בארי - המסלול הכחול

  • בינונית
  • 9 ק"מ
  • לפי אזור

    דרום הנגב הצפוני
  • עם כיוון השעון
  • 80 מ'
  • אביב
בארי - המסלול הכחול. צילום: יואב לביא, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

כל סינגלי בארי סגורים לרכיבה (המסלול האדום, הכחול, הירוק והכתום).

18.03.2024
מסלול באורך 9 ק"מ המתאים לרוכבים ברמת רכיבה בסיסית

פרויקט עדכון וסימון השבילים הסתיים. מעתה ניתן לסרוק את הברקוד המופיע על שלט הכניסה ולצפות במפה המעודכנת דרך הטלפון הנייד.

הוראות הגעה

נוסעים בכביש 232 מצומת סעד דרומה ומגלים את כביש הגישה לקיבוץ בארי, כ-5.5 ק"מ מצומת סעד. פונים ימינה בכביש הגישה וחונים ברחבת החניה הסמוכה, ליד שלטי קק"ל המספרים על יער בארי ועל שבילי האופניים. אפשר גם להמשיך עוד כ-200 מ' לעבר הקיבוץ ולחנות במרכז האופניים "לה-מדווש".

תיאור המסלול

רשת השבילים והסינגלים ביער בארי הם פנינה מיוחדת בנוף הרכיבה הישראלי. הגבעות בשטח מאפשרות רכיבה מהנה במיוחד, גם למי שאינו בכושר-על. הקרבה היחסית למרכז הארץ מזמינה כמה גיחות בשנה. בחורף השביל מזמין במיוחד כיוון שהוא ניתן לרכיבה גם בימים שבהם גשום במרכז הארץ. בתחילת האביב פריחת הכלניות צובעת את צדי השביל במרבדים אדומים מרהיבים.

השביל ברור מאוד ברובו, ואף מסומן בעמודי שילוט המקלים על ההתמצאות ועל הערכת המרחקים.

יער בארי משתרע על פני 11,000 דונם. חלקות היער משובצות בין שדות מעובדים ואתרי עבר מרתקים. קק"ל הציבה ביער שלושה חניונים: חניון נח'אביר בבארי הישנה, חניון רעים מדרום לו, סמוך לדרך מתקני המים, וחניון בח'ירבת מדור, לא הרחק מחניון רעים.

ב-18 בפברואר 2011 חנכה קק"ל רשמית שלושה מסלולי משפחות המסומנים בצבעים כתום, כחול וירוק. שלושת המסלולים יוצאים מחניון המוצא שבכניסה ליער, והם משולטים בשילוט ייעודי לאופניים. במקומות שבהם המסלולים חופפים יופיעו שניים או שלושה צבעי שלטים, בהתאם לקטע הנידון.

האזור נהדר לטיולי אופניים. הנוף, לשם שינוי, מורכב משדות ירוקים וממרחבים פתוחים, מבלי שעמודי חשמל יפגמו בנוף הבתולי. עונות החורף והאביב, ובעיקר המחצית השנייה של פברואר, הן שעתו היפה של הנגב המערבי, אבל יש כאן די מקומות מעניינים שכדאי לבוא לבקר בהם גם בימים אחרים.

ביוני 2016 הסתיים פרויקט עדכון המסלולים שכלל שינוי תוואי הסינגלים במקומות מסוימים, שילוט מחודש ועבודות תשתית שנועדו להבטיח את קיימותו של השביל לאורך שנים.

בדף זה נפרט את המידע הנוגע למסלול הכחול.

לפני שיוצאים לדרך

  • יער בארי וסביבתו מרושתים בכמה מסלולים המצטלבים זה עם זה ומאפשרים ליצור מגוון אפשרויות הנבדלות זו מזו בכיוון התנועה, באורך ובקושי. טוב תעשו אם תקראו את תיאורי המסלולים, תביטו במפה, ותתכננו מראש לאיזה מסלול או שילוב מסלולים פניכם מועדות.
  • זכרו: מדובר באזור "עוטף עזה", ויש להישמע להוראות הביטחון והבטיחות.
  • סימון השירותים הביולוגיים במפה המצורפת אינו רלוונטי עוד. בחניון נח'אביר אין שירותים ביולוגיים.
  • בימים רבים שבהם גשום במרכז הארץ, באזור בארי העניינים כרגיל. יחד עם זאת, כשיורד גשם על השביל, הוא עלול להיות לא רכיב. אם יורד גשם גם בדרום כדאי להתקשר לחנות " לה-מדווש" בקיבוץ (08-9949374) ולברר האם מזג האוויר ומצב הקרקע מאפשרים רכיבה.
  • דרגת הקושי הטכני של שבילי בארי תלויה במהירות הרכיבה. חלקיו הקלים של השביל מפתים גם את הרוכב המתחיל לפתח מהירות. למרות זאת, לרוכבים בפעם הראשונה במסלול מומלץ לרכוב במתינות כדי להימנע מהפתעות מסוכנות.

סיפור דרך

המסלול הכחול (השביל מוכר גם בשמו "שביל טל" לזכרו של קצין צה"ל שנהרג באזור בזמן פעילות מבצעית).
אורך המסלול – 9 ק"מ.

יוצאים מצומת בארי מערבה על כבישי הביטחון לכוון נחביר. במזלג הכבישים (סימן זיהוי - עץ דקל בצומת) ממשיכים מערבה על שביל אופניים בין הכביש לנחביר ולכביש למגדל שמירה במקביל לדרך החקלאית, עד לתצפית במכרות הגופרית. בדרך אל נקודת הטריאנגולציה במכרה הגופרית נעבור ליד ובתוך מחסני תחמושת עזובים.

לאחר שניהנה מן התצפית בנ.טריג נרד צפונה דרך חורשת האורנים לכיוון נחביר כשבדרך נעבור דרך שרידי הבוסתן של נחביר משם נעבור ליד שרידי בארי הישנה (נחביר).

מנחביר נמשיך מזרחה לכוון בארי דרך חורשות אקליפטוס ומרבדי כלניות (בעונה). לאחר חציית הכביש המקשר בין בארי לנחביר נמשיך על שביל אופניים מקביל לכביש עד למזלג (סימן זיהוי - עץ דקל בצומת הכבישים) ומשם חזרה לבארי.

למי תודה למי ברכה

השביל הוא ציון דרך היסטורי בתולדות תרבות האופניים בישראל: מדובר ביוזמה של שני אנשים – ארז מנור ורמי גולד – שיצרו בעזרת הקהילה המקומית מוקד משיכה לרוכבים מכל הארץ. בארי היה אחד המקומות הראשונים שנוצר בהם שביל ייחודי לרכיבת אופניים, והמקום הראשון שקק"ל אימצה בו שביל כזה, צעד שהיה אירוע מכונן בפריחת מערכת היחסים בין קק"ל לקהילת הרוכבים.

לכל מסלולי הרכיבה במרחב בארי לחצו כאן

קרדיטים:
כתיבה: גלית בוזגלו, איל ענבר ויעקב שקולניק
צילום: אילן שחם, חווה בראון, טכנוגרפיקס, יואב לביא
מפה: אביגדור אורגד ובוזגלו גלית , רכזת קהילה ויער נגב מערבי
תאריך עדכון אחרון: 19.6.2016

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים

מפת סימון שבילים מס' 13 - מישור חוף הנגב