סינגל אלון ביער להב

  • גבוהה
  • 13 ק"מ
  • לפי אזור

    דרום הנגב הצפוני
  • עד שעה
  • נגד כיוון השעון
  • 216 מ'
  • קיץ
סינגל יער להב. צילום: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

סינגל מהנה בנופי יער להב המתאים לרוכבים ברמה גבוהה חובבי האדרנלין

ביער להב המקסים נבנה מסלול נהדר בשם סינגל אלון המטייל בכל רחבי היער, חושף את הרוכב למגוון נופים פנורמיים ומספק רכיבה כיפית לרוכבים ברמת רכיבה גבוהה אשר ייהנו מן הזרימה הנעימה בסינגל ומן האתגרים הקטנים המפוזרים פה ושם לאורכו ולרוכבים מתקדמים אשר יגיעו לרמות אדרנלין מטורפות תוך צבירת זמן אוויר רב וטיסה בברמים מדוגמים

הוראות הגעה

נקודת היציאה לסינגל הינה במרכז ג'ו אלון (בוויז: "מרכז ג'ו אלון, להב, ישראל"). מכביש 40 נרד בצומת דבירה לכביש 3255 ולאחר כ 8.5 קילומטרים נפנה ימינה לתוך יער להב. נטפס בכביש ולאחר כ-1200 מ' נראה את מרכז ג'ו אלון מימיננו.

סמוך לחניון נמצא שלט המבואה של השביל ועליו תיבה עם עלון ובו מידע ומפה.

תאור המסלול

יער להב הינו יער גדול, כ- 40,000 דונם, אשר ניטע בשולי המדבר. בשטח היער ממצאים המצביעים על כך שאזור זה היה מיושב מזה אלפי שנים. בשוליו המזרחיים של היער נמצאת חורבת רימון, שרידי מרשימים של בית כנסת עתיק, וסביבו עשרות מערות למגורים, למתקנים חקלאיים ועוד, המעידים על יישוב יהודי גדול אשר התקיים כאן.
מעברו השני של היער, חורבת אבו חף ובה שרידי שתי כנסיות גדולות, קולומבריום, מתקנים חקלאיים ועוד. למרגלות החורבה, במורדות המערביים של היער, ניתן להתענג על חלמוניות זהובות בתחילת חודש נובמבר.

לפני שיוצאים לדרך

שילוט

הסינגל מסומן באמצעות עמודי עץ עליהם שלט ובו ציור של אופניים בצבע אדום על רקע לבן בתוך עיגול אדום.

שירותים לרוכב

במרכז ג'ו אלון ישנם שירותים ציבוריים. בחניונים לאורך הדרך ניתן למלא מים מן הברזים.

סיפור דרך

נצא לדרך במעלה הכביש, נחלוף על פני פניה לכיוון האנטנה ותוך זמן קצר נראה את הכניסה לסינגל מימין. הדקו את החגורות, חוויה קופצנית ממתינה לכם מיד מעבר לפינה!

לאחר עלייה קצרצרה השביל תופס זווית כלפי מטה ושני קילומטרים רצופים של ירידה רוויית אדרנלין בין עצים, פרחים ונוף יכניסו אתכם להיי כבר בתחילת הדרך. המשך הסינגל פחות או יותר שומר על קו גובה תוך שהוא מחבק את הגבעות הצפוניות של יער להב, עם תצפיות נהדרות אל גבעות שמורת להב צפון ואזור לכיש.

לבסוף הסינגל יורד אל עמק רחב ידיים ופוגש באר מרשימה – באר תלה. זוהי באר אשר נחפרה ככל הנראה בתקופה הביזנטית ושימשה את תושבי ומבקרי חורבת אבו חוף הסמוכה. באר זו הייתה פעילה עד לשנות ה-70 של המאה הקודמת, אולם כיום לצערנו היא יבשה.

כעת הגיע הזמן "לשלם" על כל הירידות מהן נהנינו עד כה. הסינגל מתחיל בטיפוסו לכיוון ראש הר להב, אך נשמח לגלות שבנייתו בשיפוע מאוד רגוע מאפשרת לכל אחד ואחת להוריד הילוך, להיכנס לקצב שלו/ה ולכבוש את ההר בקלות מפתיעה. ובכל זאת, לאורך העלייה נמצא גם כמה פינות ישיבה מקסימות הבנויות מסלעי המקום ומשתלבות בטבעיות בסביבתן ומאפשרות מעט מנוחה והחזרת אנרגיה.

לקראת ראש העלייה נפגוש מספר חניונים מסודרים המאפשרים לקהל הרחב לפקנק, למנגל ולשחק, וכן פניה ימינה לכיוון סינגל רימון, המאפשרת לנו לרכב שני קילומטרים על סינגל, להוסיף את מלוא סינגל רימון, ולחזור כפי שבאנו להמשך סינגל אלון. אם נבחר לסיים את הרכיבה בסינגל אלון בלבד, נמשיך במשחק שלנו ונגלה שבוני השביל הותירו לנו עוד מקטע רכבת הרים מהנה במיוחד לקראת הסיום. כשנפגוש את הכביש בנקודה בה נכנסנו אל הסינגל לא נמהר לרכב בו חזרה לרכב, אלה נכנס ימינה לקינוח בסינגל אחרון אשר יטיס אותנו היישר אל הרכב.

סיימתם את הרכיבה ואתם מרגישים שממש, אבל ממש בא לכם עוד איזה משהו קטן ומתוק? פשוט מאוד, רכבו שוב את חלקו הראשון של הסינגל – כן,כן, אותם שניים וחצי קילומטרים של תענוג בירידה אשר מסתיימים בחניון החיילים המשוחררים אשר בכניסה ליער. מכאן, הדרך חזרה לרכבים פשוטה על הכביש הנכנס ליער, ואם ממש רוצים להתפנק אפשר לסנג'ר את אחד החבר'ה שיוריד את המכונית בזמן שכל האחרים נהנים.

לקריאה נוספת והעשרה

מרכז ג'ו אלון

מרכז ג'ו אלון, לידו חנינו, הינו מוזיאון למורשת הבדואים, המכיל, מעבר למוצגים הרגילים, שלל מוצגים ופעילויות רב חושיות להמחשת התרבות הבדואית. מטרתו של המרכז היא לעודד סובלנות ודו-קיום בין דתות ותרבויות, כמו גם בין האדם לטבע, בדגש על היחסים בין הבדואים ליהודים בנגב. המרכז נקרא על שמו של ג'ו אלון, ממייסדי חיל האוויר, שאהבתו לנוף, לטבע ולאדם באים לידי ביטוי בכל היבט של המוזיאון. ברוב ימות השנה הסיור במוזיאון הינו בתיאום מראש.

חורבת רימון

חורבה זו, השוכנת על גבעה מעט דרומית לקיבוץ להב, ומרחק רכיבה קצרה ממקום החניה שלנו, הינה שריד של יישוב יהודי גדול מן התקופה הישראלית. גולת הכותרת של החורבה הם שרידי בית הכנסת הגדול אשר הוקם במאה השלישית לספירה וניתן לזהות בו בסיסים של עמודים, ריצוף מיוחדות, רוזטות ואף חריטה של מנורה עם שבעה קנים. בסמוך לחורבה מערות רבות אשר שמשו למגורים ולמתקנים חקלאיים ובשלוחה שממול מערות קבורה, אשר היו שייכות ככל הנראה ליישוב יהודי אחר.

חורבת אבו חוף

חורבת אבו חוף הינה שריד ליישוב נוצרי מן התקופה הביזנטית (מאות 4-6 לספירה) ושוכנת על הגבעה שמדרום לבאר תלה, מרחק רכיבה קצרה מן הסינגל. בשטח הגדול עליו משתרעת החורבה ניתן לראות בין השאר את שרידי שתי כנסיות גדולות, כולל חלקים מן העמודים שהחזיקו אותן. סביב החורבה סלל קק"ל שביל הליכה, "שביל הזהב", על שם החלמוניות הפורחות סמוך לחלקו המערבי בחודש נובמבר, העובר דרך מערת מגורים גדולה, גת מרשימה, מחצבה, קולומבריום בנוי ועוד.

חורבת זעק

 כחמישה קילומטרים צפונית ליער להב, שילוט מכביש דביר-להב, נמצאים יישוב יהודי מן התקופה הרומית והביזנטית, במקום נמצאו כשלושים יחידות דיור הכוללות מבנה, מערה וחצר, בהם נוכל לשוטט (זהירות, בורות פתוחים!). נעקוב אחר השילוט למערת בית הבד, נשלוף את פנסינו ונזחל אל מחילת המסתור אשר באחת מדפנותיה.

לפתיחת עלון המידע על מסלולי הרכיבה בגוש יערות להב-כרמים לחצו כאן.

למסלולי טיול רגליים ומידע נוסף על יער להב באתר הטיולים של קק"ל לחצו כאן

קרדיטים:
כתיבה וצילום: אילן שחם
מפה: טלילה ליבשיץ, צפון הנגב, קק"ל
תאריך עדכון אחרון: 10.4.2018

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים

מפת סימון שבילים מס' 12 - דרום השפלה