שביל אופניים יער קהילתי שוקדה

  • גבוהה
  • 17 ק"מ
  • לפי אזור

    דרום הנגב המערבי
  • עם כיוון השעון
  • 140 מ'
  • קיץ
שביל יער קהילתי שוקדה. צילום: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

היציאות לסינגל הנמצאות ממזרח לכביש 232 סגורות.

17.03.2024
יער שוקדה מזמין אותנו לרכוב בסינגל זורם ומהנה בלב מרבדי הכלניות המרשימים בארץ. שני מסלולים שונים מספקים רכיבה מותאמת לרוכבים מתחילים ומתקדמים

הוראות הגעה

מבואת בארי – מכביש 232 פונים לכיוון קיבוץ בארי, ולאחר כמה מאות מטרים נכנסים ימינה לחניית חנות האופניים "לה-מדווש", שם חונים.

מבואת שוקדה – מכביש 25 פונים דרומה בצומת זימרת לכביש 2422, ולאחר כ-4.5 קילומטרים, רגע לפני שער היישוב שוקדה, נכנסים לדרך מימין עם השילוט ליער שוקדה. אחרי כקילומטר מגיעים לחניון הכלניות, שם חונים.

תיאור המסלול

מרבדי הכלניות של יער שוקדה הם כנראה הסוד הכמוס הידוע ביותר במדינה. בימי פסטיבל "דרום אדום" בנגב המערבי בחודש פברואר, מאות אלפים נוהרים לטייל בין הכלניות הפורחות, כאשר יודעי דבר מתוכם עושים את דרכם ליער שוקדה, שם הפריחה מרשימה במיוחד.

סינגל שוקדה החדש מעניק לרוכבי האופניים יתרון "בלתי חוקי" בכך שהוא לוקח אותם לפינות הרחוקות והפורחות ביותר ביער, וזאת תוך הענקת חוויית רכיבה יוצאת דופן בפני עצמה, הראויה לטעימה בכל עונות השנה.
ביער נפרצו שני סינגלים שונים עם אפשרות לחבר ביניהם למסלול אחד ארוך, מעניין ואתגרי יותר.

הסינגל הכחול – אורכו 7.5 ק"מ, טיפוס מצטבר של 50 מ' אנכיים בדרגת קושי קלה.

זהו שביל המתאים לכל המשפחה, קצר וקולע ועובר דרך מרבדי הכלניות המרהיבים ביותר. 1.8 ק"מ ממנו עוברים בדרך כורכר רחבה.

הסינגל האדום – אורכו 12.5 ק"מ, טיפוס מצטבר של 120 מ' אנכיים בדרגת קושי בינונית-קשה.

זהו סינגל מאתגר ומהנה עבור רוכבים מנוסים. הקושי שבו אינו מתבטא במעברי סלעים, אשר כמעט אינם קיימים בשטח, אלא בחציית בתרונות רבים אשר מצד אחד דורשים שימור כל המהירות מן הירידה התלולה לתוך הבתרון כדי להצליח לטפס בצדו השני התלול לא פחות, ומצד שני דורשים יכולת טכנית גבוהה כדי לעשות את שמירת המהירות הזו ללא התרסקות בתחתית הירידה.

סינגל כחול + אדום – אורכו 17 ק"מ, בטיפוס מצטבר של 140 מ' אנכיים בדרגת קושי בינונית-קשה.

זוהי הבחירה הטבעית עבור רוכבים מנוסים – סינגל המשלב את המיטב של הסינגלים הכחול והאדום, ליצירת חוויית רכיבה מהנה בטבע המופלא.

הסינגלים משולטים בשטח באמצעות עמודי עץ שעליהם לוח קטן בצבע אדום או כחול עם רוכב אופניים במרכזו, לפי צבע הסינגל.

שימו לב כי עמודי השילוט ממוספרים. אם אתם מעוניינים לדווח על בעיה בשביל, או חמור מכך: זקוקים לחילוץ, ציון מס' העמוד הקרוב אליכם יעזור לזהות את המיקום המדויק.

הסינגלים חד-כיווניים עם כיוון השעון.

סיפור דרך

הסינגל הכחול (יציאה מבארי)

נרכב בדרך העפר המקבילה לכביש הכניסה לבארי לכיוון כביש 232, נחצה אותו בזהירות מרבית וניכנס לדרך מצד ימין, שם מיד נפגוש שילוט של הסינגל, שאיתו נפנה שמאלה אל תוך קטע מפתיע מאוד לטובה ברצועת הצמחייה הצרה המקבילה לכביש. לאחר 200 מ' בסינגל נגיע לפיצול שבו נמשיך בזרוע השמאלית, עם הסימון הכחול לסינגל המקפץ בין התלוליות ומהתל בעצים במשך כשני קילומטרים נוספים, עד שהוא מתעקל ימינה ומתרחק מכביש 232.

כעת אנו עוברים בשטח פתוח ומעניין, אך במהרה צוללים שוב אל תוך החורש, ואם הגענו בעונה המתאימה, נבחין בפריחת הכלניות ההולכת וגוברת, והופכת למרבדים אינסופיים סביבנו. במקטע זה, בימי "דרום אדום" אנו עלולים להיתקל בהולכי רגל המטיילים על השביל ובסביבתו. היו זהירים ואדיבים.

5.7 ק"מ מתחילת המסלול, אנו פוגשים את דרך נוף יער שוקדה, ופונים בה ימינה לחזרה לכיוון בארי. גם כאן נדרשת זהירות יתרה בעונה בשל עומס רכבי המטיילים. הדרך מגיעה עד לכביש 232, אך מיד לפני הכביש נפנה עם הסימון ימינה לשביל המקביל לו, ואיתו נגיע אל ממול לצומת הכניסה לקיבוץ בארי. נחצה שוב את הכביש בזהירות מרבית ונחזור כפי שהגענו אל הרכב.

הסינגל הכחול (יציאה משוקדה)

מחניון הכלניות נמשיך 500 מ' בדרך הנוף, עד שנראה סינגל החוצה את הדרך ואת שלט ההסבר על השבילים משמאל. נמשיך ישר ונשתלב בשביל הכחול החוזר לכיוון כביש 232. נעקוב אחרי השילוט של השביל, כפי שמתואר למעלה, רק ללא החציה של כביש 232 לכיוון בארי, עד שנגיע בחזרה למפגש עם דרך הנוף. נפנה שמאלה ונחזור אל הרכב.

הסינגל האדום (יציאה מבארי)

נרכב בדרך העפר המקבילה לכביש הכניסה לבארי לכיוון כביש 232, נחצה אותו בזהירות מרבית וניכנס לדרך מצד ימין, שם מיד נפגוש שילוט של הסינגל, שאיתו נפנה שמאלה, אל תוך קטע מפתיע מאוד לטובה ברצועת הצמחייה המקבילה לכביש. לאחר 200 מ' בסינגל נגיע לפיצול שבו נמשיך ימינה, אל הסינגל בסימון האדום הטס לו בינות לצמחייה בתוך ערוץ צר. נשים לב כי 800 מ' מהפיצול, ישנה חצייה של דרך הנוף שבה עלולה להיות תנועה – הקפידו להאט עד כדי עצירה, להביט ימינה ושמאלה ולחצות את הדרך רק אם היא פנויה.

הסינגל ממשיך בלונה פארק מטורף של ירידות, עליות ומגלשות טבעיות עם הרבה ירוק ואדום בעיניים. 2.5 ק"מ אחרי חציית דרך הנוף נפגוש זוג מבנים. מצד שמאל נראה באר עמוקה, מהסוג שמסתכלים בה פנימה, מתאמצים ומתאמצים ולא רואים את התחתית, ומצד ימין מבנה עתיק ובלבו בריכה גדולה ויבשה, העובר שיפוץ בימים אלו. ככל הנראה, מה שאנו רואים אלו שרידים של באר אנטיליה – בבאר כזו מערכת מכנית שאבה מים באמצעות דליים מתוך הבאר העמוקה אל הבריכה שלצדה ואפשרה גישה נוחה אל המים לשתייה ולחקלאות.

נמשיך לרכוב עם הסינגל באותה אווירת רכבת הרים, עד שלבסוף הוא עובר מתחת לכביש 232 בצמוד לנחל גרר. נפנה ימינה עם שילוט הסינגל ונתחיל את הדרך בחזרה לקיבוץ בארי. בשלב מסוים הסינגל משתלב בסינגל בארי וממשיך יחד איתו, יוצא מן היער אל קטע מרתק על סף השדות ובצמוד לערוץ קטן. הסינגל צולל פנימה שוב ושוב לקטע טכני בלב הצמחייה הצפופה שבערוץ, יוצא לנשום קצת אוויר על הגדה לצד השדות, ואז שוב צולל פנימה.

לבסוף הסינגל יוצא לכביש פנימי ופונה ימינה לכביש נוסף, אך אל תתרגלו מוקדם מדי לנוחות הזו – 400 מ' לאחר הפנייה לכביש זה נפנה עם השילוט שמאלה ואז ימינה לתוך רכבת הרים מסחררת אחרונה שמסתיימת באמפיתאטרון גדול בשטח. מעברו השני כבר ממתין הרכב.

סינגל אדום + כחול (יציאה מבארי)

נעקוב אחר ההסבר לסינגל הכחול עד לנקודה שבה הוא פוגש את דרך הנוף, שם נמשיך ישר אל תוך הסינגל עם הסימון האדום, על פי ההסבר למעלה, עד לחזרה לבארי.

סינגל אדום + כחול (יציאה משוקדה)

מחניון הכלניות נמשיך 500 מ' בדרך הנוף, עד שנראה סינגל החוצה את הדרך ושלט הסבר על השבילים משמאל. כאן נפנה שמאלה אל תוך הסינגל האדום ונרכב איתו, לפי ההסבר למעלה, עד לבארי, ומשם נמשיך לפי ההסבר של הסינגל הכחול היוצא מבארי, עד שנפגוש שוב את דרך הנוף ונפנה בה שמאלה לרכיבה בחזרה לחניון הכלניות.

למי תודה למי ברכה

לרמי גולד – בונה המסלול ,יצחק לוגסי – רכז חניונים , גלית בוזגלו – קהילה ויער, נאמני השביל – רוכבי הדרום

לקריאה נוספת והעשרה

החפצים בהארכת המסלול יוכלו לעשות זאת בקלות על ידי חיבור למערכת הסינגלים הענפה הקיימת בשטח:

סינגל סובב בארי
מסלולי אופניים ביער בארי

מידע כללי נוסף

בחנות האופניים "לה-מדווש" בבארי, שלידה נחנה, אפשר לשכור אופניים למטרת טיול בסינגלי הסביבה, לתקן אותם, לרכוש ציוד היקפי, לקנח בשתייה קרה או חמה אחרי הרכיבה (או בגלידה מקומית), ואף לשטוף את האופניים במתקן החופשי לשימוש מאחורי החנות.

קרדיטים:
כתיבה וצילום: אילן שחם
מפה: אביגדור אורגד
תאריך עדכון אחרון: 17.11.2015

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים

מפת סימון שבילים מס' 13 – מישור חוף הנגב