדמנות ללמוד ולעקוב אחרי הציפורים הנודדות. אגמון החולה קק"ל מתמלא בעיניים צופיות המחפשות ציפורים מטובעות. תמצאו כאן עגורים שטובעו בפינלנד וברוסיה, חסידות מהבלקן וממזרח אירופה וציפורים מנמיביה, מאתיופיה וממדינות נוספות. כולן מתקבלות בברכה ומוסרות מידע יקר ערך על מסלול נדידתן ואזורי החריפה המועדפים עליהן. מידע רב במיוחד מביאים שקנאים ועגורים הנושאים משדרים לווייניים. השנה מושדרו שלושה עגורים באגמון. שניים בוגרים נמצאים בימים אלה בטורקיה ואחד צעיר נותר עדיין באגמון.

אגמון הפתעות

כל אביב מביא עמו הפתעות משלו, אורחים לא צפויים ונדירים. ביום אביב אחד נקלע לכאן עגור חן בדרכו לערבות מונגוליה; ביום אחר גילינו ינשוף שדות שהתעופף בשקט בשעות בין הערביים קרוב לפני הקרקע. גם פלמינגו ורדרד הגיע לכאן, ומי יודע מה נגלה באביב הזה?

אבל גם העופות שמגיעים לכאן דרך שגרה מעניינים ומרתקים. באביב תמצאו במי האגמון אנפות ארגמניות, ובשמים – חִוויאים התרים בעיניהם החדות אחר נחשים וזוחלים אחרים. סנוניות ממלאות את השמים ומלקטות יתושים אין-ספור עם כל מכת כנף. מספרים שסנונית אחת יכולה לאכול כ-1,000 יתושים ביום!

שרקרקים צבעוניים מתגלים בשריקתם המרנינה, ברווזים בצבעוניותם, חופמאים וציפורי השיר מפליאים בשירתם. כולם עפים אחוזי תזזית כדי להספיק להגיע אל יעדיהם בזמן. לשמחתנו הרבה, חלק מהציפורים בוחרות להישאר באגמון החולה קק"ל ולקנן בו במשך הקיץ כולו. בסתיו יצטרפו לבני מינן הנודדים דרומה.

קן לציפור

האביב באגמון החולה קק"ל הוא גם תחילתה של עונת הקינון והחיזור של הציפורים היציבות שלנו. מינים רבים כבר מקשטים את נוצותיהם בצבעי חיזור, מרימים את קולם בשיר ותופסים חזקה על נחלות קינון. אגמון החולה קק"ל מתעורר לחיים חדשים: תיבות קינון לתנשמות ובזים נמלאות דיירים חדשים; בצדי הדרכים סיקסקים שומרים בקנאות על קניהם; בגדות התעלות שלדגים ושרקרקים חופרים חורי קינון; ובסבך הצמחייה אורגות ציפורי השיר את קניהן המורכבים. עושר המזון והמים באגמון החולה קק"ל מבטיחים להם קינון מוצלח.

צבעי אביב

האביב הוא שעתו היפה של הטבע כולו ולא רק של הציפורים. צמחיית המים מתחדשת לאחר החורף הקר וצובעת את אגמון החולה קק"ל בצבעים רעננים. נופרים צהובים, נימפאות לבנות, שָׁניות סגולות – כולם מזמינים את בעלי החיים ליהנות מכל טוב. האוויר מתמלא שפיריות, שפריריות, זמזום דבורים, קריאות צפרדעים, חיפושיות... חגיגה.
לא רק הציפורים באות אלינו באביב ממרחקים. יש גם פרפרים שעושים את זה. דנאית הדורה (תפוח-סדום) היא פרפר נודד גדול וכתום שעשוי להגיע לגיל מופלג של 11 חודשים. הדנאית מנצלת את הצמח המטפס החנק המחודד כפונדקאי להטלת ביציה. היא ניזונה משפע המזון שמספקים לה פרחי השנית הגדולה והליפיה הזוחלת. הגן הבוטני מתקשט במרבדי פרפרים ובהם נימפית החורשף ולבנינים למיניהם.

ומה בתעלות?

בצדי התעלות נראות ערמות כהות ומשונות שנראות מרחוק כסלעים מוזרים. כשמתקרבים, מבינים שהערמות האלה הן קבוצות של צבי ביצה!

צבי הביצה, כשאר בני קבוצת הזוחלים, הם בעלי "דם קר", כלומר קצב הפעילות שלהם תלוי בטמפרטורה של הסביבה. כדי לפעול ביעילות, צבי הביצה חייבים להעלות את חום גופם ולכן הם יוצאים מהמים הקרים ו"משתזפים" בשמש שעות רבות. באביב תוכלו לראות כאן צבונים קטנטנים שעושים את צעדיהם הראשונים במים.

לא הרחק מהם מישהו עושה גלים. אלה הם השפמנונים. באביב הם נזכרים שגם עליהם חלה חובת מצוות פרו ורבו ולכן הם פותחים בריקודי חיזור והזדווגות במים הרדודים שלאורך הגדות. חבריהם, האמנונים, מסתפקים בחפירת בורות הטלה.
קרדיטים
 
כתיבה: עינבר רובין
צילומים: תומאס קרומנקר, ארכיון אגמון החולה קק"ל
מפה: אגמון החולה קק"ל
פורסם בתאריך: 17/3/2015
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים מס' 4 (הכרמל ורמות מנשה)