טיול בפארק הולנד באילת

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 2 ק"מ
  • דרום אילת
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
מסלול טיול בפארק הולנד באילת. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

למרות החום ומיעוט המשקעים, יש באילת מקום ובו לא מעט עצים. אנחנו מתכוונים לפארק הולנד – פארק מדברי ובו כ-10,000 עצים, שניטע בזכות תרומתם של ידידי קק"ל בהולנד.

לאחרונה נוספו לפארק הולנד באילת שלטי הסבר על הצמחים ועל בעלי החיים בפארק ושלטי פנורמה יפהפיים ממצפור אליק המשקיף על הרי אילת ועל הרי אדום.

בשנים האחרונות הכשירה קק"ל ביערותיה מסלולי הליכה המעניקים לקהילות הסמוכות הזדמנות לשמור על כושר ועל בריאות ובה בשעה ליהנות מן הטבע. שביל כזה קיים גם בפארק הולנד שבאילת. הפארק הוא יצירה של קק"ל, ושביל ההליכה בו, שאורכו כשני ק"מ, הוכשר בשיתוף עם עיריית אילת והחברה למתנ"סים.

בחורפים ראויים לשמם זוכים המבקרים בפארק לצפות בפריחת חורף יפהפייה. הפריחה מתווספת לביומסה הצמחית הנטועה המושכת חרקים ומשמשת בסיס לאישוש אוכלוסיות הזוחלים ומינים הנמנים עם קבוצות אחרות של בעלי חיים.

הפארק הוא דוגמה ליצירת מקלט ולשיקום אוכלוסיות בעלי חיים מדבריים שנפגעו בשל תקופות יובש ארוכות. עופות בר, ארנבות, שועלים ובעלי חיים אחרים גילו את יתרונות המקום. מה רע לבוא לביקור בפארק הולנד בשעות הבוקר או בשעות אחר הצהריים וליהנות מציוץ ציפורי המדבר?

איך מגיעים?

ממעגל התנועה בכניסה הצפונית (כביש 90) לאילת נוסעים מערבה כ-200 מ' בשדרות ששת הימים ופונים ימינה לרחבת חניה גדולה. שלט המבואה לפארק נראה כ-100 מ' ממערב לחניה.

פארק הולנד, אי ירוק

למרות קשיי האקלים נטעה קק"ל באילת פארק מדברי קטן. מבצע השתילה החל בט"ו בשבט 1996, והשם שהוענק לפארק מעיד כי הוא ניטע בתרומתם של ידידי קק"ל בהולנד. בתנאי האקלים הקשים של אילת יש צורך לסייע לצמחים בהשקיה מלאכותית, ואכן העצים זוכים לתוספת מים מליחים כדי לאפשר את הישרדותו של הכתם הירוק באדמת המדבר. כך, למרות כל הקשיים, צומח באילת פארק לתפארת המשתרע על פני כ-350 דונם.

עם מיני העצים בפארק נמנים עצי דום מצרי, באובב ושיח הבר הנדיר גרויה שעירה. הדום המצרי, הידוע גם בשמו העממי "דקל הדום", הוא עץ הצומח בר באפריקה הטרופית ולאורך הנילוס בסודן ובמצרים. בניגוד לעצים אחרים ממשפחת הדקליים שהם בעלי גזע אחד, הדום המצרי מתאפיין בגזע ובענפים המתפצלים לשניים. העלים רחבים מאוד ובצורת מניפה, וגובהו של העץ עשוי להגיע ל-20 מ' ואף יותר מכך. בעין עברונה שליד אילת צומחת קבוצה של עצי דום הנחשבת לאוכלוסייה הצפונית ביותר בעולם הצומחת בר.

הבאובב הוא אחד ממיני העצים המפורסמים בעולם. העץ צומח בר בסוואנות היבשות של אפריקה, והוא ניכר בגזעו הרחב המשמש לאגירת מים. בעצים בוגרים עשוי היקף הגזע להגיע לעשרה מטרים. הבאובב מסוגל לאבד יותר ממחצית המים שבגופו ולהישאר בחיים. את הפירות הגדולים של העץ אוכלים בתאווה קופים ולכן העץ מכונה גם "לחם הקופים".

גרויה שעירה הוא שיח הצומח בר בבקעת ים המלח, והוא נדיר ביותר בישראל. השיח, שגובהו עד כשני מטרים, ניכר בעליו הגדולים והעגולים. באביב הוא מפתח פרחים בצבע חום-אדום. יצירת אוכלוסייה של גרויה שעירה בפארק הולנד שבאילת היא תרומה לשימורו של מין נדיר זה בישראל.

בפארק הולנד צומחים כמובן גם מינים רבים נוספים של עצים. שלושה מהם הם חלק בלתי נפרד מנוף הערבה: שיזף מצוי, שיטה סלילנית ושיטה סוככנית. שיטה צהובת גזע הצומחת גם היא כאן שייכת, כמוהם, לסוואנות של מזרח אפריקה, אך העץ לא הצליח להגיע לכאן בכוחות עצמו. מין נוסף שניטע כאן, מורינגה רותמית, היא צמח הצומח בר בנאות המדבר של השבר הסורי אפריקני, בעין גדי, בנחל פרת ובנחלים היורדים מאדום לערבה ולים המלח.

בולטת מאוד נוכחותה של הסלוודורה הפרסית, עוד מין בר שצומח אצלנו במקומות לחים. בזכות תוספות המים הסלוודורה יוצרת שיחי ענק המשתרעים על הקרקע. קל לזהות אותם על פי העלים העגולים בצבע ירוק עז והריח האופייני של השיח שחשים בו כאשר מתקרבים אליו. מסיבי הזלזלים של הסלוודורה, המכילים חומר מחטא שמסייע לבריאות השן, אפשר להכין מעין מברשת שיניים.

צמחים המאפיינים את פריחת החורף בפארק

עכנאי זיפני פורח בוורוד. הפרחים הבוגרים יותר, שמאביקים ביקרו בהם, הופכים את צבעם לסגול כהה. רכפתן מדברי הוא שיח גדול שצובע בצהוב את הערוצים. פגוניה רכה, בת למשפחת הזוגניים, מוסיפה צבע סגול עמוק.
פרח נאה ובעל צורה מוזרה הוא הבאשן התמים. לא תמיד שמים לב אליו, משום שצבע פרחיו כצבע האדמה, אך כדאי להתבונן בו מקרוב. הפרח בעל ארבעה עלי כותרת הפרושים בצורה לא סימטרית. צבע הרקע שלהם צהוב ומכוסה בעורקים רחבים שצבעם חום-ארגמן. הצמח זכה לשם הלא מחמיא בגלל ריח חריף שמדיפות שערות בלוטיות המכסות את הגבעולים והעלים.

ויש גם מי שאינו פורח אבל פירותיו צובעים בוורוד עז את הנחל. זוהי החומעה הוורודה, צמח חד-שנתי שלעליו יש טעם חמצמץ המזכיר בטעמו את טעם מיץ החמציץ אך הוא עדין ממנו (אפשר לטעום את העלים, לא מומלץ יותר מזה). החומעה הוורודה נפוצה כאן מאוד.

סיור בפארק

העצים בפארק הולנד מספקים תנאים משופרים לא רק לצמחים ולבעלי חיים אלא גם לבני האדם. בחורף אפשר לטייל בפארק בכל שעה משעות היום ואילו בעונות החמות כדאי לטייל בו בשעות הבוקר. שביל הטיול עולה בערוץ אחד ויורד בערוץ מקביל לו עד לנקודת המוצא. שני הערוצים נולדו בהר שחמון. מפעם לפעם תראו אבנים גדולות המוצבות לצד השביל.

מרחבת החניה צועדים כמה צעדים מערבה לעבר שלט המבואה של הפארק – שלט גדול של קק"ל ובו מפת הפארק והנחיות למטיילים. השביל עובר לצד קיר טבעי בנוי חצץ. אלה הם משקעים שהערוץ הביא במשך חייו ועתה הוא מתחתר בהם. כ-100 מ' מהכניסה נמצאת רחבה ובה עמודי הוקרה לתורמים מהולנד שסייעו בהקמת הפארק. לאחרונה הציבה כאן קק"ל מצללה (פרגולה).

אחרי כ-300 מ' מגיעים לצומת שבילים. כדאי מאוד לפנות כאן ימינה ולטפס בכתף הערוץ, מהלך של כ-150 מ' עד למצפור אליק. מכאן נפרשים הנופים של פארק הולנד. במערב נראה הר שחמון (325 מ') – מגושי הגרניט הגדולים של אילת. מהצד האחר נראים העיר אילת, ראש מפרץ אילת, עקבה והרי אדום. שלטי הפנורמה כאן מפורטים מאוד ומסייעים להתמצאות במראות.

בתום התצפית אין להמשיך בכתף הנחל אלא לשוב לערוץ ולהמשיך במעלהו. מקץ 700 מ' השביל פוגש דרך עפר. כאן פונים שמאלה ולאחר כ-400 מ' יורדים בערוץ הבא המוביל בחזרה לנקודת המוצא.

מידע מפורט על צמחים המופיעים בכתבה נמצא באתר צמח השדה.

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מידע מקצועי: אורנית גינת, רכזת קהילה ויער הר הנגב והערבה, קק"ל
מפה: מחלקת קהילה ויער, מרחב דרום קק"ל ואביגדור אורגד מפות
פורסם בתאריך: 1.3.2017
עודכן בתאריך: 3.32020

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים הרי אילת (גיליון 20)

מפת גוגל