שביל האופניים בפארק הירדן

  • בסיסית
  • 9 ק"מ
  • לפי אזור

    צפון רמת הגולן
  • עם כיוון השעון
  • 100 מ'
  • אביב
פארק הירדן. צילום: פנינה צייזלר, קק"ל
  • סוג המסלול

משהו במיקום הכניסה של הפארק הזה מחביא אותו מהציבור ושומר עליו מעט בלתי ידוע, אף שהוא נמצא ממש במרכז אחד מאזורי הטבע והפנאי העמוסים במדינה, צמוד לחופי הכנרת – זהו פארק הירדן.

הוראות הגעה

צמוד לחופה הצפוני של הכנרת, ממשיכים מזרחה על כביש 87 (המוביל בהמשך ליהודיה), מגשר אריק ועד שמגיעים אל צומת T עם כביש 888, הפונה צפונה אל צומת בית המכס. פונים שמאלה וצפונה, לכיוון היישוב חד נס, אולם לפני שמגיעים אליו פונים שוב שמאלה אל פארק הירדן. הפארק הוא אתר משותף של קק"ל ומועצה אזורית גולן ומנוהל על ידי החברה הכלכלית ליישובי הגולן, ויש לו גם מספר טלפון: 04-6923422.

תיאור המסלול

תמצאו פה מים, מים ועוד הרבה מים זורמים ושוצפים. צדי האפיקים והאיים הקטנים שביניהם מכוסים בסבך צפוף של צמחייה, בעיקר של קנה מצוי ועצי ערבה, היוצרים "יער" של גדות נחלים. מלבד הערבה בולטים כאן צמחי גדות אופייניים, כמו שיחי הרדוף הנחלים הפורח בקיץ בפרחים ורודים ולבנים גדולים, ופטל קדוש המניב בקיץ פרי כהה וטעים.

במרחק מה מן המים צומחים בעיקר עצי שיזף מצוי. ברחבי הפארק מצויות חורשות בנות מאות דונם של עצי איקליפטוס מזן המקור ומזנים נוספים, ועץ שקמה יפהפה עתיק שגילו מוערך במאות שנים. בסבך הצמחייה נחבאים עופות כמו אנפה וסופית, ובמים שוחים צבי ביצה ודגים רבים.

ח'ירבת בטיחה, הנמצאת בצפון הפארק, נחשבת לאחד מריכוזי טחנות הקמח הגדולים ביותר בארץ. באזור זה פעלו בעבר לפחות 12 טחנות קמח באמצעות כוח המים.

תל בית ציידא הוא אחד התלים הגדולים בארץ, ונמצא בתוך הפארק. בית ציידא היתה, ככל הנראה, עיר מבצר הנזכרת במקרא בשם צר, והיתה בתחום ממלכת גשור המקראית שלה קשרים מיוחדים עם ממלכת דוד: דוד נשא את מעכה בת תלמי מלך גשור ובנם היה אבשלום.

בית ציידא נזכרת כמה פעמים במקורות בתקופת בית השני. בספרות התלמודית נזכרת בית ציידא כעיר שעמדה ליד הדרך הראשית המוליכה מבבל לארץ ישראל וכאזור עשיר בדגה. לפי המסורת הנוצרית, בעיר זו נולדו לפחות שלושה שליחים של ישו: פטרוס, אנדריאס ופיליפוס. כמו כן, כאן ביצע ישו שני נסים חשובים: נס הלחם והדגים ונס ריפוי העיוור. מהברית החדשה: "אוי לך כורזין, ואווי לך בית ציידא".

ומה ההסבר לריחוקו של התל מן הכנרת? מחקרים הוכיחו שלפני כ-5,000 שנה, שטח הכנרת היה גדול מכפי שהוא היום והים כיסה את פני כל בקעת בית ציידא. רעידות אדמה שהתחוללו לאורך קו השבר הסורי-אפריקאי גרמו למפולות ולגלישות עפר שנשטפו לכנרת, יצרו את הבקעה והרחיקו את החוף דרומה בהדרגה. לפני כ-2,000 שנה נותרו לגונות בין העיר לחוף הים, שהלכו והתייבשו במשך השנים ויצרו את קו החוף של ימינו.

ירון לוי, שניהל את הקמת השביל, ואבירם צוק, מנהל האזור של קק"ל, לקחו אותנו לסיבוב במסלול. מה שהתגלה לנו הוא מסלול שעבור רוכבים בינוניים או מתקדמים לא יהיה קשה במיוחד ולא ארוך במיוחד, מה שמציב אותו כיעד מתאים יחסית למשפחות: אורכו כשמונה ק"מ והוא ברובו מישורי למדי (תצברו בו כ-100 מטרים מצטברים).

בכל זאת יהיו לפניכם שתי עליות, ובשל השיפוע בהן ייתכן שחלק מהרוכבים המתחילים ילכו מעט ברגל: העלייה הראשונה היא ממש בתחילת המסלול – אל תל בית ציידא, והעלייה השנייה היא בחלק האחרון של המסלול, עת עולים מאפיק הירדן אל גבעה הצופה לאזור.

גם המסלול הוא ברובו לא טכני, ולמעשה רובו אינו סינגל כי אם שביל. ישנו מקטע אחד של רכיבה טכנית יותר, אשר בה המורכבות נובעת בעיקר מאבני הבזלת הפזורות בשביל ומחייבות רכיבה מודעת בתשומת לב לאתגר.

חוץ משתי העליות ומקטע איטי יותר פה ושם, רובו המכריע של המסלול מישורי וקל לרכיבה. האטרקציה העיקרית היא רכיבה לאורך הנחל בתוך צמחיית גדות עבותה, היוצרת מעין מנהרה שבתוכה רוכבים. מדי פעם הנחל עצמו נגלה אל הרוכבים.

לאחר שמטפסים אל החלק הגבוה במסלול מתגלה ערוץ הירדן במלוא הודו, ואפשר לתצפת אל הכנרת ואז לגלוש בסינגל חזרה אל האזור המרכזי של הפארק, שבו בריכות המים וטחנות הקמח.

סיפור דרך

המסלול קל להתמצאות ומשולט היטב, עקבו אחר הסימון

למי תודה למי ברכה

תכנון ופקוח: ירון לוי, רכז קהילה ויער ועובדי קק"ל גוש רמת הגולן

לקריאה נוספת והעשרה

אתר הפארק מספק כמה פיסות מידע על המקום: פארק הירדן משתרע על פני כאלף דונם בפינה הצפונית-מזרחית של הכנרת, לצד אחד האפיקים הראשיים של הירדן, וטומן בחובו שפע של מים וירק, חיי בר שוקקים ואתרים ארכיאולוגיים.​ בפארק אפשר לקיים פעילויות מיוחדות למשפחות ולקבוצות המשלבות אתגר, טבע ומים.

בפארק יש אזורי קמפינג – מדשאות רחבות ידיים המותאמות להקמת האוהל שלכם, ויש בו גם חדרי אירוח למשפחות ולנופשים, וכן אזורי עגינה לקרוונים – הטרנד המתחזק בתיירות הישראלית. אגב, הקרוונים פה אינם מרוכזים במקום אחד, וכל אחד יכול לתפוס פינה אחרת ברחבי הפארק וליהנות מהפרטיות, מספר אבי ליברמן, מנהל הפארק.

הצעת מסלול פארק הירדן באתר הטיולים של קק"ל

קרדיטים:
כתיבה וצילום: גיא חלמיש Bikepanel
מפה: נגה מזרחי עיצוב גרפי
תאריך עדכון אחרון: 7.7.2016

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

1 תגובות

avatar צור VELOCITY
06/12/2022 22:28
קובץ ניווט שגוי
קובץ הניווט כאן הוא בהיסט ולא ניתן לשימוש בשטח. הייתי משתמש בקובץ מהקישור ואז לחיצה על האייקון + https://israelhiking.osm.org.il/poi/OSM/relation_5384119?language=he

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים

מפת סימון שבילים מס' 1 - החרמון הגולן ואצבע הגליל