תפריט
התחבר
התנתק
להורדת האפליקציה:
כושר גופני סביר וניסיון ברכיבת שבילים (סינגלים)

מידע

מפות

waze

סינגל יער הרי נפתלי

רמת רכיבה:
בינונית
23 ק"מ
כיוון רכיבה:
עם כיוון השעון
טיפוס מצטבר:
550 מ'
ירידה מצטברת:
550 מ'
נקודות עניין
  • מים ומעיינות
  • פריחה
  • נוף ותצפית
  • פיקניק
  • מסלול מעגלי
דרג את המסלול
הדפס
הוסף למועדפים
סינגל מעגלי שמתחרה בכבוד על תואר הסינגל היפה בארץ. המסלול משקיף ממעל על עמקי אצבע הגליל, מספק נוף פנורמי מרהיב של רמת הגולן והר החרמון ומעניק חוויית רכיבה זורמת ורוויית אדרנלין על רכס הרי נפתלי
סינגל יער הרי נפתלי מוביל אותנו במסלול מעגלי על המורדות התלולים של הרי נפתלי וצוק מנרה, מה שמבטיח – ומקיים – נופים מרהיבים תוך כדי רכיבה בסינגל זורם ומהנה במיוחד.
אזור הסינגל, כפי שהוא נשקף מן העמק, נראה מאיים מבחינת הטיפוס המצטבר החבוי בו, אך תכנון מוצלח במיוחד של בוני המסלול מאפשר לנו לסיים הקפה באורך 23 ק"מ בטיפוס מצטבר סביר בהחלט של 550 מ' בלבד. אין להסיק מכך שהמסלול קליל – העליות עדיין שם, וצריך לעבוד בהן, אך הסינגל אינו מוגבל לתותחים בלבד, וכל רוכב או רוכבת בעלי כושר סביר פלוס יוכלו להשלים אותו בקצב שלהם וליהנות מהחוויה הייחודית.


+ הצג את כל המידע

הוראות הגעה

מבואת כפר גלעדי – נוסעים צפונה על כביש 90, עוברים את קריית שמונה ופונים שמאלה לכביש 9977 לכיוון כפר גלעדי. חולפים על פני הכניסה לקיבוץ ולאחר 400 מ' פונים שמאלה וחונים ליד שלט המבואה.
מבואת החניון הגיאולוגי – נכנסים לקריית שמונה, ברמזור השני מהכניסה לעיר פונים שמאלה, מגיעים לרחוב הבנים, מטפסים בו עד סופו ופונים ימינה. לאחר 300 מ' פונים שמאלה עם הכביש ולאחר 100 מ' שוב פונים שמאלה עד שמגיעים אל החניון הגיאולוגי.
מבואת תחנת הביניים – נוסעים על כביש 90 צפונה לכיוון קריית שמונה. מעט לפני הכניסה לעיר פונים שמאלה לאתר צוק מנרה, רוכשים כרטיס לרכבל ועולים בו עד לתחנת הביניים (לא לתחנה העליונה). הקפידו לברר מראש את שעות הפתיחה של הרכבל.


תיאור המסלול

סינגל הרי נפתלי עובר במגוון גדול של נופים ודרך סוגים שונים של צמחייה. מדרום ניבטים נופי עמק החולה ורמת הגולן ובמבט צפונה אפשר ליהנות בימות החורף מהפסגות המושלגות של החרמון והרי הלבנון. תוך כדי רכיבה יערות ותיקים מפנים את מקומם ליערות צעירים ומגוונים, ואלה בתורם מפנים את מקומם למדרונות פתוחים רוויי צמחייה ירוקה ופריחה מרהיבה.
ואם המסלול עצמו, על נופיו וזרימתו, אינו מספק אתכם, ממתינות לכם בדרך אטרקציות רבות נוספות כמו גן הפסלים מעל מכללת תל-חי, עין רועים, מצפה לירן, החניון הגיאולוגי ועוד. משעמם לא יהיה.
 
לסינגל יער הרי נפתלי שלוש מבואות –
מבואת כפר גלעדי – המבואה המומלצת ביותר לטעמנו המספקת רכיבת חימום עם עליות וירידות קצרות בהתחלה, עלייה ארוכה בהמשך וסיום מטמטם של חמישה קילומטרים וחצי רצופים בירידה היישר אל הסיום.
מבואת החניון הגיאולוגי – המבואה המומלצת למי שמעוניין להיפטר מהעלייה הגדולה של המסלול כבר מההתחלה. גם בגרסה זו נתפנק בשני קילומטרים של ירידה כמעט רצופה עד הסיום.
מבואת תחנת הביניים – מי שמעוניין ליהנות כמעט מכל מה שהסינגל מציע אך לוותר על חלק ניכר מהטיפוס הכרוך בו מוזמן לאמץ את הגרסה המעניינת הזאת הכוללת שימוש ברכבל צוק מנרה (בתשלום) כדי להרוויח גובה רב בנינוחות מרבית.
 
הרכיבה בסינגל היא אך ורק בכיוון המסומן – עם כיוון השעון.
 
פרטים טכניים:
אורך: 23 ק"מ, גובה מצטבר: 550 מ', רמת רכיבה: בינונית.
ממבואת תחנת הביניים - אורך: 21 ק"מ, גובה מצטבר: 350 מ', רמת רכיבה: בינונית.
 
הסינגל מסומן בשטח באמצעות "טיפות" צהובות ובתוכן רוכב אופניים בצבע שחור שהשפיץ שלהן מצביע על כיוון התנועה.


סיפור דרך

ממבואת כפר גלעדי
נפנה את אופנינו אל הכניסה לסינגל שמשמאל לדרך הנוף ונתחיל לדווש. את פנינו תקבל עלייה קצרה אך בריאה המזכירה לבאים בשערי הסינגל שעבודת טיפוס רבה ממתינה לרוכבים בו. מוטב לנו לקחת את העלייה באיזי. זהו רק החימום.
העלייה שהופכת במהרה לירידה מהירה ומהנה היא טעימה נוספת ממה שמחכה לנו בשפע בהמשך. עלייה קצרה נוספת תביא אותנו אל גן פסלים מעניין אל מול הנוף, ורכיבה מענגת של 1.4 ק"מ נוספים תסתיים במעיין ובו בריכה בנויה נאה – עין רועים. המעיין מורכב משתי בריכות – שוקת צרה ובריכה גדולה יותר – וכמות המים בו תלויה בעונה ובכמות הגשמים. לא תמיד יש בו מים. אם נגיע בעונה המתאימה, נוכל ליהנות מפרי עץ התאנה המתוק הסמוך למעיין.
נמשיך להתגלגל בסינגל עוד 1.3 ק"מ עד שנחצה דרך רחבה ומשמאל נראה תצפית. כאן מומלץ לעזוב לרגע את השביל ולבקר במצפה לירן ע"ש לירן סעדיה, לוחם סיירת אגוז שנפל במלחמת לבנון השנייה. בזמן שאנו צופים בנוף נוכל ללחוץ על הכפתור בעמוד שבמרכז ולשמוע סקירה על חייו של לירן ועל הנוף.
אחרי עליונת קטנה נוספת מצפה לנו זרימה משגעת של שני ק"מ במגמת ירידה עד למפגש עם החניון הגיאולוגי. הסלעים האדירים שניתקו מן המצוק הם מעין פסלים סביבתיים המלמדים אותנו על סוגי המסלע השונים שמהם בנוי ההר ועל התקופות הגיאולוגיות השונות.
 
ממבואת החניון הגיאולוגי – מצטרפים למסלול כאן.
מי שהחנה את רכבו בחניון הרכבל של צוק מנרה יגלוש כאן מטה עם הכביש, ישמור על הימין בפיצולים וימשיך בדרך הכורכר כשנגמר הכביש עד שיגיע אל הרכב.
 
השביל נפתח לדאבל בקטע הזה. נוף מטריף של העמקים נפרש למרגלותינו ולאחר כקילומטר נוסף במגמת ירידה מתחיל עידן הטיפוס. לא קלה דרכנו, אך במהרה הסינגל יוצא מן החורש שאליו נכנס, הנוף המרהיב מכה בפנינו, והפריחה המשגעת על מדרונות ההר מקיפה אותנו בצבע ובריח. מגמת התנועה דרומה מתחלפת במגמה צפונה, וספסלי אבן מוצלים למרגלות עץ מרשים מפתים אותנו לשלוף את ערכת הקפה וליהנות מכל היופי הזה תוך לגימות איטיות-איטיות.
 
במהרה נגיע אל תחנת הביניים של רכבל צוק מנרה, וגם כאן נוכל לשבת בצל אל מול הנוף.
 
ממבואת חניון הביניים – מצטרפים למסלול כאן.
את העלייה עדיין לא סיימנו, אך היא מתמתנת מעט ובנויה בצורה מצוינת שתאפשר לכל רוכב לטפס בקצב שלו (או שלה) ואפילו ליהנות מהרכיבה ומהנופים תוך כדי טיפוס. לאחר קטע סינגל מטורף מעל הנוף נחבור שוב לדרך רחבה ונוחה לשלושת הקילומטרים האחרונים של הטיפוס, כשהמבט צפונה והמתלולים מימיננו מבטיחים שוב נופים פתוחים שונים אך לא פחות מרהיבים עד לסוף הטיפוס, כשסימון השביל מצד ימין מוביל אותנו אל סינגל במורד.
 
לפני הכניסה חזרה לסינגל קחו את הזמן להסדיר את הדופק והנשימה ולאפשר לראש להיות בריכוז מלא מכיוון שמעבר לעיקול ממתין לנו הגראנד פינאלה של סינגל יער הרי נפתלי – חמישה קילומטרים וחצי מטמטמים של ירידה המשלבת ברמים, סלעים, סיבובים צפופים, זרימה מטורפת ונופים משגעים. פשוט חגיגת אדרנלין וצרחות אושר ושמחה (לצורך תיאום ציפיות נבהיר שפה ושם יש בירידה כמה מטרים של דיווש. שעטו דרכם, וההנאה לא תיפגע).
 
הירידה מסתיימת בדיוק בחניית מבואת כפר גלעדי. אם התחלתם במבואת החניון הגיאולוגי או במבואת חניון הביניים עשו כאן פנייה חדה ימינה והיכנסו כאן להמשך הסינגל לפי תחילת תיאור המסלול למעלה.


למי תודה למי ברכה

סינגל יער הרי נפתלי נבנה על ידי "עז הרים תשתיות" – וורן פריאר ובועז גורן, בניהול אבירם צוק, מנהל האזור מטעם קק"ל, ובביצוע אנשי השטח של קק"ל – עזיז, וויסאם ואחמאד.

מידע כללי נוסף

בשנת 2006, בזמן מלחמת לבנון השנייה, חטף יער הרי נפתלי כמות אדירה של קטיושות שגרמו לשריפות ענק. אנשי השטח של קק"ל עבדו יומם ולילה. הם סיימו לכבות שריפה אחת ומיד הוזנקו לכבות שריפה נוספת וחוזר חלילה. עד סוף המלחמה נשרפו כ-75% מעשרת אלפי הדונמים של היער, והשיקום היה ארוך וקשה. כיום הרוכבים בסינגל יתקשו לזהות את סימני המלחמה – אלפי דונמים של יערות צעירים ניטעו, והנוף המשוקם יפה ומזמין מתמיד.

למידע נוסף על יער הרי נפתלי באתר אי ירוק
קרדיטים:
כתיבה וצילום: אילן שחם
מפה: נגה מזרחי

עודכן בתאריך: 22.9.2016
כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל >>
לפני צאתכם למסלול הטיול מומלץ להתעדכן ב"קו ליער", מוקד המידע של קק"ל,
בשינויים הרלוונטיים למסלול 1-800-350-550

הוסף תגובה


שלח
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
צילם: אילן שחם
חובה להזין כתובת מייל
שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה