סינגל חרובית

  • גבוהה
  • 13 ק"מ
  • לפי אזור

    מרכז שפלת יהודה
  • עם כיוון השעון
  • 230 מ'
  • קיץ
סינגל חרובית. צילום: דרור גרד
  • סוג המסלול

סינגל אופניים רצוף מכשולים מאתגרים מזמין אתכם לחגיגת אדרנלין בלב היער

שביל חרובית הוא תוצאה של שיתוף פעולה ראשון מסוגו באזור המרכז בין קק"ל לאוכלוסיית הרוכבים המקומית שהוליד שביל ייחודי, כזה הדורש מיומנות רכיבה גבוהה למדי כדי ליהנות ממנו במלואו.

הוראות הגעה

הכניסה ליער חרובית נמצאת כשלושה ק"מ מזרחית לכביש 6, על כביש 383.
הבאים משפלת החוף ייסעו בכביש 383 מצומת ראם (מסמייה) לכיוון מושב זכריה (צומת עזקה), ויפנו ליער בין סימני קילומטר 7 ו-8. הבאים מירושלים או מבאר שבע ייסעו בכביש בית גוברין-שער הגיא (כביש מס' 38), ובצומת עזקה יפנו מערבה (לכביש מס' 383).
כ-50 מ' לאחר הפניה מכביש 383 פונים שמאלה אל תוך היער וחונים.

תיאור המסלול

על פני תא שטח קטן יחסית מתפתל לו שביל בן 13 ק"מ, מלא בכל טוב: עליות, ירידות, פניות ומעברים טכניים. הרכיבה בשביל מצריכה יכולת פיזית וטכנית, אך גם הרוכבים המיומנים פחות יכולים לנסות להתמודד עם השביל, וזאת מאחר שכאמור תא השטח קטן והוא מרושת בהרבה שבילים רחבים שאפשר להשתמש בהם כדי לחזור לרכב במקרה הצורך.

ההתמצאות בשביל חרובית קלה מאוד כיוון שזהו שביל צר ורציף, כמעט ללא קטעי קישור בשבילים רחבים.
בזמן גשם ומיד אחריו מומלץ להימנע מכניסה לשביל. הרכיבה מזיקה לתשתית הקרקע, ומעברי הסלעים הופכים לחלקים ומסוכנים.

למתקשים – זכרו כי השביל המתפתל מטפס מדי כמה דקות בחזרה לקו הרכס. שם תמצאו דרך רחבה וכבושה שבה אפשר לחזור לרכב בקלות יחסית (במרחק ארבעה ק"מ לכל היותר).

פרטי המסלול –
אורך 13 ק"מ, גובה מצטבר 240 מ', רמת רכיבה קשה.
הסינגל מסומן בשטח על ידי סימון שבילים ירוק. הרכיבה היא אך ורק בכיוון המסומן – עם כיוון השעון.

מידע נוסף

הציל יהודים במו גלגליו: פרויקט הנצחה של קק"ל לרוכב האופניים המפורסם, ג'ינו ברטלי, אשר הודות למעמדו הצליח להציל מאות יהודים בזמן השואה והוכר כחסיד אומות עולם

ג'ינו ברטלי היה ספורטאי ידוע ואחד מרוכבי האופניים הגדולים בדורו. מעבר להיותו ספורטאי ענק, אישיותו המיוחדת הביאה אותו להציל מאות יהודים איטלקיים בזמן השואה, תוך שהוא משתמש במעמדו כרוכב מפורסם בכדי להעביר מסמכים מזויפים ליהודים. ב 2018 קק"ל הקימה סינגל לזכרו ביער חרובית.

ג'ינו ברטלי (Gino Bartali) נולד בפירנצה ב1914. בעברו היה אלוף במרוץ אופני כביש וזכה במרוץ הג'ירו ד'איטליה שלוש פעמים (ב-1936, 1937 ו-1946) ופעמיים בטור דה פרנס (ב-1938 וב-1948). בזכות הישגיו הייחודיים זכה ברטלי לפופולריות רבה והפך לגיבור לאומי של ממש.

לאחר הכיבוש הגרמני של איטליה בספטמבר 1943, ברטלי, שהיה שליח עבור המחתרת האיטלקית, החל למלא תפקיד קריטי בהצלת יהודים בתוך פעילותה של הרשת המחתרתית שקמה ביוזמת הרב נתן קאסוטו, ושבה היו שותפים גם אנשי כנסייה בראשותו של הקרדינל אליה דלה קוסטה.

במסגרת אימוניו היה ברטלי רוכב מרחקים עצומים על אופניו, דבר שאפשר לו להעביר ממקום למקום מסמכים מזויפים. את המסמכים המזויפים ייצרה "מחתרת אסיזי", רשת הצלה נוספת שיזמו אנשי הכנסייה בעיר זו, בנוסף להעברת מסמכים הסתיר משפחה יהודית במרתף ביתו, (הבת של מי שהסתתרה אצלו מופיעה בסרטון).

ברטלי נפטר ב 5 במאי בשנת 2000, ובשנת 2013 הוכר על ידי יד ושם כחסיד אומות עולם. ב 2018, רגע לפני שהתחרות שברטלי היה מזוהה איתה יותר מכל- הג'ירו ד'איטליה, נחתה בישראל, קק"ל חנכה סינגל אופניים מיוחד לזכרו ביער חרובית.

אנדרטה לזכר ג'ינו ברטלי ביער חרובית. צילום חיים ורסנו, ארכיון הצילומים של קק"ל

לפני שיוצאים לדרך

בזמן גשם ומיד אחריו מומלץ להימנע מכניסה לשביל. הרכיבה מזיקה לתשתית הקרקע, ומעברי הסלעים הופכים לחלקים ומסוכנים.

למתקשים – זכרו כי השביל המתפתל מטפס מדי כמה דקות בחזרה לקו הרכס. שם תמצאו דרך רחבה וכבושה שבה אפשר לחזור לרכב בקלות יחסית (במרחק שלושה ק"מ לכל היותר).

סיפור דרך

השביל יוצא לדרכו מזרחה בצמוד לשלט המבואה ומיד בתחילתו נזכה לשרשרת מעברים טכניים מאתגרים המבהירים לנו כי לא מצפה לנו טיול בפארק – הסינגל תובעני.

בקטע ההתחלתי הסינגל פוגש מספר שבילים לא מסומנים, הקפידו לעקוב אחר סימון השבילים הירוק. הסינגל מטפס, עובר סמוך למצפור יהונתן וממשיך מסביב לגבעת המצפור בדרך נעימה משובצת בפניות, ובסופה מעבר בקר שיש לחצות בזהירות. מכאן מתחיל קטע ירידה זורם בנוף פתוח. מומלץ להימנע מלהיסחף לרכיבה במהירות גבוהה מדי, כיוון שגם בקטע קל זה השביל מספק כמה פניות מאתגרות.

אחרי מעבר שביל רחב, מגמת הירידה נקטעת בפתאומיות ואנו מתחילים לטפס. בינתיים מדובר בעלייה קלה למדי בזכות שיפוע אחיד יחסית ועצי היער המצלים עלינו מכל עבר. הסינגל מוביל אותנו קרוב מאוד לקו הרכס, שם הוא חוצה שביל רחב המסומן באדום וממשיך אל תא השטח המיוער הבא.

כעת מצפה לנו אחד הקטעים המהנים ביותר במסלול: השביל במגמת ירידה קלה, אך מכיל הרבה סיבובים ומעברי סלעים. לפניכם אתגר: נסו לדווש כמה שפחות ולשמור על מהירות אחידה באמצעות שימוש בשפת גוף. בהמשך נצבור שוב גובה, וננצל אותו לעוד ירידה בשביל ההופך בהדרגה לסלעי ותובעני יותר. שביל חרובית הוא כמו בית ספר לרכיבה, בזכות ההדרגתיות השיטתית שבה הוא הופך אתגרי יותר ויותר.

התכסית מגוונת ומעניינת. בהמשך אנו עוברים דרך רצף שרידים של מערות פעמון שקרסו והשאירו בורות גדולים ולבנים ביער. השביל מנצלם לביצוע פניות מענגות. לאחר מכן נעלה שוב (איך לא?) בחזרה לקו הרכס, נעבור מעבר בקר ומבנה שומם, שבסיסו מהתקופה הצלבנית וחלקו העליון נבנה בתקופה הערבית. מכאן נרד בירידה מפותלת ומאתגרת עד לאתר הפיקניקים, בפינה הדרומית של יער חרובית. זו נקודת אמצע הדרך. אחרי מנוחה קצרה (ההמשך לא פשוט!), נתחיל לטפס במגמת חזרה.

לחרובית מוניטין של מסלול לא קל, והקטע שלפנינו אחראי לו במידה רבה: מדובר בעלייה מכובדת, רצופה במעברי סלעים טכניים. לא מדובר בקטע מסוכן, גם לא בלתי עביר לרוכבים מיומנים, אך בהחלט באתגר טיפוס לבעלי רגליים חזקות וכישורי רכיבה. לאחר מעט פחות מקילומטר, העלייה מתמתנת ואתגרי העבירות הופכים מרווחים יותר – אם כי לא פחות מעניינים.

השביל הופך מישורי בהדרגה, אך נשאר מעניין בזכות מעברי סלעים בדרגות קושי שונות. את סיום החלק המסולע מציינת יציאה לרחבה שנוצרת ממפגש של כמה שבילים רחבים (אחד מהם בסימון שבילים אדום). אחרי חציית הצומת מגיע קטע ירידה קצר ומשעשע שלאחריו עלייה קשה – כמעט האחרונה להיום. בסיומה ירידה המתפתלת בינות למשטחי סלע. אף על פי שאנו לקראת סוף המסלול וקטע זה נראה פשוט, אנו ממליצים להימנע מהתרופפות הריכוז – דווקא כאן ישנם מעברים שעלולים לסכן את מי שאינו מכיר אותם.

בסיום הירידה ולאחר מעבר בקר, הסינגל נרגע תוך שהוא סובב את קו הרכס על קו גובה כשהוא מתכונן לגראנד פינאלה – מקטע בירידה שהוא שירה בתנועה – אוסף מעורר אדרנלין של דרופים, ברמים וקיקרים שיעשה שמח בלב לכל רוכב ורוכב. עוד כמה מטרים של הורדת דופק ואנו חזרה ברכב.
למעוניינים, ניתן לשלב רכיבה ארוכה יותר ולהתחבר למסלולי פארק בריטניה.

למי תודה למי ברכה

שביל זה נתרם על ידי קק"ל איטליה.
השביל תוכנן ובוצע בשטח על ידי יפתח סהר.
תודה ליוסי שרואני, יערן גוש משואה בקק"ל, על הסיוע במידע.

קרדיטים:
כתב: אילן שחם
צילומים: יואב לביא, חיים סהר, יעקב שקולניק, חווה בראון, אילן שחם, דרור גרד
מפה: אזור שפלה וחוף, מרחב מרכז
עודכן בתאריך: 20.8.2017

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים



מפת סימון שבילים מס' 9 - מבואות ירושלים