שביל אופניים שמשית

  • בסיסית
  • 12 ק"מ
  • לפי אזור

    צפון גליל תחתון
  • עם כיוון השעון
  • 200 מ'
  • קיץ
שביל אופניים שמשית. צילום: יואב לביא, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

כחלק מרשת הסינגלים באזור ציפורי, הכשירה קק"ל מסלול נוסף בנוף יפהפה, הלא הוא סינגל שמשית

בלב יערות ציפורי, מאחורי החצר האחורית של היישוב הקהילתי שמשית, הוכשר סינגל חווייתי חדש לרוכבי אופניים באורך של 12 ק"מ. הכשרתו התאפשרה בזכות שיתוף פעולה פורה של יערני קק"ל, קהילת רוכבי האופניים המקומית "אריות שמשית", המועצה האזורית עמק יזרעאל ורשות ניקוז הקישון.

הוראות הגעה

למסלול שתי מבואות, הראשונה נמצאת במרכז שטח אלון הגליל והשנייה בכניסה ליישוב שמשית.

אל מרכז שטח אלון הגליל מגיעים בנסיעה על כביש 77 ופונים מערבה אל כביש 79. לאחר כ-300 מטר פונים שמאלה אל הכביש שמוביל ליישוב אלון הגליל. בצומת הראשון לא פונים שמאלה אל היישוב, אלא ממשיכים ישר עוד כ-100 מטר ואז פונים שמאלה לפי השילוט.

אל מבואת שמשית מגיעים מכביש 79 (נצרת-צומת המוביל), נכנסים על פי השילוט ליישוב הקהילתי שמשית. פונים שמאלה לדרך עפר ובסמוך לשילוט הסינגל מחנים את הרכב.

תיאור המסלול

סינגל יער ציפורי-שמשית הוא דוגמה מצוינת לשיתוף פעולה מוצלח בין קק"ל וקהילת תושבים מלאת מוטיבציה ("אריות שמשית"*), שבמאמצים משותפים הביאו ליצירת שביל אופניים נהדר. קיימת תמימות דעים בין כל הגורמים המעורבים בבניית השביל בנוגע לתפקיד המפתח של הקהילה במיזם השבילים, ונראה כי מלבד לרכוב בו ידאגו התושבים לתחזק ולטפח את "סינגל הבית" שלהם – מעורבות מבורכת, חדשנית ויוצאת דופן, שלבטח תהווה דוגמה לפרויקטים דומים בעתיד.

נילי ברטוב (רוכבת עילית בעברה ומדריכה פעילה ב"עז הרים") השתתפה בקורס בוני שבילים שארגנו קק"ל ואיגוד האופניים בשיתוף IMBA (איגוד בוני השבילים האמריקאי), שם למדה את התורה שמאחורי תכנון והכשרת שבילי אופניים. עם סיום הקורס החלה בהדרכת נוער רוכב בשמשית, התרשמה מהמקום ומהאוכלוסייה והחליטה כי שמשית יכולה להיות אתר אידאלי ליישום "תורת הסינגלים".

שלי בן ישי, יערן בקק"ל ובוגר אותו קורס, הכיר את ברטוב, ויחד הם חברו למען המטרה המשותפת. החוליה החסרה בשלב זה היו נציגי הקהילה המקומית, ואת החוסר הזה פתר מוכה (בעל חנות האופניים "זוג אופניים" בצומת זרזיר), שקישר בין ברטוב לבין רון עברי, רוכב נלהב ותושב שמשית. עברי כבר חלם מזמן על סינגל ביתי, ואף החל לעבוד על משהו ראשוני בשיתוף חבריו מקבוצת הרכיבה המקומית.

החיבור בין השלושה מינף את הפרויקט מכל בחינה אפשרית. בן ישי, שחי ונושם אופניים כבר כמה שנים, רצה מאוד לייעד לרוכבי האזור רשת שבילים משלהם. מתוקף תפקידו בקק"ל הוביל בן ישי את הראייה הכוללת בניתוב השביל ובכלל זה: שילוטו, הפעלת עובדי קק"ל והמתנדבים, פינוי מטרדי פסולת לאורך המסלול והפניית מאות תלמידים מעמק יזרעאל וכפר עילוט ביום הניקיון הבינלאומי לניקוי יער ציפורי, שתוואי הסינגל עובר בו.

ברטוב עסקה בתכנון השביל ובפיקוח על הביצוע עם קהילת שמשית. עברי, ממובילי קבוצת האריות ואיש בעל הרבה מאוד אנרגיות, רתם להגשמת חלום הסינגל את חבריו הרוכבים, ועם ברטוב ובן ישי יזמו את ימי הפעילות "רוכבים בונים" (קונספט של IMBA) במתכונת דו-חודשית, ובמהלכם עבדו הרוכבים על מקטעי סינגלים קצרים שסומנו מראש.

עם הזמן ועם התקדמות השביל, דאגה קק"ל לשילובם של שחקנים נוספים במיזם, דוגמת אסירים מבית המעצר קישון, חניכים של "מלכישוע" (מוסד לגמילה מסמים), חיילים וחניכי תנועת המושבים במסגרת פעילות במפעל ההנצחה על שם יוסי יופה. נוסף על כך, הצטרפה לעבודה גם רשות ניקוז ונחלים קישון, שסייעה בניתוב התוואי באזור שבו הסינגל חוצה את נחל ציפורי. כך, במשך שנתיים תמימות והרבה ימי עבודה, הלכו והתווספו להם קטעי סינגל קטנים עד לתוצר המוגמר שמתפרס על 12 ק"מ נפלאים ומגוונים.

*"אריות שמשית" – קבוצת רכיבה מקומית שמונה "כמה עשרות רוכבים (כשיורדים לטייל יומיים באילת) ועד שני רוכבים (כשרוכבים מוקדם מאוד בבוקר)". השם "אריות שמשית" לקוח מאחד הצוותים (בני היישוב) שהשתתפו בתחרות ניווט שנערכת אחת לשנה. הקבוצה רוכבת קבוע בסופי שבוע באזור הצפון, ומדי פעם יוצאת ל"משימות מיוחדות": טיולי מדבר, טיולי לילה, שביל חוצה ישראל ועוד.

סיפור דרך

"אין כמו בבית", "מנת הבית", "להרגיש בבית" – הרבה דברים חיוביים שמשדרים חמימות נאמרים בהקשר לבית. אז למה בעצם שלא יהיה לנו "סינגל הבית"? טוב, זה לא בדיוק "לנו", אבל זה בהחלט כך עבור תושבי היישוב הקהילתי שמשית בפרט וקהילת הרוכבים בכלל.

סתם יום של חול, שש לפנות בוקר ורחובות שמשית הומים אדם: רצים, הולכים, רוכבים, תרבות הפנאי במיטבה. אני פוגשת את המקומיים רון עברי וחגי יעקבי במדים ייצוגיים של "האריות" – קבוצת הרכיבה המקומית – ואנחנו יוצאים רכובים לדרכנו.

רכיבת חימום קצרצרה בכבישי שמשית, ואנו בכניסה לסינגל. בתוך 3-2 דקות אנו מוצאים את עצמנו מוקפים בחורש של עצי אלון (התבור והמצוי). אנו שואפים אוויר צונן של בוקר וממשיכים ברכיבה. השמש מציצה מבין העצים ומייצרת אפקטים מעניינים לצילומים. כאן המקום לספר מעט על שמשית.

היישוב הקהילתי נקרא על שם האתר הארכיאולוגי שבו – ח'ירבת שמשית" (ח'ירבת שמסיה = ח'ירבת שמש). מבנה זה היה מיושב בתקופות רבות: בתקופת הברונזה התיכונה, בתקופת הברזל, בתקופה הפרסית ובתקופה הרומית-ביזנטית. בקיץ 2000, לאחר כמה שנים של הכנה והיערכות, עלה על הקרקע היישוב הנוכחי בסיוע שר התשתיות דאז אריאל שרון, כחלק מהתוכנית "קדמת הגליל" ליישוב הגליל.

אנו חוצים את נחל ציפורי וממשיכים דרך שביל העפר היישר לחלקה של עצי חורש טבעי. יש לציין את מעבר הבקר שבו אנחנו עוברים, שלדברי שלי בן ישי (היערן של מחוז צפון בקק"ל) מייצג את הדור השלישי של מעברי בקר שקק"ל מניחה ביערותיה במיוחד עבור הרוכבים (הוא בנוי בצורת קשת מושלמת עם מוטות ברזל מרווחים). בהמשך – מעבר מים על נחל ציפורי, ואנו במגמת עלייה בסבך יער אורנים, נטע אדם בניחוח חו"ל... רק האשפה בצדי הסינגל מזכירה לנו שאנחנו עדיין כאן... בן ישי די בטוח שנוכחות מוגברת של רוכבים בשטח עתידה להיטיב את המצב, ואולי למנוע מהמזהמים להמשיך בפעילותם.

אווירת הגשם מזמנת לנו מפגש מפתיע עם קמטן שיצא לזחילת הבוקר שלו. הקמטן מזכיר מאוד נחש, אך הצצה חטופה לעבר מרכז הגוף שלו מגלה שרידים של שתי רגליים קטנטנות עם ציפורניים, ומכאן שהקמטן הוא בעצם לטאה. לאחר ההתלהבות מהמפגש וסדרת תמונות שלא היתה מביישת אף דוגמנית, אנחנו ממשיכים לעבר קטע מעט יותר טכני של הסינגל, שמזמן לנו טיפוס קצר עם סוויצ'בקים וכמה מעברי נוף שמחייבים לשלוף מצלמות.

השקעת המחשבה בתכנון התוואי ניכרת לעין תוך כדי רכיבה. בקטעים מסוימים אפשר להבחין בחיזוקי אבנים שמייצבים את השביל. בקטעים אחרים נפתחו "מנהרות" בצמחייה הטבעית, ובמקומות אחרים "הונדסו" סוויצ'בקים מאתגרים, בעיקר על ידי עובדי קק"ל שצברו ניסיון בסינגל יער בית קשת. אני חייבת להודות שיש לי תחושת דז'ה וו נעימה, ואני נזכרת בסינגל יער בית קשת בעיקר בשל הגיוון בתוואי והציפייה למה שיביא עמו קטע הסינגל הבא. חגי ורון מרבים בתיאורי הפריחה המקסימה הצפויה בחורף ובאביב, מה שמדרבן אותנו לתכנן סיבוב נוסף בקרוב.

העלייה מתמתנת, ואנחנו נכנסים לקטע משובח נוסף שמאפשר הגברת מהירות. מכיוון שאנחנו מתקרבים לקראת סיום הרכיבה, אני כמובן רוצה להמשיך עוד ועוד. אני שואלת את חגי ואת רון על אפשרויות לחיבורים עם מסלולים אחרים. מתברר שיש לא מעט כאלה, וכשאנחנו מסביב לשולחן העמוס כל טוב אצל חגי וורד יעקבי, אני מקבלת פירוט מדויק.

אם חפצה נפשכם במסלול מרובה סינגלים, אפשר לחבר את שמשית לסינגל של אלון הגליל ולסינגל שעובר ליד היישוב סוללים. אם אתם מתעניינים בשבילים לבנים, אינטרוולים וכד', אז אזור כפר החורש הוא אידאלי עבורכם, ויש גם אפשרות לשלב בטיול את אזור בית לחם הגלילית. אני דווקא חשבתי על חיבור עם בית קשת, אבל זה נשאר בינתיים חומר למחשבה.

למי תודה למי ברכה

תודות למעורבים בבניית המסלול:
נילי ברטוב רוכבת עילית לשעבר.
אריות שמשית- קבוצת רכיבה מקומית (קהילת שמשית).
אסירים מבית המעצר קישון.
חניכי המוסד לגמילה מסמים - מלכישוע.
חניכי תנועת המושבים במסגרת פעילות במפעל הנצחה ״יוסי יפה״.
רשות הניקוז הקישון.

לכל המסלולים במרחב ציפורי לחצו כאן

קרדיטים:
כתיבה: אורית ברנע
צילומים: ארכיון הצילומים קק"ל
מפה: נגה עיצוב גרפי
עריכת טקסט: חווה בראון
תאריך עדכון אחרון: 23.5.2016

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים

מפת סימון שבילים מס' 3 - הגליל התחתון הגלבוע והעמקים

סינגל שמשית