שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה

e ירוק - מטיילים עם קקל
התנתק
התחבר
0
אבי מוסן

אבי מוסן

איך הגעתי לקק"ל
בתחילת הדרך הדרכתי בחברה להגנת הטבע, באזור ירושלים. בשלב מסוים הזמינו אותי לראיון עבודה בקק"ל במטרה לבדוק אפשרות להשתלב כרכז חינוך בירושלים, ולשמחתי התקבלתי. התחלתי לעבוד כמדריך וכרכז באגף החינוך באזור ירושלים, ובמסגרת תפקידי תיאמתי פעילויות הדרכה בכיתות ובשטח לבתי ספר וגנים. התפקיד הבא שלי היה יערן גושי באזור ההר, ובמסגרתו עסקתי בנושאי תכנון, קהילה, טיפול ביער, מניעת שריפות, הגנה על שטחים פתוחים ועוד. זהו אחד התפקידים המעניינים והמרתקים ביותר שעשיתי. תוך כדי כך הגשתי פינות קבועות בתוכניות הבוקר של קשת ורשת, שכללו המלצות על טיולים ופעילויות אקולוגיות מומלצות. אחרי שש שנים בייעור עברתי לתפקידי הנוכחי– מנהל המחלקה הבכירה לחינוך בישראל, שעליו אפרט בהמשך.
 
היער האהוב עליי בארץ
בעיניי, יער עמינדב הוא היער היפה בארץ. קודם כל, עבדתי בו. אבל מעבר לכך, יש ביער הזה נוף מרהיב, איכותי ומיוחד, ונשקפות ממנו תצפיות מדהימות. ליער יש גוונים רבים של ירוק, ויש בו רצף אקולוגי-צמחי. היער כלוא בין שני נחלים מרכזיים – רפאים ושורק, שלכל אחד מהם יש סיפור משלו. זרימת הנחלים בחורף מעניקה למטיילים ביער חוויה אחרת. יש בו מסלולי טיול, מעיינות ובוסתנים, ואפשר לקטוף תאנים, זיתים, שקדים ועוד. נוסיף לכך את בעלי החיים השונים, כמו שועלים, צבאים וצבועים. זה פשוט עולם אחר.
גם האנשים שמגיעים ליער עמינדב הם אנשים נהדרים שמגיעים ליהנות מהיער – החל בחרדים שבאים לטייל בתקופות "בין הזמנים", המשך בבני נוער שמבלים במעיינות וכלה במשפחות שמגיעות לחניוני הפיקניק ולפינות החמד השונות.
 
איך השפיעה עליי השריפה בכרמל
יש לזה כמה פנים. כשיערן מגדל יער, מטפל בו ושומר עליו, זה – להבדיל אלף אלפי הבדלות – כמו לגדל ילד. השריפה פוגעת בנימי הלב. העצב על אובדן המערכת האקולוגית ועל המראה השרוף הם טריוויאליים, אבל כשאתה בא מתוך הייעור ורואה את המחזות האלה – העצב כפול ומכופל. כיערן בהווה או בעבר אתה יודע מהי ההשקעה בגידול היער. זו הרי לא גינה פרטית. שריפה מבטלת עבודה עצומה בזמן קצר מאוד, גם בהתחשב באלמנטים האקולוגיים הסביבתיים: שינוי במרקם הזרעים ובנוף, שינוי באוכלוסיית בעלי החיים שנמצאים במקום, הסחף שעלול להיווצר וכו'. מצד שני, אנחנו אנשים אופטימיים, ואכן רואים כיום בכרמל את הצימוח מחדש. אולי זה לא יהיה כמו שזה היה, אבל זה יהיה.
בהיבט המקצועי, אחת המשימות שלנו במחלקה לחינוך בישראל היא החינוך למניעת שריפות בכל המגזרים. אם אני מצליח להעביר לנער בן 14 או 16 את המשמעות לכך שביכולתו למנוע את השריפה הבאה, זו הצלחה משמעותית מבחינתי. הרבה קבוצות של תלמידים הגיעו לעבוד ביערות לא כדי לשקם אלא כדי למנוע את השריפה הבאה, להוציא את חומר הבעירה מתוך היער. הם לומדים שמשולש האש – חמצן, אש וחומר בעירה – כולל גם את האלמנט האנושי, ובדרך כלל הגורם האנושי הוא שמביא לדליקה, לא רק כהצתה בכוונה תחילה אלא גם כטעות רשלנית. הם חייבים להבין שגם סיגריה שנזרקת מחלון הרכב עלולה להבעיר שריפה, וכך גם מדורה קטנה להכנת קפה בפינג'אן. זו פעילות חינוכית חשובה מאוד, ללמד ולחנך שהשריפות נגרמות כתוצאה מפעילות האדם. אנו לא יכולים להרשות לעצמנו אובדן של יערות נוספים בישראל.
 
המשימה המאתגרת ביותר שניצבת בפניי כיום
המשימה העיקרית של המחלקה לחינוך היא להביא כמה שיותר תלמידים ליערות ולאתרים של קק"ל, לתת להם  דוגמאות של עשייה ציונית, לגרום להם להבין שיש חשיבות גבוהה לסביבה ולאיכות של הסביבה, כדי שמדינת ישראל תמשיך להתקיים כמדינה שנעים לחיות בה. אם הסביבה, האוויר ומקורות המים יהיו איכותיים – המשמעות היא שיהיה בריא ונעים לחיות פה. אנו צריכים להסביר איך עושים את זה, ואיך הילדים יכולים להיות שותפים ואחראים, מתוך תחושה שהנושא נוגע להם. ככל שנגיע לכמה שיותר תלמידים ומורים, כך נצליח.
 
לכל עץ יש סיפור
יש הרבה מאוד עצים וסוגי עצים שאני מחובר אליהם; ביער עמינדב יש למשל עץ זית שמאחד הענפים שלו צומחת רקפת. מדי שנה בתקופה הזאת אני נוסע לשם כדי לחפש את הרקפת ולראות אם היא צמחה שוב.
באופן כללי, העץ האהוב עליי הוא עץ הקטלב. קודם כל, הוא בולט ושונה משאר העצים האחרים. הגזע האדום והחלקלק שלו מתחלף ומתחדש כל שנה מחדש. כיף לגעת בו, והפירות האדומים שלו  טעימים לחך.
כאמור, אין עץ אחד שאני אוהב במיוחד. לכל עץ יש תכונה מסוימת שמצליחה "לקנות אותך". ואם מתייחסים לעצים כמו אל בני אדם, אפשר לראות אותם הרבה יותר לעומק.
קרדיטים
כתיבה: דודו כהן
צילומים: ארכיון הצילומים קק"ל
פורסם בתאריך: 12.12.2011

תגובה דרך פייסבוק

הוסף תגובה


שלח
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
מועדפים 0
#
חפש