שביל אופניים אלון הגליל

  • בינונית
  • 20 ק"מ
  • לפי אזור

    צפון גליל תחתון
  • עם כיוון השעון
  • 400 מ'
  • קיץ חורף
שביל אופניים אלון הגליל. צילום: יואב לביא, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

מסלול גלילי קלאסי בנופים ירוקים המתאים לרוכבים ברמת רכיבה בינונית
בזמן שבועת הנדל"ן הישראלית מתנפחת ותופחת וכל מטר של קרקע הופך לקשה להשגה יותר ויותר, ביקום מקביל שמאוכלס במדוושים נמרצים, האוכלוסייה מקבלת (חינם אין כסף) קילומטרים שלמים של קרקע, שנפרסים בצורת שבילים צרים בין גבעות וסלעים, נחלים ועמקים.

הוראות הגעה

200 מ' מערבה ממחלף המוביל פונים שמאלה (דרומה) למושב אלון הגליל. בקצה העלייה, לפני תחנת דלק זעירה, פונים ימינה (מערבה) כ-200 מ' ושמאלה למרכז שטח אלון הגליל. במקום חניה ושילוט המסביר על הסינגל החדש במקום.

תיאור המסלול

סינגל אלון הגליל שייך לרשת הסינגלים הגדולה ביערות נחל ציפורי הכוללת את ריש לקיש, הושעיה, שמשית, תמרת, הסוללים וגבעת אלה, חולשת על אותו תא שטח גדול ומאפשרת לרוכב לבחור בין מסלולים קצרים יחסית לבין רכיבה מקיפה הכוללת את כל המסלולים ויכולה להגיע ליותר מ- 100 ק"מ. גם סינגל אלון הגליל עצמו מציע שתי גרסאות, הארוכה והקצרה, ובידכם הבחירה באיזו מביניהן לרכוב. כאן נציג את המסלול הארוך. מי שמעוניין, יוכל למצוא בקובצי הניווט גם את הגרסה הקצרה יותר.

לפני שיוצאים לדרך

בזמן גשם ומיד לאחריו מומלץ להימנע מכניסה לשביל. הרכיבה מזיקה לתשתית הקרקע, ומעברי הסלעים הופכים לחלקים ומסוכנים. כמו כן, השביל עובר במרעה אלון הגליל – יש להימנע מקרבה לכבשים.

סיפור דרך

סינגל אלון הגליל בגרסתו הקצרה הוקם כבר בשנת 2009, ומאז הורחב ונוספו לו עוד כ-11 ק"מ (על עשרת הקילומטרים הקיימים), מה שהופך אותו למסלול שבו אפשר לבלות יום רכיבה מלא.

דרור ממרכז שטח אלון הגליל לקח אותנו לסיבוב היכרות עם הסינגל במתכונתו החדשה והארוכה, סיפר על השינויים וגרם לנו להתאהב מחדש. המפגש המחודש גרם לי להיווכח שוב בכך שהשילוב הנכון בין קק"ל לבין יזמים פרטיים הוא המתכון המנצח לבריאת סינגלים ולהפיכת קווים מקווקווים ליצירות אמנות בשטח, וכל זה בקצת יותר מתשעה ירחי לידה (עוד נחזור לעניין הלידה בהמשך).

הרכיבה מתחילה כרגיל במרכז שטח אלון הגליל, ואנחנו מדוושים במרץ בסינגל המוכר, הישן והטוב. במהלך הדיווש, דרור מעדכן אותי שכמה מהסלעים החביבים והמעניינים ששכנו בנחת בקטע הראשון של הסינגל עשו רילוקיישן, או יותר נכון שינוי פאזה...

אני מקבלת את הבשורה ברגשות מעורבים. אנחנו עוברים את גת החצבים ואת המסמר הבריטי, וגם את גבעת הצחיח, וגולשים בקטע דאבל מהיר אל קטע יער שבו מתרחש הפיצול המיוחל: שלט עץ של קק"ל מבשר לנו כי לסינגל אלון הגליל המקורי יש לפנות ימינה במזלג, ואילו לסינגל החדש לכיוון היישוב הרדוף יש להמשיך ישר. קטע מיוער קצר מחבר אותנו לדאבל, וממנו אבן הסימון (הטובה והמוכרת עם הסימון צהוב-שחור) מכוונת אותנו במגמת עלייה בשביל פתוח שנכנס אל בין העצים ומתפתל ביניהם בזוויות עליה מכובדות.

האדמה היבשה יוצרת תנאי אחיזה מוגבלים, והסוויצ'בקים בעלייה הופכים למאתגרים. דרור רוכב לפניי ואני לא רואה אותו, אבל שומעת צעקה בין העצים: "ללחוץ, ללחוץ, כמו בלידה"... אני מחייכת לעצמי ומאמצת את ההמלצה (כנראה הוא יודע על מה הוא מדבר), ומצליחה לא להוריד רגל בקטע הראשון.

העלייה לא קלה, אבל בהחלט מתוכננת בהיגיון כך שאחרי כל קטע קורע יש מיד התמתנות ואין זמן לצבור מרמורים. בימים גשומים יש אופציה לרכוב בדרך הנוף שהמקומיים מכנים "מעלה כושר" (על שום הזוויות הלא מתפשרות שלה). המשך הסינגל בקטעים מיוערים, חלקים מיער ציפורי שעד לפני כמה שבועות ספק אם היה מזדמן לנו לבקר בהם. בקטעי שביל מסוימים עדיין נראים ענפים גזומים בצדדים, וניכר שהושקעה עבודה רבה בפילוס השביל.

אני מתחקרת את דרור כיצד מחליטים על תוואי השביל, והוא מסביר לי כי בשלב התכנון רוב העבודה מתבצעת בהליכה, אחר כך מביאים את האופניים ורוכבים והולכים לסירוגין עד שהתוואי הנכון מתגבש. יש גם מקרים שבהם אחרי עבודה של כמה ימים מתברר שהתוצר לא מספק, ואז נאלצים לשוב "לשולחן השרטוט", כלומר לפרוץ קטע אחר.

בנקודה הצפונית-מערבית של הסינגל מגיעים קרוב מאוד לכביש עוקף עדי-הרדוף, וזוהי גם הנקודה שבה הסינגל מתחיל לתפוס כיוון בחזרה לעבר אלון הגליל, וכאן גם יגיח אלינו עמוד סימון נוסף של קק"ל.

לפנינו קטעי רכיבה מהנים ומוצלים במגמת ירידה, עם סוויצ'בקים זורמים ותצפיות מזדמנות בין העצים. קצת גשם היה מיטיב עם כל הקטעים המדורדרים וגם איתנו. בסיום הירידות אנחנו שוב בוואדי הרימונים, הידוע גם בשם אום חמיד.

בירידה הזורמת והכיפית לעין אום חמיד הושקעה עבודה רבה על ידי קק"ל בבניית בנצ'ים מדהימים מגזעי עץ, כמו שנראים רק בשבילים בחו"ל. כאן עלינו לחצות את הוואדי וגם נחל קטן עם גשרון כדי להגיע לחיבור עם סינגל אלון הגליל המקורי. נקודת החצייה היוותה בעיה עבור מתכנני הסינגל, מכיוון שהיא עוברת בין שטחים חקלאיים, ולא היה ברור אם יהיה אפשר לקבל את הסכמתם למעבר.

דרור ואביעזר מסבירים לי כי הישועה הגיעה אחרי שקק"ל חקרה במפות מימי השלטון העות'מני, וגילתה כי במקום הבעייתי מצוי מעין מסדרון צר ברוחב כמה מטרים ששייך למדינה, ובטורקית נקרא "מתרוכה" (דרך עם זכות מעבר ציבורי). המתרוכה מאפשרת את חציית ואדי רימונים, ורשות ניקוז קישון בנתה במקום גשרון (בדומה לזה שנבנה בסינגל שמשית). מוואדי רימונים מתחברים לסינגל המקורי. עוד עלייה קטנה, ואנחנו מתקרבים לגלישה המהנה למרכז השטח, שם נסגר המעגל.

התוספת לסינגל, זו שהופכת אותו לארוך, היא שדרוג אמיתי. יתרה מזו, היא מקנה לסינגל עצמאות כמסלול שעומד בזכות עצמו: 21 ק"מ הכוללים 480 מ' של טיפוס מצטבר. הרעבים והמאותגרים יכולים לשלב את הרכיבה בסינגל אלון הגליל עם רכיבה בסינגל שמשית, תוך מעבר בסינגל דרומית וצפונית לקיבוץ הסוללים, ולסגור סיבוב אפיק (Epic) מכובד של 43 ק"מ עם יותר מ-800 מ' של טיפוס מצטבר, שרובם בסינגל.

למי תודה למי ברכה

סינגל אלון הגליל המורחב הוא פרי שיתוף פעולה מבורך בין שני אזורים בקק"ל: גליל מערבי ברשות מיכאל ויינברגר וגליל תחתון ברשות גילי עצמון, ובין אנשי מרכז השטח אלון הגליל, דרור ושלמה. בעבודה בשטח היו שותפים ילדי עובדי קק"ל שמגיעים זו השנה השנייה לשבוע עבודה מרוכז בזמן חופשת הקיץ, ותורמים שעות רבות של עבודת שטח. גם הנוער הרוכב והלומד של מרכז שטח אלון הגליל תרם רבות מזמנו וממרצו לפריצת השביל. יואב בהט ורמי גולד היו אחראים על בדיקת ההיתכנות ותכנון הפרוזדור לשביל, ורשות הניקוז קישון אחראית לבניית הגשר בוואדי רימונים.

לכל המסלולים במרחב ציפורי לחצו כאן

קרדיטים:
כתיבה: אורית ברנע
צילומים: יואב לביא, אורית ברנע, שחר פאיאנס, דרור ארצי - קק"ל, ומרכז שטח אלון הגליל
וידאו ועריכה: אסא אבן-צור
מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי
תאריך עדכון אחרון: 7.6.2016

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים

מפת סימון שבילים מס' 3 - הגליל התחתון הגלבוע והעמקים

שביל אופניים אלון הגליל צילום ועריכה: אסא בן-צור