שביל אופניים יער גברעם

  • גבוהה
  • 23 ק"מ
  • לפי אזור

    דרום מישור החוף הדרומי
  • עם כיוון השעון
  • 330 מ'
  • חורף
שביל אופניים יער גברעם. צילם: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

סינגל מהנה במיוחד בגבעות הכורכר המקיפות את קיבוץ גברעם, המשלב עבודה בריאה בעליות עם ירידות עתירות אדרנלין בלב פריחה מלבלבת.

סינגל גברעם הינו מוותיקי הסינגלים בארץ, וזכה לאחרונה למתיחת פנים אשר הפכה את הפנינה הזו לאם אמא של הפנינה. הסינגל מצוין לחובבי התמורה המיידית – שוב ושוב נשקיע מאמצים בטיפוסים קצרים ומאתגרים, ושוב ושוב נזכה לתגמול מיידי הולם בדמות ירידות זורמות, עתירות סיבובים מהירים וקיקרים, לחובבי זמן האוויר.

הוראות הגעה

מבואת הסינגל נמצאת בסמוך לשער הכניסה לקיבוץ גברעם. למגיעים מהמרכז, סעו דרומה על כביש 4, עברו את צומת אשקלון ולאחר כ-4 ק"מ נוספים פנו שמאלה (מזרחה) אל כביש הגישה לקיבוץ גברעם.
לאחר כ-2.5 ק"מ הכביש פונה בחדות שמאלה וימינה. מיד לאחר הפנייה ימינה נפנה שמאלה אל דרך עפר ורחבת חנייה שם נמצאת מבואת הסינגל.

תיאור המסלול

סינגל גברעם הינו מוותיקי הסינגלים בארץ, וזכה לאחרונה למתיחת פנים אשר הפכה את הפנינה הזו לאם אמא של הפנינה. הסינגל מצוין לחובבי התמורה המיידית – שוב ושוב נשקיע מאמצים בטיפוסים קצרים ומאתגרים, ושוב ושוב נזכה לתגמול מיידי הולם בדמות ירידות זורמות, עתירות סיבובים מהירים וקיקרים, לחובבי זמן האוויר.
כחלק מן "הדרום האדום" זוכה גם יער גברעם בחורף ובאביב למרבדי כלניות ומבחר פרחי בר נוספים כגון לוטם, דבורניות, נוריות ואף צבעונים וסחלבים, מצבעם ומריחם נוכל ליהנות בזמן שאנו מדוושים בשביל.
הסינגל חוצה את עצמו במספר מקומות – הקפידו לעקוב אחר הסימונים בשטח וכך תבטיחו שתיהנו מן הסינגל במלואו.

פרטי המסלול –

סינגל יער גברעם המלא

אורך 23 ק"מ, גובה מצטבר 330 מ', רמת רכיבה גבוהה.

הלולאה המרכזית

אורך 19.5 ק"מ, גובה מצטבר 280 מ', רמת רכיבה גבוהה.

לולאת התיאטרון

אורך 3.2 ק"מ, גובה מצטבר 50 מ', רמת רכיבה בסיסית.


הלולאה המרכזית מסומנת בשטח על ידי עמודי עץ עם שלט קטן ובו רוכב אופניים על רקע אדום. לולאת התיאטרון מסומנת על ידי שילוט עם רוכב אופניים על רקע ירוק. הרכיבה היא אך ורק בכיוון המסומן – נגד כיוון השעון בלולאה המרכזית, ועם כיוון השעון בלולאת התיאטרון.

לפני שיוצאים לדרך

המסלול נע בחלקו על תשתית חולית, ולכן הסינגל במיטבו לאחר ירידת גשם, שמהדק את השביל ומקל את חציית קטעי החול. מכאן שהמסלול אידיאלי לעונות המעבר והחורף. בעונות המעבר ובימים חמים יותר מומלץ להתחיל את הרכיבה בשעה מוקדמת.

סיפור דרך

הלולאה המרכזית –

נפצח בחימום על דרך הכורכר לצד השדות, נתחיל להקיף את הקיבוץ ובמהרה נכנס עם השילוט אל הסינגל המטפס אל גבעה קרובה ויורד ממנה מערבה להנאתנו הרבה. הסינגל לוקח אותנו לטיול מהנה בחורשת האקליפטוסים, מסתובב בין העצים ומפלרטט עם השדות המקיפים את היער.

כ-5 ק"מ מתחילת הרכיבה נבחין במערה גדולה משמאלנו – מערה מרשימה זו, עם עמודי התמך הגדולים, שימשה בעבר כמחצבת כורכר ממנה כרו תושבי הסביבה לבנים לבניית מבנים שונים. מאוחר יותר שימשה המערה את רועי הצאן שנהנו מן הצל והקרירות.

נמשיך ברכיבה בסינגל ונהנה מן העליות המאתגרות, הירידות משפריצות האדרנלין והפריחה הנהדרת, בעונה.

הסינגל זורם על תשתית הכורכר ובחלקו נהייה מעט חולי בקיץ מה שדורש שליטה טכנית טובה ובעיקר תשומת לב גבוהה בכניסה ל"בריכות" חול, שמירה על קו הרכיבה, משקל גוף נוטה מעט לאחור והימנעות מתנועות היגוי פתאומיות. כפלי הקרקע הגבוהים בחלק מן הירידות יספקו לנו מנות הנאה ניכרות, אך דורשים אף הם תשומת לב גבוהה מרוכבים מעט פחות מיומנים.

לפני שנשים לב נמצא את עצמנו שוב בדרך הכורכר אשר תוביל אותנו חזרה אל המבואה, לאחר כמעט 20 ק"מ של רכיבה מהנה.

לולאת התיאטרון –

נצא מימין לחניון המבואה אל תוך היער אל מקטע קסום בין העצים ועל מספר גשרונים ובמהרה נראה מבנה ישן משמאלנו. זהו תיאטרון גברעם הישן – מבנה זה הוקם לרווחת תושבי יישובי חוף אשקלון בתחילת שנות ה-50, אך ננטש בשנות ה-80 וכיום מהווה אטרקציה של בליה עירונית עם המבנה המתפורר ועטור הגרפיטי, בשילוב המושבים השבורים עליהם מאיים הטבע להשתלט מחדש. המבנה עובר שימור בימים אלו כחלק מאתר הנצחה המתוכנן לחללי מבצע צוק איתן.

המשך הסינגל ממשיך לספק לנו רכיבה מהנה עם נופים לשדות והמטעים המקיפים את חלקת היער הקטנה, עד שנשוב אל המבואה.

סינגל יער גברעם המלא –

שתי הלולאות מתחילות ומסתיימות במבואת הסינגל.
נרכב אחת מהן, ומיד נמשיך אל השניה על מנת למקסם את ההנאה שלנו.

למי תודה למי ברכה

זהר צפון – אדריכל המרחב בקק"ל, ויפתח שעני מקיבוץ גברעם.
תודה לרמי גולד על בניית המשך הסינגל.
תודה לטלילה ליבשיץ על הסיוע בהכנת הכתבה.

מידע כללי נוסף

סינגל גברעם, כמו מסלולים רבים אחרים, קרם נוף ושבילים כפועל יוצא של שיתוף פעולה פורה בין קק"ל ליזמים מקומיים בני האזור. כמו במקרים רבים אחרים, קהילת הרוכבים המקומית בניצוחו של יפתח שעני, בן קיבוץ גברעם, עשתה את הדבר הכי טבעי עבורם – בניית מסלול רכיבה ליד הבית.

כבר בשנת 2006 החבורה הנמרצת הקימה שביל המזגזג על גבעות הכורכר המקיפות את הקיבוץ, ואם לא די בכך שבניית סינגל, כל סינגל, היא עבודה קשה ומאומצת, העובדה כי החבר'ה התמידו בעבודות גם בימים שבהם התעופפו רקטות מעל ראשם מזכה אותם בקריאות הידד מאיתנו.

עד להתערבותה של קק"ל היה השביל הזה נחלתם הבלעדית של תושבי האזור ומעטים הגיעו למקום. בשנת 2015, כשקק"ל נכנסה לתמונה, בוצעו במקום עבודות תשתית ותכנון מחדש שתכליתן יצירת שביל אופניים העונה על אמות המידה הקק"ליות.

ומה הן אותן אמות מידה? ובכן, מי שרכב אי פעם בשביל שלא תוכנן בידי אדריכלים ואנשי שטח המבינים אופניים, ודאי יעיד בעצמו ששביל כזה אינו "זורם": פניות חדות מדי, עליות תלולות שמפתיעות את הרוכב, אתגרים טכניים שאינם משתלבים היטב וכיו"ב גורמים לרכיבה להפוך ללא מהנה בעליל. מובן שמעבר לרוכב עצמו מתכנני השבילים של קק"ל שמים בראש סדר העדיפויות את השמירה על נכסי הטבע, לכן הם מביאים בחשבון גם את משטר זרימת המים בחורף, את הסחף והנגר ואת אופן השפעת השביל על הקרקע, וכפועל יוצא על הצמחייה ובעלי החיים המקומיים.

קק"ל כאמור השקיעה במסלול חשיבה מחודשת ועבודה במטרה לשפר את המסלול, ויצרה שביל נעים ובטוח יותר לרכיבה וכזה שגם מפחית למינימום האפשרי את הפגיעה בערכי הטבע המקומיים.

קרדיטים:
כתיבה: אילן שחם
צילום: יואב לביא, אילון שגיא, טלילה ליבשיץ, אילן שחם
מפה: טלילה ליבשיץ, מחלקת קהילה ויער, פתרון ממוחשב
הועלה בתאריך: 20.9.2015
עודכן בתאריך 18.4.2021

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

1 תגובות

avatar ודים סודולבסקי
06/11/2022 19:30
מסלול הבית
סינגל טוב. מטופל ומסומן. תודה לקק"ל ששמו קרשים על חול. רק צריך פיקוח על אפנועיים. הם הורסים את המסלול!

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים

סינגל גברעם

מפת סימון שבילים מס' 13 מישור חוף הנגב