סינגל זכריה

  • בינונית
  • 13.5 ק"מ
  • לפי אזור

    מרכז שפלת יהודה
  • נגד כיוון השעון
  • 250 מ'
  • קיץ
סינגל זכריה. צילום: גיא חלמיש, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

סינגל לא ארוך ולא קשה במיוחד פיזית וטכנית (לרוכבים מיומנים) ביער ישעי המקסים

סינגל זכריה מצטרף לרשת הסינגלים של אזור בית שמש ולמגוון תשתיות אופניים שקק"ל השיקה בשנים האחרונות. מדובר בסינגל ידידותי וקל יחסית לרכיבה (לרוכבים מיומנים), וההקלטה שלנו מספרת שאורכו כ-13.5 ק"מ ומטפסים בו כ-300 מ' מצטברים.

אף שיש בו שתי עליות ארוכות, הוא לא יקשה עליכם מדי ב"קירות" קשים במיוחד, אלא יעלה אתכם לגובה בצורה הדרגתית. הוא גם לא טכני במיוחד – אמנם פה ושם יש כמה סלעים וסיבובים עם ברמים, אבל בסך הכול זו עוד תוספת למשפחת הסינגלים הזורמים של קק"ל, והוא מתאים לרוכבים ברמה טכנית לא גבוהה – אלה שכבר רוכבים בסינגלים ולא רק בדרכי עפר סלולות.

הסינגל נמצא ביער ישעי, והוא מנוהל ומטופל על ידי אנשי קק"ל: מנהל האזור גלעד מסטאי, היערן יוסי שרואני ורכזת הקהילה מירה זר. שלושתם תכננו ומימשו אותו בעזרת דורון אמיץ והאדריכל אוטו פרידמן.

הוראות הגעה

נוסעים בכביש 38 דרומה: עוברים את בית שמש, חוצים את הפנייה לבית ג'מאל ומגיעים לפנייה לרמת בית שמש. לאחר הפנייה לרמת בית שמש ממשיכים דרומה כ-250 מ' בעלייה מתונה, ומגיעים לדרך עפר רחבה שבה שילוט ברור לסינגל זכריה. אחרי כ-250 מ' נוספים של נסיעה בדרך עפר מגיעים לצומת שבילי עפר שהסינגל חוצה, ולשילוט ברור שקק"ל הציבה המורה על מקומו.

הערה: בקטע הכביש הפונה לסינגל יש קו הפרדה רצוף, ולכן אי אפשר להיכנס אליו מכיוון דרום. כמו כן, היציאה היא דרומה, ואחר כך, במושב זכריה, אפשר לבצע פרסה כדי לנסוע צפונה.

אפשר להגיע גם ממערב, מצומת מסמיה: נוסעים בכביש 383 מזרחה (עוברים את חרובית) עד צומת הT- ליד תל עזקה, ופונים שמאלה. מטפסים בכביש 38, ואחרי שיא הגובה גולשים מטה בכביש בכיוון אותה הפנייה.

תיאור המסלול

יער ישעי, שסינגל זכריה עובר בתחומו, הוא יער נטוע המשתרע על פני כ-6,500 דונם. את היער נטעו יערני קק"ל בשנות ה-50 ונטועים בו עצי אורן, ברוש, אלות, חרובים ועצי בוסתן ארץ ישראליים.

היער נחלק לשני גושים מרכזיים: הראשון ממערב למושב ישעי, בצמוד לנחל שורק; והשני מדרום לאזור התעשייה המערבי של בית שמש.

בשטח היער נמצאות עתיקות רבות מתקופות קדומות, והסינגל מעביר את הרוכבים קרוב כדי שיוכלו לראות את בורות הסיד ואת שרידי הכפר העתיק, תוך שמירה על הקיים ועל הטרסות היפות.

עם התגברות לחצי הבנייה באזור בית שמש, הצטמצמו מסלולי הרכיבה סביבה. במסגרת פורום האופניים בית שמש יואב יהודה, התושבים פנו לקרן קימת לישראל בבקשה לאתר שטח ביער קק"ל שאפשר להקים בו שביל אופניים. התושבים אף ביקשו להתנדב ולהשתתף בהקמת השביל ובאימוץ היער. לאחר בדיקת היתכנות נבחר יער ישעי, הנושק לרמת בית שמש, והחל תכנון שביל האופניים.

על החיבור ההדוק של קק"ל לקהילה בהקשר של בניית סינגלים כבר דיברנו לא מעט: החיבור הזה הודגם בסינגל של כרמיאל, בריש לקיש ובאזורים נוספים. גם פה יש חיבור כזה עם קבוצת GEERZ מבית שמש. רוכבי הקבוצה, המאגדת קרוב ל-100 רוכבים מבית שמש והסביבה, דתיים ברובם, ביקשו סינגל קרוב לעיר. אנשי קק"ל העבירו את הדגשים שלהם באשר לתוצר הסופי: חשוב שהשביל יגיע לקהל היעד המתאים, יהיה בטיחותי וכמובן מתחשב בשטח ומהנה לרכיבה.

אורך השביל – כ- 13.5 ק"מ – משמעותו שכיעד בפני עצמו הוא מתאים יותר לרוכבים מתחילים, ולא משמש יעד לרוכבים מתקדמים, שיסיימו אותו בכשעה ואף בפחות מזה (נטו). אם אתם רוכבים מתקדמים, יתאים לכם מסלול ארוך קצת יותר המשולב עם סינגלי הסביבה. בחיבור עם סינגל עינב הרכיבה תארך כ-25 ק"מ.

רוכבים טכניים שאוהבים למשל את סינגלי "אדום" ו"כחול" של בן שמן (שנבנו על ידי אותם המבצעים), ימצאו את הסינגל הזה מהיר וטכני פחות. גם מבחינת פניות, שינויי כיוון, סרפנטינות וכו' – לא תמצאו פה המון כאלה. מי שאוהב מאוד את חוויית הפאמפטרק של סינגל חרובית יגלה פה הרבה יותר קווים ישרים. יש פחות פניות S קטנות שמכניסות שעשוע או שוברות את הזרימה המהירה. מהבחינות האלה, סינגל זכריה החדש יוצר מסלול רכיבה ארוך ועקבי לקו שהתווה שכנו – סינגל עינב.

דורון מסביר: "התכנון הביא בחשבון את קהל היעד, שהוא בעיקרו רוכבי בית שמש, ולכן תוכנן להיות 'רך' יותר ממערך הסינגלים שבנינו ביער בן שמן, שמתוכנן לקהל יעד גדול ומגוון ולכן כולל קטעים טכניים יותר. גם בבן שמן, בסינגל הרצל למשל, השיפועים אינם גדולים והסינגל עדין ופשוט למראית עין – מה שלא מאיים על הרוכבים המנוסים פחות, אך רוכבים מנוסים יבחינו שברגע שמגבירים את קצב הדיווש הסינגל הופך לאגרסיבי ותובעני יותר. זה הרעיון שרצינו לשמר גם פה".

למי הוא מתאים כיעד בפני עצמו? "לרוכבי סוף שבוע שאוהבים סינגלים, אבל מבלים בדרך כלל בשבילי עפר וג'יפים. למי שרוכבים בקצב ממוצע של כ-10 קמ"ש, מחפשים רכיבה של כשעתיים עם ההפסקות ולא מחפשים יותר מדי אלמנטים טכניים על המסלול. פה אני שוב צריך לסייג – אבל מנגד: זה בכל זאת סינגל, וזה בכל זאת יער הררי באזור עם סלעים. כלומר, לא מדובר פה בסינגל למתחילים חלק וזורם ברמה של סינגלי הדרום הבנויים על אדמה חלקה".

סיפור דרך

מבחינת חתכי הגובה, הסינגל יגרום לכם לטפס פעמיים: מיד בתחילתו, ביציאה מהרכב, תתחילו לעלות בחלק המזרחי של הרכס. תעברו את שיא הגובה בתנועה מערבה ותגלו תצפית יפה לוואדי הגולש מהגבעות מערבה, כשקו מתח גבוה של עמודי חשמל ענקיים "פוצע" אותו ומזכיר לנו את הציוויליזציה. אם גם אתכם זה מעציב, ומזכיר לכם שהסביבה הירוקה שלנו מאוימת כל הזמן ושאסור להזניח את המאבק על שימורה, נסו לשאוב עידוד מהסינגל – כי פה מתחיל קטע מגניב לגמרי, זורם וכיפי של ירידה ארוכה המתפתלת סביב קימורי ההר. בכל פיתול כזה בקטע יש ברם מושקע.

באמצע הקטע הזה יש כמה אלמנטים סלעיים שונים מעט מהרגיל בסינגל– אגרסיביים יותר ומחייבים תשומת לב. זה כמעט המקום היחיד לאורך כל סינגל זכריה שתיתקלו בו בקשיים כאלה, או בכיף כזה – תלוי בנקודת המבט שלכם.

בנקודה מסוימת מתגלה הנוף הפתוח מערבה ודרומה. בדרך מומלץ לעצור בפינת הנוף והמנוחה של קק"ל: ספסלים מתחת עץ ענק ויפה. לידה יש כבשן סיד עתיק, ושלט ההסבר יספר לכם שבאזור יער ישעי התגלו כמה כבשנים כאלה. איך הם עבדו? אל הכבשן זרקו אבני גיר ממחצבות באזור, ואז הבעירו אותן שכבות-שכבות עם עצים וחומרי בעירה. החום הרב שהצטבר בכבשן פורר אט-אט את הסלעים, והגיר הצטבר בתחתית. אז לקחו את האבנים הצלויות האלה, כתשו אותן עם מים ונוצר הגיר לטיוח ולבנייה, להדברה ולרפואה.

"אני אוהב את השינוי בנוף מיער וסבוך לאזור שדות מיכה, עם הנוף הפנורמי הפתוח. אני מציע גם לרוכבים המהירים שבינינו להרים מדי פעם את הראש ולהסתכל סביב. העצים דומים לצמחייה שביער בן שמן, אך הנוף דרמטי והררי יותר. עבור הטיילים שבינינו הותקנו פינות תצפית וישיבה בחלק האחרון של המסלול. אפשר לשבת, להכין קפה חזק ולצפות בנוף בראשית – תל עזקה הסמוך למושב זכריה, שבו נערך הקרב המפורסם בין דוד וגליית; גוש עציון; אזור עדולם והרי ירושלים שבאופק, ועוד.

הארכיאולוגיה וההיסטוריה של האזור מזכירות לנו שהשביל חכם מאיתנו, ויישאר עוד הרבה אחרינו. הסלעים האלה ראו אלפי דורות של אנשים – תחילה ברגל, אחר כך על גמלים, על חמורים ועל סוסים, וכעת באופניים".

למי תודה למי ברכה

הסינגל מנוהל ומטופל על ידי אנשי קק"ל: מנהל האזור גלעד מסטאי, היערן יוסי שרואני ורכזת הקהילה מירה זר. שלושתם תכננו ומימשו אותו בעזרת דורון אמיץ והאדריכל אוטו פרידמן.

מעט על תהליך הבנייה

הסינגל נבנה באמצעות כלים כבדים יחסית כדי לאפשר חציבת מסלול שאינו תלול על צלע ההר. באמצעות הכלים האלה משטחים סלעים, שוברים מדרגות ודרופים, וכך בונים סינגל מתון. אחרי שעוברים ברגל באזור פעמים רבות ומתאימים את התוואי המתוכנן במפה למציאות, ממשיכים לביצוע: "בתחילה עבדנו עם פועלים בצורה ידנית בלבד, וכן בשיתוף המתנדבים מבית שמש, רוכבי קבוצת GEERZ.

לאחר מכן הקצתה קק"ל כלי מכאני כבד – "מיני-באגר", מיני-מחפרון שהתגלה כאוצר בלום. הכלי הזה מסוגל לשבור סלעים ולחצוב באמצעות פטיש, ובאמצעות כף הוא משמש לעקירת גזעים, להרמת אבנים ולסידורן, לבניית טרסות וסיבובים, לבניית תוואי חדש... זה פשוט כלי מדהים שמתאים כמו כפפה ליד לבניית שבילים. באמצעותו יכולנו להתאים את רמת השביל לקהל היעד, לעדן את הסלעים החדים ולאפשר חוויית רכיבה זורמת יותר.

מובן שעדיין יש לעבוד ידנית ליצירת מראה אחיד לשביל, לגימורים, לגיזום, לכריתת עצים וכו'", מספר דורון אמיץ, שהופקד על הביצוע מטעם קק"ל.

לקריאה נוספת והעשרה

באזור זה, שהוא בירת הסינגלים של ארצנו, יש עכשיו כ-110 ק"מ של סינגלים. מי שמכיר את כל אזור בית שמש המורחב – מלטרון ועד בית גוברין, ומהשפלה ועד הרי ירושלים הקרובים לה – יודע שזה יעד מרכזי וחשוב לרוכבים במסלולי אופניים באזור המרכז. ולא רק ברכיבת שטח: המרובע, נחשון ולטרון הם יעד עיקרי לרוכבי הכביש. מקרבת בית שמש יוצאות העליות הפופולריות לירושלים (צור הדסה, נס הרים וצובה), ומהן נהנים כבר שנים גם רוכבי הכביש וגם רוכבי השטח, שעולים בדרכי העפר לאורך כסלון וצוברים מרחק וגובה מצטבר לא מבוטלים.

בפארק בריטניה יש כמה סינגלים שהם מהוותיקים בישראל. אלה היו בעבר יעד פופולרי, וכמעט יחיד, לרוכבים טכניים. הסינגלים של פעם קשים לרכיבה בדרך כלל, מלאי סלעים ודרופים אתגריים, ולא פשוטים לרוכבים שאינם מיומנים. העידן החדש של רכיבת הסינגלים בישראל מצעיד אותנו לבגרות ולעידון בבניית הסינגלים. אחד הסינגלים הוותיקים בסביבה שהציע עידון כזה ומספק הנאה גם לרוכבי מרתון ו-XC, ולא רק לרוכביAM , הוא סינגל עינב. הסינגל נמצא קרוב מאוד לסינגל זכריה החדש, ואפשר לעבור אליו ברכיבה קצרה. אורכה של רכיבה משולבת של סינגל זכריה עם עינב הוא כ-25 ק"מ.

חיבורים כאלה מאפשרים לרוכבים מנוסים במרחקים ארוכים יותר להגיע בסינגלים בלבד מערבה עד סינגל חרובית (חרובית-עגור), ולהשלים רכיבה של עשרות ק"מ כמעט בלי לרדת לשבילי ג'יפים. לחלופין, אפשר לקצר את הזמן ולעבור את 12 הק"מ לשם על שביל 4X4 לצד הסינגל.

עוד באזור המורחב של בית שמש: בחלקו הדרומי יותר נמצא כמובן פארק עדולם, שבו עוגן רכיבה משמעותי של קק"ל – סינגל עדולם. אל הסינגל התווסף גם סינגל קנים, וחיבורים כאלה כבר יביאו אתכם ל-45–70 ק"מ של סינגלים. מי שרוצה לעשות את כל הסינגלים ברכיבה אחת יגיע ליותר מ-100 ק"מ של סינגלים.

קרדיטים:
כתיבה וצילום: גיא חלמיש
תאריך עדכון אחרון: 17.11.2015

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים



מפת סימון שבילים מס' 9 - מבואות ירושלים