תפריט
התחבר
התנתק
להורדת האפליקציה:
ללא ניסיון ועם כושר בסיסי בלבד

מידע

מפות

waze

סינגל הרצל ("הכחול") ביער בן שמן

רמת רכיבה:
בסיסית
10.5 ק"מ
מרכז
שפלת יהודה
כיוון רכיבה:
נגד כיוון השעון
טיפוס מצטבר:
250 מ'
ירידה מצטברת:
250 מ'
נקודות עניין
  • פיקניק
  • מסלול מעגלי
דרג את המסלול
הדפס
הוסף למועדפים
סינגל הרצל הנו מסלול רכיבה באורך כ-10.5 ק"מ שייקח אתכם לסיבוב מהנה בלבו של יער בן שמן. המסלול אינו קשה פיזית וטכנית ומתאים גם לרוכבים מתחילים
יער בן שמן הוא אתר רכיבה מרכזי השוקק רוכבים בכל ימות השבוע. קק"ל החליטה להשקיע בבניית מערכת שבילים מוסדרת ואיכותית במיוחד ביער, ולבנות אף שלושה שבילי אופניים באורך כולל של כ-65 ק"מ. אחד משלושת השבילים הללו הוא סינגל הרצל, הידוע גם בכינויו "הכחול".


+ הצג את כל המידע

הוראות הגעה

הכניסה ליער נמצאת בתחילת כביש 443 מזרח.
מכביש 1 (ירושלים-תל אביב): יורדים במחלף בן שמן מזרחה לכיוון מודיעין. כשני ק"מ מהמחלף ישנה פנייה ימינה לכניסה ליער ולמצפה מודיעין. שם נחנה ומשם נצא לדרך.



תיאור המסלול

חשיבותו של יער בן שמן והסינגלים החדשים שבנתה קק"ל ביער זה נובעת מהיותו "עורף הנופש" של גוש דן וערי המרכז. שטחו של היער אדיר: יותר מ-30,000 דונם עם יער מודיעין הצמוד אליו, והוא משרת אוכלוסייה בת כשני מיליון איש. יער בן שמן גם נוח יחסית מבחינת הפרשי הגובה שבו: המבקשים לרכוב ביער אינם נדרשים לעליות ארוכות כמו בהרי יהודה הסמוכים. הקרבה ותוואי השטח הנוח תרמו לכך שהוא הפך לאתר רכיבה מרכזי, שוקק רוכבים בכל ימות השבוע, ובסופי השבוע במיוחד.
לאחר תכנון ארוך הוחלט שייבנו שלושה שבילים ביער בן שמן באורך כולל של כ-65 ק"מ: קצר, בינוני וארוך. לאחר מאמץ התכנון החלה בניית השביל בפיקוח בוני שבילים מוסמכים – דורון אמיץ והאדריכל אוטו פרידמן. חלקו הראשון (סינגל הרצל, או בשמו העממי: "הכחול") נבנה על ידי עובדי קק"ל וקבוצות מתנדבים שונות. מאז נכנסה קק"ל להילוך עבודה גבוה יותר, ובמאמץ רב סיימה את שביל ענבה (או בשמו העממי: "האדום"). התוצאה: סינגל אחד ארוך באורך 32 ק"מ, שמאפשר לסיימו גם לאחר שמונה ק"מ. לאחרונה סיימה קק"ל את פריצתו של השביל הקצר באזור בתל חדיד, שאורכו 11 ק"מ.



לפני שיוצאים לדרך

הרכיבה ביער בן שמן מומלצת כל השנה, אולם בשיא הקיץ יכול להיות שם חם מאוד, ומומלץ להתחיל לרכוב מוקדם. הסינגלים משלבים אזורים מוצלים ואזורים חשופים, ועל כן מומלץ להתמקד באזורים החשופים בעונות החורף, ובמוצלים כאשר חם יותר. הסינגל במיטבו לאחר ירידת גשם; המים מהדקים את השביל, אולם כדאי לחכות כיומיים לאחר רדת הגשם כדי לתת לשביל להתייבש מעט וכדי להימנע מבוץ דביק, שיכול לפגוע ברכיבה ובאופניים שלכם.

הצמתים בין סינגל לדרך עפר מסומנים בשתי אבנים גדולות. הן מיועדות ליצור שפה בין הנהגים לרוכבים, שתזכיר להם לרכוב ולנהוג בזהירות בנקודות מפגש אלה.

סיפור דרך

סינגל הרצל המסומן בכחול מוכר גם כסינגל ברוטיה – מין של אורן ששתלה קק"ל בכל רחבי הארץ. השביל עובר ליד 11 הפרטים הראשונים הוותיקים ביותר מסוגם בארץ (ניטעו ב-1929). זוהי לולאה שאורכה כשמונה ק"מ, הנמצאת כולה במרחק לא רב מהמצפה, והיא קלה יחסית מבחינה טכנית ומתאימה לרוב הרוכבים.

מתחילים במצפה ופונים מערבה דרך חלקות איקליפטוסים ואורן, ליד חלקת הברוטיה הוותיקה, עד לחניון מקסיקו. פונים ימינה לכביש היציאה מהיער, וממש ליד הצומת נכנסים שוב לסינגל במגמה דרומה, לאורך הגדר. הסינגל פונה מזרחה, ואז מבצע סיבובי עקלתון יפים בתוך היער, עד שהוא חוצה ציר ראשי לאורך נחל וצומת גדול. חוצים את הנחל מעל סכר קטן ועתיק (סהרון), ואז עומדים בפני שתי אפשרויות: 1. לחזור למצפה דרך השביל הכחול, שפונה שמאלה וצפונה, או לרכוב על דרך האספלט עד למצפה מודיעין. מי שהגיע לרכיבה ארוכה יכול לפנות ימינה אחרי הסכר, אל הסינגל הארוך –  ענבה, המסומן בצבע אדום.
 

למי תודה למי ברכה

לצורך תכנון תכנית אב לטיולי אופניים ביער בן שמן נשכרו שירותיהם של האדריכל אוטו פרידמן ושל בונה השבילים המנוסה דורון אמיץ, ובתכנון משותף עם קק"ל נסקרו כל הסינגלים הקיימים ביער. הם חולקו לקבוצות של "חיוביים" – שאפשר לאמץ ולהשאיר, ו"שליליים" – שפוגעים ביער. היער חולק לתאי שטח, נקבעו שטחים שקק"ל מעוניינת שייכנסו אליהם רוכבים ושטחים שקק"ל לא הייתה רוצה שייכנסו אליהם. עוד היבטים שמובאים בחשבון בתכנון הם שמירה על קווי גובה, נקודות עניין ותצפית, מעקף של אזורים מוגנים, מענה הן לרוכבים מתחילים והן למתקדמים, והשתלבות במערכת הרחבה יותר של שבילי ואזורי היער.
כדי לאפשר רכיבה למרחקים שונים למתחילים ולמתקדמים, המסלול בנוי בצורה חכמה המאפשרת כניסה אליו ויציאה ממנו מצירי היער העיקריים. חגי יבלוביץ, יערן בן שמן, מספר: "במהלך התכנון הושקעה מחשבה רבה כדי לבנות שביל הולם ונוח שישתלב בצורה טובה עם ממשק היער וייתן מענה לרוכבי האופניים. קק"ל משקיעה סכומי עתק בתכנון ובבניית שבילי אופניים, לרווחת הרוכבים".

האדריכל אוטו פרידמן מספר: "בעקבות המהפך בקק"ל, שהפכה לגוף שמאמץ את רוכבי האופניים, החל תכנון מערכת שבילי יער בן שמן. אחת ממטרות בניית השביל היא לספק מקום מהנה לרכיבה. הקטע הקצר יותר (סינגל הרצל) הוא גם קל יותר לרוכבים מתחילים, אולם חלק הארי של הסינגל (ענבה) הוא אתגרי קצת יותר".



לכל מסלולי האופניים ביער בן שמן לחצו כאן למסלולי טיול נוספים ביער בן שמן לחצו כאן
קרדיטים:
כתיבה וצילום: גיא חלמיש Bikepanel
מפה: חגי יבלוביץ ומירה זר, קק"ל 
תודה לכל העוסקים בהכנת הכתבה: חגי יבלוביץ – יערן בן שמן קק"ל, מירה זר – רכזת קהל ויער אזור השפלה והחוף קק"ל, דורון אמיץ והאדריכל אוטו פרידמן
GPS: דורון אמיץ, BikeIsrael

תאריך עדכון אחרון: 28.7.2016

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל >>
לפני צאתכם למסלול הטיול מומלץ להתעדכן ב"קו ליער", מוקד המידע של קק"ל,
בשינויים הרלוונטיים למסלול 1-800-350-550

הוסף תגובה


שלח
שם: שעה: תאריך:
המסלול מתאים למתחילים ב2 תנאים .1. בלווי רוכב מנוסה כמדריך 2.רק לכאלו שיש להם נסיון מספיק ברכיבת שבילים. הוא לחלוטין לא מתאים לכאלו שהתחילו לרכב לפני חודש חודשים
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
מערכת האתר
08:07
18.10.2016
ניצן שלום רב,

רמת רכיבה היא עניין קצת אמורפי, היא מורכבת משילוב לא מדעי של יכולת מוכחת והיכולת כפי שנתפסת סובייקטיבית על ידי כל אחד ביחס לעצמו. אגב, אין קשר בין פרק הזמן שצברת על האוכף, ישנם רוכבים שיש להם ניסיון של 5 שנים והם עדיין לא ברמה המאפשרת להם לרכוב במסלולים טכניים ויש כאלו שעלו על אופניים לפני שבוע וכבר מתמודדים בהצלחה עם מסלולים המוגדרים ככאלו המתאימים לרוכבים ברמה גבוהה. 

בכל מקרה, אנחנו מצטרפים בחום להמלצתך להתלוות לרוכבים בעלי ניסיון בכל רכיבה ובכל מסלול כי על ידי התבוננות, חיקוי וחניכה, תמיד משתפרים. רכיבות טובות וחג שמח!
דווח על תוכן לא ראוי
שם: שעה: תאריך:
האם המסלול מתאים לסניף? גילאים 10-19, אם הצוות עושה את המסלול קודם ומכיר.
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
מערכת האתר
09:14
19.07.2017
נעה שלום, הכל תלוי ברמת הרכיבה של הילדים. אנו ממליצים לך, בתור מי שמכירה את הילדים ויכולותיהם, לצאת לסיור הכנה ולהחליט בעצמך. כעקרון ישנם ילדים בגילאים האלו שרוכבים במסלול ללא בעיה, אך שוב, זה מאד תלוי ביכולות שלהם.



דווח על תוכן לא ראוי
שם: שעה: תאריך:
יפה מאוד פעם ראשונה אתמול היה כייף לא נורמלי
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
כמה זמן אמור לקחת לרכב את הסינגל כולו?
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
מערכת
13:30
01.04.2018
שלום, הזמן שיקח לרכוב את המסלול כולו הוא פועל יוצא של המהירות בה אתה מסוגל לרכוב וכמובן כמה עצירות למנוחה / להתפעלות מהנוף תעשה :-) 
דווח על תוכן לא ראוי
שם: שעה: תאריך:
המסלול מלא בגזעים שנחתכו גבוה מידי...מסוכן מאוד
אנחנו רוכבים הרבה וגם אני וגם חבר נפלנו כתוצאה בהתקלות בגזעים הללו.
בבקשה תטפלו כי זה ממש מסוכן
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
אחרי שליש הראשון של לופ טכני השביל נחסם ע"י עץ שנפל
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
אם רכבתי כבר עם מדריך על כמה מסלולים וביניהם נחל כסלון אני יכול לעשות אותו לבד?
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
צילום: יואב לביא
חובה להזין כתובת מייל
שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה