שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה

e ירוק - מטיילים עם קקל
התנתק
התחבר
0
השריפה ביער אשתאול וביער צרעה – מידע מעודכן למטיילים

השריפה ביער אשתאול וביער צרעה – מידע מעודכן למטיילים

+ מידע חשוב על המסלול
שמור למועדפים
דרגו מסלול זה:
5
צפו בטיול באתר המותאם למובייל
אזור המסלול: מרכז,
שפלת יהודה
משך המסלול:
1-2 שעות
רמת קושי: קלה
הורדת מפת המסלול
ב-pdf
סוג המסלול
נוף ותצפית
נוף ותצפית
פיקניק
פיקניק
היסטוריה ואמנות
היסטוריה ואמנות
השריפה שהשתוללה ביער אשתאול וביער צרעה-הנשיא בסוף יולי 2015 אמנם הותירה נזק רב, אך בכל זאת אפשר לשוב ולבלות בחניונים וברוב דרכי הנוף שבהם. צוות e ירוק ביקר ביער, והוא מעדכן

יום שישי, 24 ביולי. ראש וראשון לחודשי הקיץ הישראלי. חם. לפחות 35 מעלות. קצת אחרי השעה 13:30 החלה להתפשט בקשר הידיעה שממנה חושש כל יערן. אש ביער. איתמר דרור, יערן גוש אשתאול-איילון של קק"ל, הבין שמקור האש הוא כנראה באתר לשריפת גזם השוכן ליד מושב תעוז, ושהאש מתפשטת ביער אשתאול. 
אתר השלכת הגזם הזה אינו אלא פיסת קרקע מלבנית המוקפת גדר של פח גלי. רשמית, המקום נמצא בשטח שאינו בשליטת קק"ל. מעשית, רק דרך עפר מפרידה בינו לבין יער אשתאול (ראו תצלום המצורף לכתבה זו). במזג אוויר חם גץ קטן מדליק בקלות גבעול יבש ובעקבותיו את הגבעולים שמסביבו. אתר הפסולת שוכן בגיא ארוך, ה"שואב" אליו רוח. הרוח טיפסה במעלה המדרונות במהירות ונשאה את האש בכנפיה. עכשיו העצים כבר בערו. בתוך דקות השתוללה ביער שריפת ענק. 
למקום הוזעקו כוחות עצומים של כיבוי אש והצלה מבית שמש ומכל מקום אפשרי, ובכללם מטוסי כיבוי. אנשי קק"ל, המכירים את השטח, הובילו את הכוחות למקומות שמהם אפשר להיאבק באש בקרקע. קק"ל גייסה מתנדבים מעובדיה וגם את היעריות שלה - רכבי כיבוי קלים שמסוגלים לנוע בדרכי עפר קשות יחסית. אלא שבחסות הרוח והחום העז דילגה האש על כביש צומת נחשון–צומת שמשון (כביש 44) והתפשטה גם ליער צרעה. רק לקראת ערב הושגה שליטה על השריפה, מבלי שאיש נפגע ומבלי שנגרם נזק למבנים ולרכוש. 
תוך כדי השריפה יצרו יערני קק"ל "פסי אש" – שטח נקי מצמחייה שנועד למנוע התפשטות של מוקדי שריפות חדשים שעלולים להיווצר מגחלים ומשורשים שעודם בוערים מתחת לפני השטח.  

שריפה ביער אשתאול
 צילום: יעקב שקולניק

+ הצג את כל המידע

סכנה: שריפה של גזם עצים

"סמכויות האכיפה על שריפת גזם נתונות בידי יחידת הפיצו"ח של משרד החקלאות", אומר איתמר דרור. "חקלאי שמעוניין לשרוף גזם חייב לקבל היתר לכך, והאישור ניתן רק לאחר עמידה בהתניות כגון מרחק מיער ומכבלי חשמל, איסור על שריפה בימים חמים ונקיטת אמצעים לכיבוי אש על כל צרה שלא תבוא". זו לשון החוק. לכאורה נראה כי האתר שליד תעוז אינו עומד בדרישות מבחינת מיקומו.  
"בעיקרון, קרן קימת לישראל אינה שורפת גזם אלא מרסקת אותו. רסק של גזם הוא חומר שאפשר לנצלו לחיפוי קרקע במטעים. החיפוי מונע התפשטות של עשבייה וגם תורם לשמירה על לחות הקרקע. לצערנו, המודעות בישראל לניצול רסק עצים אינה גבוהה. קק"ל שורפת גזם, בהיתר כמובן, רק במקומות קשים לגישה, או במקרה שרסק העצים כולל חלקים של מיני צמחים פולשים והשימוש בהם כרסק עלול לעודד את התפשטותם בישראל".  

אזהרה מפני כניסה לשטח יער שרוף

בשריפה עלו באש כ-2,000 דונם, המהווים כמעט עשרה אחוזים משטחי היערות צרעה ואשתאול. בכתבה זו נעדכן במצב הפגיעה באתרי הביקור ביערות, אך לפני כן הערה כללית ואזהרה מפיו של איתמר דרור: "אין להיכנס לשטח השרוף של היער מחשש לקריסת עצים. גם שלדי עצים שנשרפו ונראים יציבים עלולים לקרוס ללא אזהרה מוקדמת. מערכת השורשים של עצים מתים מתנוונת, ולעתים אין בכוחם לשאת את משקל העץ. לפעמים גם גזעי העצים נחלשים בעקבות שריפות, והדבר אינו ניכר תמיד לעין. קק"ל מטפלת באופן מידי בעצים מסוכנים שנמצאים בקרבת החניונים ובצדי הדרכים המסומנות, אך הטיפול בעומק היער אורך זמן רב ולכן אין להיכנס בשום פנים אופן לשטח השרוף".  

מותר ואסור ביער אשתאול

יער אשתאול משתרע על פני כ-12,000 דונם בצפון שפלת יהודה. היער נטוע במדרונות של גבעות נמוכות המתנשאות לרום של עד כ-350 מ' מעל פני הים. חלקו המזרחי של היער גובל בכביש 38, המציין את הגבול בין השפלה להרי ירושלים. בצפון תוחם את היער כביש תל אביב–ירושלים (כביש 1), בדרום תוחם אותו כביש 44 ובמערב – כביש 3.
יער אשתאול כולל את דרך בורמה, דרך נוף המקשרת בין חניון אשתאול ונווה שלום לאתרים כגון מצפה הראל ומצפור שער הגיא (גבעת חתולה). ביער עוברים גם שביל ישראל ושביל האופניים מים-לי-ם  (תל אביב–ירושלים).  

מותר

כל החניונים והאתרים של יער אשתאול נותרו ללא פגע. הביקור בחניונים ובאתרים מותר, וכמובן מותרות גם הנסיעה בדרכים אליהם, הרכיבה בשביל האופניים מים לי-ם והצעידה בשביל ישראל.  

אסור

1. עד להודעה חדשה אין להיכנס לדרך העפר היוצאת ממושב תעוז, עוברת סמוך לחורבת שובב (דיר שביב) ומגיעה לדרך העפר החוצה את יער אשתאול מדרום לצפון (סימון שחור). 
2. אין להיכנס לשטח השרוף מחשש לקריסת עצים. 
3. אין לנוע בדרכי היער שאינן מסומנות. 

מותר ואסור ביער צרעה

יער צרעה משתרע על פני כ-11,000 דונם בגבעות שפלת יהודה שמצפון לבית שמש. בגבולו הצפוני עובר כביש 44, שנסלל בערוצו של נחל הראל. במזרח גובל את היער העמק שלאורכו עובר כביש 38. פסגות היער, המתנשאות לגובה של כ-400 מ' מעל פני הים, צונחות בתלילות דרומה אל העמק הרחב של נחל שורק.
לאורך היער עוברות שתי דרכים. הדרך הראשית היא דרך הפסלים, שלאורכה מוצבים עשרות פסלים סביבתיים בהשראת הנוף והעבר של האזור. דרך נוספת, מקבילה לדרך הפסלים, משקיפה אל נופי נחל שורק והרי ירושלים. בלב היער נמצא תל צרעה, המזוהה עם צרעה המקראית. קק"ל פיתחה ביער חניונים רבים ושבילי טיול משולטים. 

מותר

1. מותר לנוע בכל הדרכים המסומנות שביער ולבלות בכל החניונים שבו. 

אסור

1. אין להיכנס לשטחים השרופים ואין לנוע בדרכים שאינן מסומנות.  

שיקום היער לאחר השריפה

שיקום היער עצמו יתחיל במעקב של כשנה עד שנתיים, שבמהלכן ייבחנו תהליכי ההתחדשות והדינמיקה של המערכת האקולוגית ביער. מעקב זה, שיכלול סקרים ייעודיים, יעניק תמונה מהימנה על מצב היער ויסייע לקבל החלטות ניהוליות מיטביות לניהול בר קיימא של היערות שנשרפו. 
בשנת 2012 פרסמה קק"ל תורת ניהול יער חדשה. אחד החידושים בתורת ניהול היער הוא שבעת הכנת תכנית אב לממשק היערני יש לגבש הגדרות מדויקות לייעודה של כל חלקת יער. בעקבות השריפה באשתאול תבחן קק"ל, בין השאר, את הייעוד של חלקות היער שנשרפו. בהתאם לייעודים שייקבעו, ייקבע הממשק היערני שיביא למימוש ייעודי היער. 
 

קרדיטים

כתיבה: יעקב שקולניק
צילום: יעקב שקולניק ומירה זר
מפה: 
מחלקת הנדסת יער, אזור השפלה והחוף קק"ל
פורסם בתאריך: 5.8.2015

תודה לאיתמר דרור – יערן גוש אשתאול-איילון בקק"ל; ולמירה זר – רכזת קהילה ויער באזור השפלה והחוף של קק"ל. תודה לד"ר דוד ברנד – היערן הראשי ומנהל אגף הייעור של קק"ל על המידע בדבר שיקום היער לאחר השריפה, וכמובן תודות ליערני קק"ל ממרחב מרכז וממרחב דרום שסייעו בכיבוי השריפה.

הוראות התנהגות ובטיחות למטיילים >> מסלולי טיול נוספים ביער אשתאול ומידע שחשוב לדעת לפני שיוצאים לדרך >>
לפני צאתכם למסלול הטיול מומלץ להתעדכן ב"קו ליער", מוקד המידע של קק"ל,
בשינויים הרלוונטיים למסלול 1-800-350-550

תגובה דרך פייסבוק

הוסף תגובה


שלח
שם: שעה: תאריך:
שלום
מצערת מאד אי שמירת הזהירות המינימלית המתבקשת מאליה בכלל ובמיוחד  מתושבי מושב החיים בצמידות ליער ומודעים לו ממש כחלק מהוויתם היומיומית. לכן זו רשלנות גבוהה מאד ובלתי נתפסת. הימור על היער, ועל החיים במושב עצמו. האם זו חלק מסכלות לאומית?

ואליך יעקב- נגררת להמעיט בגובהן של גבעות השפלה הגבוהה הצפונית.  ואלו הדברים שציינת: היער נטוע במדרונות של גבעות נמוכות המתנשאות לרום של עד כ-350 מ' מעל פני הים.

  1. ובכן כמדריך שטח ותיק מאד ידוע לך היטב שאלו מהגבעות הגבוהות של א"י. 
  2. הגבעות המהוות את יחידת האורך השפלה הגבוהה הן בגובה שבתחום  300-450 מ' מעפה"י. הגדרתן נמוכות מפילה את הקטגוריה של שפלה גבוהה ומותירה אותנו עם חטיבת נוף  אחת- השפלה לכשעצמה. וחבל!!
  3. עניין אחר- למרות שהאכסניה של המסלולים כאן היא של קק"ל ,מן הראוי תמיד לקיים את ביטוי הכרת הטוב- היינו להודות במפורש מלבד לאנשי קק"ל שנחלצו לפעולות הכיבוי, גם לכבאים מכל האזור שהקריבו את ערב שבת ויותר וכן למתנדבים נוספים. 
בברכה
איש השפלה

דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
מערכת
14:35
06.08.2015
שלום, הפנינו את פנייתך ליעקב שקולניק, ולהלן תשובתו:
 
במשפט העוסק בגבעות הנמוכות – אין כוונה להתייחס לאי אלו מחלקי השפלה. כיוון שנושא הכתבה הוא שריפות, ולא כתבה גיאוגרפית, הסתפקנו בתיאור כללי של הגבעות.
בנוגע לשותפים הנוספים למאמץ לכיבוי השריפה – צוותי הכיבוי של בית שמש מוזכרים ראשונים בכתבה (לפני הצוותים של קק"ל). אם ידוע לך על מתנדבים נוספים, נשמח לתת להם את הכבוד הראוי בכתבה.
 
תודה על המשוב.
דווח על תוכן לא ראוי
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
מועדפים 0
#
חפש