שבילי אופניים בפארק קנדה (איילון)

  • גבוהה
  • 19 ק"מ
  • לפי אזור

    מרכז שפלת יהודה
  • נגד כיוון השעון
  • 370 מ'
  • קיץ
שבילי אופניים בפארק קנדה (איילון). צילום: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

סינגלים בנופים מרהיבים המשלבים טיפוסים וירידות, המתאימים לרוכבים ברמה בינונית
פארק איילון, הידוע גם בשם פארק קנדה, הוא בפירוש גן עדן לרוכבי אופניים: אפשר למצוא בו הכול מהכול: נופים מרהיבים, תצפיות נוף עוצרות נשימה, פינות חמד מוצלות וקרירות, אתרים ארכיאולוגיים ואתרי מורשת, מרבדי פריחה משגעים (בתקופת האביב) – וכל אלו נגישים דרך רשת שבילים מסועפת.

המסלולים עצמם מגוונים ומתאימים לרוכבים בעלי יכולת בינונית ומעלה, פחות מזה לבעלי ניסיון בסיסי אך לא למתחילים של ממש, שכן העליות דורשות כושר גופני והמסלולים עצמם כוללים גם אתגרים טכניים שמחייבים ניסיון .

סוג הקרקע מאפשר רכיבה כמעט בכל ימות השנה, למעט ימי גשם סוערים. בימים כאלו יש לנקוט משנה זהירות במעבר על משטחי סלע ההופכים חלקלקים. היער משנה את פניו לאורך עונות השנה, ובכל תקופה יקדם את פני המטיילים בתפאורה חדשה ושונה.

הרכיבה בפארק מאפשרת בניית מסלולים קצרים של קילומטרים בודדים ללא צבירת גובה משמעותית, ואף "סיבוב גיבורים" של 20 ק"מ ומעלה עם טיפוסים שיאתגרו גם את החזקים שבינינו, שבתמורה יקבלו גלישה בירידות ארוכות ורוויות הנאה.

שערים חשמליים

לאחורנה הותקנו בפארק איילון-קנדה שערים חשמליים בכניסות הראשיות לפארק. שערים אלו נועדו לצורך הגבלת כניסת רכבים בשעות הלילה כחלק מתכנית ממשק לניהול קהל הנדרשת לצורך חיזוק ושיפור תשתיות הקהל ושימור ערכי היער.

שערי פארק איילון קנדה נפתחים בכל יום בשעה 05:30 ונסגרים בכל יום בשעה 17:30.
לא תתאפשר כניסת מכוניות בשעות שבהן הפארק סגור. כניסה ברגל אפשרית בכל שעות היממה.

מספרי טלפון לשעת חרום:

משטרת מודיעין עילית 08-6314680
כיבוי אש בית שמש 02-5655440
כיבוי אש יו"ש 02-5690600

הכניסה לפארק קנדה כמו לשאר אתרי הקק"ל תהיה חינמית. כניסה ברכיבה או ברגל לא תוגבל.

הוראות הגעה

לבאים מכביש 1 (תל אביב ירושלים), יורדים במחלף לטרון לכיוון מזרח, חולפים על פני מנזר השתקנים (שווה ביקור בפני עצמו), ולאחר כ-500 מטר פונים ימינה וחולפים על פני שער הכניסה לפארק. אפשר להחנות את הרכב בסמוך לכניסה לפארק או לפנות מיד שמאלה בדרך המתעקלת במגמת ירידה, עד לאזור אגם התמרים (בריכה גדולה) שבסוף עמק המעיינות, שם ישנה רחבת עפר גדולה ומרווחת.

תיאור המסלול

פארק איילון - קנדה מהווה את אחת מנקודות הרכיבה האהובות בארץ זבת חלב ודבש בשל מיקומו המרכזי, יופיו של הטבע שבו אנו רוכבים, הנופים הנשקפים מגבעותיו וסינגליו המשובחים והנושכים.

ולא רק שעשועים נמצא בפארק קנדה – אדמת הפארק ספוגה בהיסטוריה, עתיקה וגם עכשווית, ובין הדרכים והסינגלים מסתתרים אינספור אתרים, ובהם בית מרחץ רומי, שרידי עיר יוונית, משלטים ממלחמת העצמאות ועוד.

תזמון הוא הכול בחיים, ואם נתזמן היטב את ביקורנו, נהנה מן הטבע במיטבו – בחודשי האביב הפארק הופך לקנבס ציור ירוק עם השפרצות צבע מרהיבות, תוך שהצמחייה מגיעה הרחק מעל גובה הכידון בקטעים מסוימים מן השביל. אם נשכים קום ונגיע לפארק עם אור ראשון ,נוכל לעתים לפגוש את מגוון בעלי החיים המאכלסים את האזור, ובהם צבאים, חזירי בר, שועלים, תנים ועופות דורסים שונים.

לפני שיוצאים לדרך

משטחי הסלע של פארק קנדה חלקים ואינם סלחניים כשהם רטובים מגשם ומטל. מומלץ לא לרכוב במסלול בסמוך ליום גשום במיוחד. בכל מקרה, אנו מעודדים את כל הרוכבים להצטייד במיגון מתאים ולנקוט משנה זהירות ברכיבות הראשונות, עד להיכרות מלאה עם המסלול וצפונותיו.

בקיץ יש לנקוט משנה זהירות בקטעי הדרדרת בירידות, ומומלץ להימנע מרכיבה בשעות החמות כיוון שכמעט כל השבילים חשופים לשמש.

בעמק המרכזי של הפארק נמצא שביל המעיינות המיועד להולכי רגל בלבד, ואינו מתאים לרכיבה. הרכיבה בשביל מסכנת הולכי רגל ופוגעת בתשתית. קק"ל פונה לציבור הרוכבים בבקשה לא לרכוב בו.

סיפור דרך

מסלול הסינגלים בפארק בנוי משתי טבעות:

  • סינגל הגורל השביעי (סימון שחור): אורך: 9.5 ק"מ, גובה טיפוס מצטבר: 200 מ'.
  • סינגל איילון (סימון אדום): אורך: 9.5 ק"מ, גובה טיפוס מצטבר: 150 מ' .


שתי הטבעות הנן ברמה טכנית גבוהה ודורשות רמת שליטה טובה מאוד באופניים.

מובן שהטבעות בנויות כך שישנו אזור חפיפה קטן המאפשר בשתיהן רצף לצורך הנאה מרבית. עם זאת, אל תיתנו למספרים היבשים להטעות אתכם – המסלולים אינם קלים כלל וכלל, וכוללים קטעים ארוכים הדורשים עבודה עם כל הגוף ודחיפות קצרות וחזקות למעבר סלעים ועליות המקפיצים את הדופק, מה שמעלה מאוד את רמת ההנאה, אך גם מבטיח שתהיו מותשים בסיום.

הסינגלים הוקמו בעזרת תרומות של יהדות קנדה.

למעוניינים להתחיל את הרכיבה בביקור באתר מעניין טרם הכניסה לסינגלים, נמליץ לרכוב כ-100 מ' משער הפארק ולפנות ימינה (דרומה) בדרך הסלולה על פי סימון השבילים הכחול. כ- 100 מטר לאחר מכן, מימיננו, האתר המגודר שבין העצים הנקרא שיח' עובייד, הוא פלא ארכיאולוגי של ממש: זהו בית מרחץ רומי שחלקים ניכרים מקירותיו ואף תקרתו נותרו שלמים. ייתכן שהמבנה שרד משום שבתקופה הממלוכית (במאה ה-14) ראו במבנה זה את קברו של שיח' עובייד, מצביא ערבי שמצא את מותו בשנת 639 לספירה. באותה שנה סבל הצבא הערבי שחנה באזור ממגפה שהפילה בו חללים רבים, הידועה בשם "מגפת אמאוס".

אם בחרתם לבקר באתר, שובו עתה על עקבותיכם אל הכניסה לפארק, משם יתחיל למעשה מסלול הרכיבה.

סינגל "הגורל השביעי"

למה הגורל השביעי? ובכן, לאחר כיבוש הארץ חילק יהושע את ארץ ישראל בין השבטים בהגרלה. שבט דן זכה בגורל השביעי, שקבע כי פארק איילון ייכלל בנחלתו: "למטה בני דן ולמשפחותיהם יצא הגורל השביעי. ויהי גבול נחלתם צרעה ואשתאול ועיר שמש. ושעלבין ואילון ויתלה..." (יהושע י"ט 42-40).

ועכשיו, משנחה דעתנו לגבי הסוגיה הזו, אנו פנויים לרכיבה. נחזור לצומת הגדולה שבכניסה לפארק, נפנה ימינה בעלייה (בהמשך הכביש הנכנס לפארק) ולאחר מרחק קצר נפנה ימינה עם דרך בסימון שבילים אדום, ובמהרה נתחיל להיחשף לעברו של הפארק – ברחבה גדולה מצד ימין נראה באר עמוקה, ובהמשך הדרך משמאל גת מן התקופה הביזנטית ומערות קבורה מימי בית שני.

נתמיד עם הדרך בסימון האדום ולאחר עלייה קצרה, 1.3 ק"מ מתחילת המסלול, נוכל לראות משמאל מבנה קבר שיח' מרשים – מבנה ריבועי זה, עם כיפה בראשו, הנו קברו של מצביא מוסלמי בשם איבן ג'בל, אשר היה ממפקדי הצבא המוסלמי שכבש את הארץ במאה השביעית. איבן ג'בל מת בשנת 639 ממגפה אשר פרצה במחנה אמאוס באותו הזמן, ומבנה הקבר הנוכחי הוקם ככל הנראה על ידי מנכורש, המושל הממלוכי של ירושלים, בשנת 1288.

200 מ' נוספים בדרך, ונראה משמאלנו כניסה לסינגל בסימון שחור. נגמר החימום, עכשיו מתחיל האקשן! ניכנס לסינגל ונרכב בהנאה בין העצים. השביל מטפס עוד כברת דרך, ואז יוצא לאזור חשוף על צלע ההר שממנו נשקפים נוף מרהיב של הפארק, העמקים הפוריים והעיר מודיעין באופק.

השביל חוצה את הרכס לכיוון דרום, סובב שלוחה עם ירידה רווית אדרנלין ופותח את הנוף אל הרי ירושלים שמדרום וממזרח. כעת השביל מקיף את הרכס המרכזי של הפארק מדרום במקטע מאתגר ועמוס סלעים, המסתיים לבסוף בטיפוס קצר ומפגש עם דרך רחבה.

נפנה ימינה ונראה לפנינו סימון אדום המטפס במדרגה אל מחוץ לדרך הרחבה ומוביל אל סינגל איילון, אך למען ההמשך בסינגל הגורל השביעי נפנה שמאלה עם סימון השבילים השחור, ניצמד לימין בצומת הדרכים, נפנה שמאלה בצומת הבאה ואז ימינה עם הסימון השחור שהופך שוב לסינגל. מקטע זה של הסינגל זכה בעבר לכינוי "סינגל האמבטיות", על שם השקעים בין הסלעים המנסים לפתות את הגלגל הקדמי, לשקוע לתוכם ולהעיף את הרוכב מעבר לכידון.

קטע זה מסתיים סמוך למגדל התצפית של הפארק. עצרו רגע, הסדירו את הנשימה והסניפו את הנוף של מישור החוף הנפרס לפניכם. הגיע הזמן לקבל את הפרס על העבודה הקשה שהשקענו, והוא מגיע עכשיו בגדול עם שני קילומטרים של ירידה רצופה ועמוסת חוויות אשר תותיר אתכם מרחפים על אנדורפינים כשתעברו את מעבר הבקר שבסיום הסינגל, ותתגלגלו לכיוון האגם. המשך רכיבה קצרה עם הכביש תוביל אתכם בחזרה לנקודת היציאה לסינגל.

סינגל איילון

מן החנייה נביט אל הגבעה שממזרח לנו, נזהה שלט עץ גדול המכריז על תחילת הסינגל ונעשה את דרכנו אליו. נתחיל לרכוב עם סימון השבילים האדום של הסינגל, בקטע זה המטפס ויורד מ"רכס התותחים". לאורך השביל נבחין בכמה משלטים ירדניים מבוטנים חפורים באדמה המשקיפים על העמק שלמטה ועל מאגר המים שבמרכזו.

השביל ממשיך מזרחה, רובו במגמת ירידה, כשנופי הרי ירושלים והשומרון נגלים למי שמעז להתיק את מבטו מן השביל. אנחנו טסים בין הפרחים, סובבים את הרכס ואז נגלה לעינינו עמק מבוא חורון ומאגר המים היפהפה שבלבו. לאחר חציית דרך נוספת נפגוש עץ חרוב ענק המעניק הזדמנות מעולה להפסקת קפה אל מול הנוף.

מכאן מתחיל אחד הקטעים המטריפים בשביל – הסינגל צולל, תוך זרימה מופלאה ועתירת ברמים, אל בין בוסתנים עתיקים, מגוון עצי פרי ונוי, מעיינות, מערות ושאר הפתעות – חוויה רב-חושית מופלאה. עצרו לרגע והביטו סביב, דמיינו את תושבי המקום לפני מאות ואלפי שנים, יוצאים מפתח המערה הסמוכה, פוסעים בין העצים וניגשים אל אחד מעצי הפרי לקטוף משהו קטן לארוחת הבוקר, בעוד מולם פוסעת אישה צעירה ועל ראשה דלי מים מן המעיין.

לאחר המעבר בתוך העץ (כשתעברו תבינו), מומלץ לעזוב לרגע את השביל, לדלג לצדה השני של הדרך הסמוכה ולהתרשם מבית הקשתות – מבנה אבני גזית מרשים אשר הוקם בתקופה הרומית כבית מרחץ ומרפא מסוג כלשהו, על מקום נביעה של מי תהום שאותם הוא אוגר לתוך בריכה עם קשתות. לאחר גשמים משמעותיים, כל המבנה מלא במים.

הסינגל ממשיך וחוקר את מדרונו הצפוני של הפארק ועובר במגוון תאי שטח שונים, תוך שהוא מטפס אט-אט בחזרה אל ראש הרכס ומסתיים לבסוף במצפה מבוא חורון, על שם היישוב השוכן למרגלות הרכס. לאחר שניהנה שוב מן הנוף, נוכל להתגלגל בחזרה לרכב החונה בסמוך.

הגורל השביעי + איילון – הסיבוב המלא

שני הסינגלים בפארק קנדה בנויים כך שישתלבו אחד בשני בצורה מושלמת ליצירת מסלול אחד ארוך.

נתחיל את המסלול בסינגל הגורל השביעי (ראו תיאור למעלה). בנקודה שבה הוא פוגש את סינגל איילון נמשיך ישר עם הסימון האדום אל תוך הסינגל (במקום הפנייה ימינה להמשך השחור). בסיום ההקפה של סינגל איילון, נצא דרומה ממצפה מבוא חורון, נפנה ימינה בדרך הראשונה לכיוון מגדל התצפית ונפנה ימינה לסינגל עם סימון השבילים השחור להשתלבות בהמשך סינגל הגורל השביעי.

למי תודה למי ברכה

תכנון סינגל "איילון" - יפתח סהר
תכנון סינגל "הגורל השביעי" - יואב בהט
שני המסלולים הוקמו בסיוע יהדות קנדה

לקריאה נוספת והעשרה

רוצים לדעת עוד על פארק קנדה-איילון ואתרים כמו משלט י"ד, ח'ירבת עקד, עמק המעיינות ואחרים? אתם מוזמנים להרחיב את ידיעותיכם בלחיצה על הקישורים.

משלט י"ד בפארק איילון קנדה

פארק "איילון קנדה" בעת פריחת השקד

טיול בשביל אמות המים בפארק איילון קנדה

מידע כללי נוסף

התאמה למוגבלים בתנועה
בפארק ובמיוחד בחניונים הגדולים מפוזרים שולחנות מותאמים לנכים.

חניוני נופש
בפארק תמצאו מדשאות, מתקני ספורט, ברזי מים, שירותים, מתקני משחק לילדים ושבילי טיולים. בחניון מעיין התמרים יש מדשאות בין עצי אלון ותמר, שולחנות לפיקניק וברזיות.

קרדיטים:
כתיבה: אילן שחם
צילומים: אילן שחם, איל ענבר, גיא אסייג - ארכיון הצילומים קק"ל
מפה: מחלקת מידע יערני מרחב מרכז קק"ל
תאריך עדכון אחרון: 31.7.2016

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים

מפת סימון שבילים מס' 9 - מבואות ירושלים

פארק קנדה