שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה

e ירוק - מטיילים עם קקל
התנתק
התחבר
0
רמי זריצקי

רמי זריצקי

איך הגעתי לקק"ל
עד לפני 16 שנים עבדתי כהנדסאי נוף במשרד אדריכלי נוף. בקק"ל התחלתי כמתכנן נטיעות ומפקח על קבלני נטיעה. לאחר מכן ניגשתי למכרז יערן גושי בוואדי ערה, ומוניתי כיערן באזור. במשך שנים עבדתי בוואדי ערה בנושאי ייעור מגוונים – נטיעות, סניטציה, דילולים, שיפור ופריצת דרכים, חניונים וקהל, התמודדות עם שריפות ודליקות. בשלב מסוים ראיתי לנכון לפנות את מקומי ליערן אחר ולהעביר את הידע שצברתי בנושא כיבוי אש, שהוא חשוב בפני עצמו, לתפקידי הנוכחי.
 
על אילו תחומים אני מופקד בקק"ל
כממונה על הגנת היערות מאש אני אחראי על נושאים רבים ומגוונים, אך הראשון במעלה הוא מניעת התפשטות אש ביערות, ועל ידי כך – מניעת הוצאות כיבוי ושיקום גבוהות מאוד, וכמובן אובדן יער. בנוסף לכך אני נותן ייעוץ מקצועי בקק"ל בתחום המניעה והכיבוי בפועל, קובע סטנדרטים אחידים בתחום המניעה והכיבוי, מקיים הדרכות, ימי עיון והכשרות מקצועיות לעובדים, ואחראי על הידוק קשרי חוץ לסיוע בשעת חירום, יישום אמצעים טכנולוגיים חדישים, הפקת מכרזים בתחום המניעה והכיבוי, השתתפות בניהול שריפות בזמן אמת, ביצוע תחקירי שריפה וייצוג קק"ל בקרן המשותפת לכיבוי אש מהאוויר.
שנת 2011 היתה השנה שבה התרחשו הכי מעט שריפות מאז 1998. אירעו במהלכה 639 שריפות, בניגוד ל-2010, שהייתה שנה חריגה יחסית. כעת אנחנו מתעסקים עם רכש חדש, שכולל תשע כבאיות חדשות, ובשיפור ציוד המגן האישי לעובדים, אשר כולל חליפה מעכבת בערה, נשמיות ומשקפי מגן. קק"ל מובילה בתחום מבחינת הציוד המתקדם ואיכות החומרים שאנחנו משתמשים בהם לכיבוי אש בשטחים הפתוחים. קק"ל לא מקבלת על זה תקציבים מהמדינה. נהפוך הוא: ההוצאות השוטפות של קק"ל במסגרת ההיערכות נגד אש ושריפות מגיעות ל-20 מיליון ש"ח בשנה.
 
המשימות המאתגרות ביותר שניצבות בפניי בשנת 2012
צמצום השטח השרוף, החדרה ושימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים לגילוי מוקדם, קליטה, הכשרה והפעלה של רכבי הכיבוי החדשים, הדרכה, הכשרה וקליטת עובדי קק"ל כמתנדבים בכב"ה, ביצוע תרגילים ואימונים ייעודיים, הטמעת נהלים בתחום המניעה, הכיבוי והתחזוקה, הטמעת תו"ל כיבוי קרקעי ואווירי מעודכנים, יצירת סטנדרטים אחידים בין המרחבים, רכישת שלוש עגלות חפ"ק חדשות למרחבים, הטמעת הדיווח והמיפוי במרחבים ושת"פ עם רט"ג בתחום, הידוק קשרים בינלאומיים בתחום הכיבוי והמניעה, הקמת תחנות מילוי ביערות, אפיון ורכש של ציוד עזר לסיירים ולעובדים.
 
היער האהוב עליי בארץ
אין לי תשובה אחת. לכל יער בארץ יש את הייחוד שלו, את היסטוריית הנטיעה שלו, את האזור הגאוגרפי שלו ואת הסודות הקטנים שהוא צופן בתוכו בתחומי הבוטניקה, הזואולוגיה, הארכאולוגיה, ההיסטוריה והמורשת. אי אפשר להגיד על יער אחד שהוא אהוב עליי במיוחד.
מה שאני מאוד אוהב ביערות זה שבכל יום ושעה כשאתה מגיע ליער, אתה נתקל בדברים חדשים: צמחייה שמשתנה, התאורה ביער, הטמפרטורה השונה, בעלי החיים וכו'. הכל שונה, וזה היופי שבלעבוד בחוץ ולא במשרד.
 
לכל עץ יש סיפור
כשהייתי יערן בוואדי ערה, היה לנו באזור עץ אלון בן יותר מ-400 שנה, באזור שבו נמצא כיום מחלף עירון בכביש 6. כשהביאו את התוכניות לאישור כביש 6 הבעתי התנגדות לכריתת העץ, ונלחמתי שהוא יישאר במקום. אבל כוחות התכנון גברו.
למרות זאת בוצע ניסיון העתקה של העץ. עשינו גיזום משמעותי של העץ והכנו אותו להעתקה. קבלן שהבאנו העתיק את העץ והעביר אותו 60 מטר לצד כביש 6, שהיה אז בבנייה. העלות של אותו יום עבודה עמדה על 60,000 ש"ח, אבל לצערי, למרות כל הפינוקים שקיבל – העץ לא שרד את ההעברה. זה היה רגע לא נעים ואפילו די עצוב. העץ מת די מהר, כי הוא הועתק בקיץ, וזו לא תקופת העתקה של אלונים. הרגשתי שחתיכת היסטוריה נעלמת.
קרדיטים
כתיבה: דודו כהן
צילומים: מורן מעיין, סוכנות ג'יני. ארכיון הצילומים קק''ל
פורסם בתאריך: 24.1.2012

תגובה דרך פייסבוק

הוסף תגובה


שלח
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
מועדפים 0
#
חפש