תפריט
התחבר
התנתק
להורדת האפליקציה:
כושר גופני סביר וניסיון ברכיבת שבילים (סינגלים)

מידע

מפות

סרטון

waze

שביל עדולם

רמת רכיבה:
בינונית
22 ק"מ
מרכז
שפלת יהודה
כיוון רכיבה:
עם כיוון השעון
טיפוס מצטבר:
660 מ'
ירידה מצטברת:
550 מ'
נקודות עניין
  • נוף ותצפית
  • היסטוריה ואמנות
דרג את המסלול
הדפס
הוסף למועדפים
מסלול מאתגר פיזית אך מתגמל ויזואלית שמבטיח חוויית רכיבה יוצאת דופן
+ הצג את כל המידע

הוראות הגעה

למסלול שתי מבואות אפשריות: הראשונה נמצאת ליד תחנת הדלק של צומת האלה הממוקמת מעט דרומית למפגש כביש 38 עם כביש 375 והשניה במשרדי קק"ל, השוכנים כ-200 מטר מצפון לצומת גבעת ישעיהו (כביש 38 ליד סימן ק"מ 8).

תיאור המסלול

האזור בו נרכוב הפעם התברך, מעבר לחוויית הרכיבה המלבבת עצמה, באתרים ארכאולוגיים רבים, הכוללים ממצאים מרשימים ביותר מעל הקרקע ומתחתיה. אלמנט משמעותי נוסף בפארק הוא נוף הגבעות הקירטוני המכוסה בחורש טבעי שהתפתח היטב לאחר קום המדינה. אלה, יחד עם שדות הדגן והכרמים המשתרעים ביניהם, מהווים אזור של נוף, טבע ומורשת מיוחד במינו.

לפני שיוצאים לדרך

שביל עדולם הוא מסלול חוצה פארק ואינו מעגלי. רכיבה לכל אורכו של השביל היא משימה לא קלה. אפשר להשאיר רכב בסיום, או לחלופין לרכוב בכביש 35 כ-2 ק"מ מערבה לצומת בית גוברין, שם לפנות ימינה ולרכוב עוד כ-8 ק"מ מישוריים למדי על כביש 38 עד לצומת האלה. זו האופציה הקלה והמהירה ביותר – כחצי שעה לרוכב מיומן ונחוש. יש גם כמה אפשרויות לחזור דרך השטח, אולם אז מדובר במסלול ארוך במיוחד.
תוואי השטח חשוף כמעט כולו, ולכן בקיץ כדאי להתחיל ברכיבה מוקדם מאוד בבוקר, להצטייד בהגנה מן השמש ובהרבה מים.

בימי גשם המסלול בוצי ואינו רכיב. לאחר גשם מומלץ לחכות ליומיים של שמש לכל הפחות לפני רכיבה.

בשטח מצויים בורות פתוחים ומערות. יש להימנע מלהיכנס אליהם, למעט האתרים המסומנים והמשולטים.
 
התנועה ברחבי הפארק מותרת בשבילים המסומנים בלבד.


סיפור דרך

המסלול מתחיל מן הקצה הדרומי של תחנת דלק עמק האלה. המסלול שלנו הוא בשיטת "שלם מראש": החלק הראשון הוא טיפוס כמעט רצוף הנפרש על פני קצת פחות מ-4 ק"מ, במסגרתו נצבור כ-155 מ' אנכיים עד להר שוכה.
לאחר שכבשנו את הפסגה והסדרנו נשימה, נרד מהשביל הרחב לסינגל שמסומן בתחילתו בשילוט שביל אופניים. כעת נתחיל בצלילה מהנה לאורך כמעט 2 ק"מ של סינגל זורם ויפה. חציית שביל רחב תסמן לנו סיום (זמני) לירידות והתחלת טיפוס ארוך עד לחורבת ריבוא. אף שגם כאן נצבור גובה מכובד לאורך 2 ק"מ של עלייה רצופה בסינגל, זהו קטע מהנה בזכות השיפוע המתון של השביל – פרי תכנון מדוקדק.
אחרי עצירת התרעננות קלה באוכף ליד בור מים גדול, יתחיל אחד הקטעים המהנים ביותר לרכיבה במסלול: סינגל מהיר, ארוך וזורם עם סיבובים מוגבהים, באמצעו נתמזג לשביל רחב, וממנו נרד שמאלה להמשך הסינגל אחרי כמה עשרות מטרים. סיומו של הקטע במפגש עם צומת כבישים סלולים, המחייב חצייה זהירה.
מי שזמנו קצר במיוחד יכול בשלב זה לחזור אל הרכב דרך הכביש המושך מערבה עד ליישוב גבעת ישעיהו, ומשם על כביש 38 או בשבילים המקבילים לו עד לנקודת ההתחלה. מי שממשיך אתנו יטפס בכביש הפונה דרומה עד פנייה שמאלה ליד עץ שקד בולט, לשביל רחב המטפס לחורבת עתרי – כפר יהודי מימי בית שני שחרב במרד בר כוכבא. בכניסה לאתר מפה וברקוד באמצעותו ניתן להוריד לטלפון הנייד מידע נוסף על המסלול.
מחורבת עתרי נרכב בירידה קצרה ומהנה בסינגל עד לוואדי בגבול כרם ענבי יין. נמשיך מדרום לוואדי, על סינגל מישורי המתבל את הרכיבה במעברי מדרגות סלע מזדמנים. במפגש עם שביל רחב נפנה שמאלה, ולאחר כ-300 מ' של עלייה נעזוב אותו (שמאלה) לטובת המשך הסינגל במגמת עלייה. עם הסינגל הטרשי נמשיך עד למפגש עם מגרש החניה בכניסה לחורבת בורגין.  עייפתם? גם כאן אפשר לכנוס דרך הכביש המושך צפון-מערבה עד ליישוב צפרירים, ומשם לגבעת ישעיהו.
מי שבחר להמשיך, ישים פעמיו בשביל רחב מזרחה, ויעזוב אותו אחרי כ-100 מ' ימינה לטובת טיפוס בסינגל לחורבת בורגין, שם יוכל לבקר במערכת ענפה של מחילות ומערות מסתור וקבורה. מבורגין נגלוש בהנאה בסינגל עד לחציית שביל ראשי. הזדמנות אחרונה לקצר: אפשר לחזור חזרה דרך השביל לאורך נחל חכליל ומשם לכביש המושך צפון-מערבה עד ליישוב צפרירים.
מכאן נמשיך לעוד 4 ק"מ של סינגל ארוך ורציף המתפתל לאורך מדרונות הגבעות בין עצי חורש ארץ-ישראלי, בו מככבים עצים כגון אלון ואלת מסטיק. תחילת השביל, בעלייה לא קלה לחורבת יונים. בהמשך השביל יורד ועולה על גבעות וחוצה ערוצים. צפוי לנו טיפוס לא קל של חצי קילומטר לבריכת המים של זוהרים. נטפס עוד קצת בשביל הראשי, נפנה שמאלה, ונקנח בסיום מתוק: סינגל זורם ומהיר בתוך יער נחושה הנטוע, ולשם שינוי מוצל כולו, ייקח אותנו עד לכביש 35, ליד היישוב זוהרים.
שביל עדולם הוא אחד המסלולים הבודדים שאינם מעגליים, מנקודת הסיום הרשמית שלו ניתן לחזור בדרכים שונות לנקודת ההתחלה, דרך רכיבה בדרכי יער או על שבילים "לבנים" במקביל לכביש. אפשרות נוספת היא כמובן להתבסס על "הקפצה" ולהשאיר רכב נוסף בנקודת הסיום.


למי תודה למי ברכה

מתכנני ובוני השביל הם יואב בהט, רמי גולד וגידי בשן - רכז קהילה ויער סטף אזור ההר בקק"ל.

למעבר לשביל קנים לחצו כאן
קרדיטים:
כתיבה: איל ענבר
צילומים: איל ענבר, גידי בשן, יוסי זמיר
אברי קדמון, מנהל מחלקת המידע באגף מפעלי פיתוח, קק"ל

תאריך עדכון אחרון: 3.7.2016
כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל >>
לפני צאתכם למסלול הטיול מומלץ להתעדכן ב"קו ליער", מוקד המידע של קק"ל,
בשינויים הרלוונטיים למסלול 1-800-350-550

הוסף תגובה


שלח
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
צילום: גידי בשן
חובה להזין כתובת מייל
שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה