טיול במשתלת גילת

יש גינון אחר

יש הרבה מה לראות בגילת. סיור פשוט במשתלה יחשוף את התהליך המורכב של יצירת שתיל עץ החל בשלב איסוף הזרע, דרך הטיפול בזרעים וההנבטה וכלה בגידול שתיל המוכן לחיים חדשים באדמת הנגב. המקור לחלק ניכר מהזרעים הוא גן אקלום צמחים "מטע אם" הקיים במשתלת גילת. כאן צומחים העצים, השיחים, המטפסים וצמחי כיסוי שמהם נלקחים הזרעים והייחורים לריבוי השתילים. אלה הם צמחים שכבר הוכיחו את יכולתם לספק חומר ריבוי מובחר.
לגן הזה יש גם ייחוד. הצמחים שצומחים כאן עמידים ליובש ואפשר לגדל אותם כצמחי נוי חסכוניים במים. פבלו צ'רקסקי, מנהל המשתלה בגילת, הוא השגריר של גידול צמחים מסוג זה: "כמובן, איננו מתחרים במשתלות מסחריות", הוא אומר, "אבל נוסף על השתילים שאנו מעבירים ליערות הדרום, המשתלה מספקת שתילים לפרויקטים של גינון ציבורי בבסיסי צה"ל, במוסדות חינוך ובשכונות עירוניות. אנחנו מעניקים למקומות האלה שתילים חינם כמסר חינוכי לכך שיש גינון אחר ושאפשר ליצור נוי יפהפה גם מבלי לבזבז כמויות גדולות של מים. זו לא חוכמה גדולה ליצור נוי שצורך הרבה מים במדינה כמו שלנו, שסובלת ממצוקת מים".
העצים ושיחי הנוי שיוצאים מהמשתלה ומגיעים למוסדות ציבור הם תשדירי הפרסומת של צ'רקסקי. שלטי הסבר מלווים את צמחי הנוי. כל גינה כזו היא נקודה של לימוד ושל חיקוי. אנשים רואים צמחים יפים, שמחזיקים מעמד גם בקיץ, והם רוצים שגם בגינה שלהם יהיו צמחים כאלה. משק המים הישראלי הוא שמרוויח.

ויש גם ייעור אחר

מלבד נוי וייעור משתלת גילת מגדלת שתילים לשלוש מטרות נוספות. המשתלה תורמת מדי שנה בשנה כ-40,000 שתילים של צמחים צופניים (עשירים בצוף ובאבקה), המשמשים מזונם של הדבורים במכוורת, כתרומה למשק הדבורים. מלבד ייצור דבש, האבקת צמחים על ידי דבורים חשובה להפריית גידולים חקלאיים ובלעדיהן היבולים היו נמוכים בהרבה, אם בכלל היו יבולים משמעותיים. העצים הצופניים מעניקים לדבורים דבש בעונות שבהן יש מחסור בפרחי בר. משתלת גילת עושה זאת בשיתוף פעולה עם המועצה לייצור ושיווק דבש.
המשתלה תורמת שתילים, בעיקר עצי איקליפטוס, למען יער משקי. בשתילים אלה מייערים חלקות שדה שהוזנחו משום שלחקלאים לא משתלם לגדלם בהם גידולים חקלאיים. במקום שחלקות אלה יעמדו ריקות, נוטעים בהן עצים לשם תפוקת עץ או לצרכים אחרים. פרויקט זה נעשה בשיתוף משרד החקלאות.
המשתלה מעניקה שירות של גידול צמחים לצורכי מחקר, למשל צמחים שחוקרים נזקקים להם לגידול אויבים טבעיים של מזיקים או למחקרים של אקלום צמחים.
המשתלה גם שותפה לפרויקטים נוספים כגון מחקרים בגינון של בתי גידול המציבים בעיות ייחודיות (חוף הים למשל) או מבצע "אמץ שיטה", שבמהלכו ניטעו בערבה התיכונה שתילי שיטה סלילנית ושיטת הסוכך בסביבת צמח האם שהזרעים נלקחו ממנו.

גן צמחי האם

רוב החומר לריבוי הצמחים במשתלה נלקח מגן צמחי אם שבמשתלה. הביטוי "גן צמחי אם" לא עושה צדק עם המקום. זהו גן בוטני מרתק, אוצר טבע שבו צומחים כאלף מיני צמחים ושיחים מרחבי העולם. גן צמחי האם במשתלת גילת הוא אחד הגנים הבוטניים העשירים והגדולים בישראל.

הצמחים, רובם ככולם, אינם צמחי בר ישראליים. צמחי הבר המדבריים שלנו חשובים מאוד למערכת האקולוגית המדברית, אך הם אינם אטרקטיביים מספיק לגינון. בקיץ הם נכנסים לתרדמה עמוקה והם לובשים מראה מאובק משהו. בדרך כלל הם גם אינם מצטיינים בפריחה ממושכת או בצבעי שלכת, ולכן גננים מחפשים צמחי נוי במקומות אחרים.
לא נוכל, כמובן, לתאר את כל המינים בגן צמחי האם, אבל נביא כמה דוגמאות של צמחים שמשכו את עינינו בסיור שערכנו במקום וגם נקלטו בעדשת המצלמה שלנו. קחו את השורות הבאות כמקרא לתמונות המצורפות בגלריית התמונות.

חלקת הדקליים

חלקה נהדרת ובה נציגי משפחת הדקליים ממקומות אקזוטיים ברחבי העולם. במשפחת הדקלים כלולים כ-2,500 מינים, שרובם גדלים במקומות טרופים וסוב-טרופים. במשתלת גילת מגדלים מינים המותאמים לתנאי אקלים של ישראל. אלה הם מינים שמקורם מאזורים יבשים יותר, כגון חמרופס נמוך הצומח בר באגן הים התיכון או מינים שונים של הסוג תמר ועוד. למשפחה זו נודעת חשיבות כלכלית רבה ורבים מתושבי המחוזות הטרופיים ניזונים מהפירות, מהשמן ומהקמח של פירות הדקליים.

פלקטרנטוס שפתני

צמח כיסוי ממשפחת השפתניים, בעל עלווה בשרנית השומרת על רעננות כל ימות השנה. הצמח יוצר כסות צפופה וכיוון שהוא חסכוני במים ומתאים לשמש מלאה, פבלו צ'רקסקי ממליץ עליו כצמח כיסוי לאיי תנועה. פורח כמה חודשים בשנה בפריחה סגולה ושופעת. הפריחה מושכת דבורים ולכן הפלקטרנטוס משמש גם כצמח צופני.

קיגליה מנוצה

העץ הזה דווקא זוכה לכבוד בגינה הישראלית. הוא מתאפיין בעלים גדולים, בפרחים ארגמניים גדולים ובפירות כבדים המשתלשלים מהענפים. הפירות עשויים להגיע למשקל של עד 10 ק"ג והם נאכלים ברצון על ידי יונקים אפריקנים, שם העץ נפוץ. העץ פורח בלילה והוא מואבק על ידי עטלפים.

מעוג ימי

שיח המעניק פריחה מרהיבה בחורף ובאביב המאוחר. הפרחים גדולים מאוד. עלי הכותרת לבנים, ובבסיסם כתם ועורקים שצבעם סגול-כהה. אידאלי לגדר חיה.

מרווה אפריקנית צהובה

צמח הפורח באביב בפריחה בגוון חום, מהמם ביופיו. הצמח עשיר בצוף והוא מתאים מאוד לגדר חיה.

קזוארינה מכחילה זוחלת

תשכחו משדרת הקזוארינות. הקזוארינה המכחילה זוחלת היא שיח היוצר כרים, תכונה המתאימה את הצמח לעמוד כנגד רוחות הים ולכיסוי קרקע. זהו מין חדש בארץ שאקלמה לאחרונה סימה קגן ממכון וולקני. משתלת גילת קיבלה לידיה שתיל אחד בתחילת 2013 וכבר כיום הצמח נכנס ל"פס הייצור" של המשתלה.

ביקור באתר

כניסת קהל למשתלה (קבוצות ויחידים) בתיאום מראש עם מוקד קו ליער 1-800-350-550.

בט"ו בשבט יש במשתלות סיורים מאורגנים ללא תשלום הכוללים הדרכה והפעלות לילדים. אתם מוזמנים להתעדכן ברשימת האירועים באתרנו.

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 21.5.2014

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן.

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים מס' 13 (מישור חוף הנגב, חבל לכיש, קטיף, בשור ואשכול)