שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה

e ירוק - מטיילים עם קקל
התנתק
התחבר
0
עפים על היער - כתבת מגזין
+ מידע חשוב על המסלול
שמור למועדפים
דרגו מסלול זה:
5
צפו בטיול באתר המותאם למובייל
משך המסלול:
3-5 שעות
רמת קושי: קלה
יום שישי, אחת אחר הצהריים. חניון השקד בפארק בריטניה. שלווה עמוקה רובצת על הפארק. רוח נעימה מטפסת לחניון מהגיא שבמערב ומנצחת בקלות את חום הקיץ שמעבר לצל העצים. בשבת כבר יהיה החניון עמוס במבלים שייהנו מצל עצי האורן, ממתקני השעשועים ומפסל הזיקית שמעטר את המקום.
בעוד כמה דקות יגיעו חניכי קבוצת גירז (Geerz) מרמת בית שמש. מירה זר, רכזת קהילה ויער באזור שפלה חוף של קק"ל, וצוות המדריכים עסוקים בהכנות האחרונות של הצבת התחנות לקראת הפעילות. "זוהי הפעילות העשירית שאנחנו עושים השנה", מספרת זר, "הרעיון הוא לקשור את הקהילות ליערות שבסביבת מקום המגורים. בדרך כלל הציבור מכיר את היערות בט"ו בשבט כאשר הוא בא בהמוניו לנטוע שתילים. שנת תשע"ה היא שנת שמיטה, ומובן שקק"ל אינה נוטעת עצים בשנה זו. כך, בשיתוף עם כנפי קק"ל – רשת הצפרות הארצית של קק"ל – נולד הרעיון לפעילות 'עפים על היער', פעילות שבה הקהילות תורמות ליערות שליד מקום מגוריהן. יש הרבה דברים שאפשר וצריך לעשות למען היער שאינם קשורים בנטיעות".

עפים על היער 

+ הצג את כל המידע

חניכי עמותת גירז (Geerz)

בפעילות בפארק בריטניה לקחו חלק חניכי עמותת גירז – בני נוער חרדים מרמת בית שמש הנרתמים לפעילויות משותפות עם קק"ל למען הסביבה. שפת האם של רובם היא אנגלית. תפסנו את נחום וויסוסקי, מייסד ומנהל העמותה, ברגע של מנוחה ושמענו ממנו מעט על פעילותה: "הקמתי את גירז לפני כשלוש שנים. הרעיון הוא לתת לבני הנוער ארגז כלים למנהיגות שיסייע להם להשתלב בחברה. הכלי הבסיסי שבאמצעותו אנו מעשירים את הנוער הוא רכיבה על אופניים. זה גם המקור לשם העמותה – גירז (נשמע כמו הילוכים באנגלית; י"ש)". 
בעמותה רשומים כיום 100 רוכבים בגילי 17-9. תכנית הלימודים נמשכת עשרה חודשים, בהתאם לשנת הלימודים. הקבוצות נפגשות פעם בשבוע לרכיבה של שעה וחצי בשבילי האופניים שביערות ובשטחים הפתוחים של קק"ל. במהלך הרכיבה עושים הפסקה של כעשר דקות ובמהלכה המדריך מעביר שיעור על מנהיגות.
נחום וויסוסקי יצר מערך הדרכה של 100 שיעורים, שעומדים לרשותם של 20 מדריכים המשתתפים בפעילות. "יש הרבה מה ללמוד על החיים מרכיבה באופניים", הוא אומר, "אפשר לשפר את הביטחון העצמי, ללמוד כיצד מתגברים על קשיים ומכשולים, על אחווה בקבוצה ועל ערבות הדדית". 
אזור בית שמש נמצא בתחום אחריותה של מירה זר, ועד מהרה נוצר שיתוף פעולה פורה בין קק"ל לגירז. העמותה גייסה 150 מתנדבים כדי לבנות את סינגל זכריה, שביל אופניים באורך 14 ק"מ ממערב לפארק בריטניה. לשיחה מצטרף אלי פקטור, תלמיד כיתה י': "אני לא יודע אם אני נחשב לאחד מהבונים של השביל", הוא מצטנע, "בסך הכול הייתי פעמיים במשך הבנייה. אבל רכבתי בסינגל זכריה אולי 50 פעם. השיא שלי הוא 56 דקות".
"אני שואף להרחיב את הפעילות למאות רוכבים", אומר נחום וויסוסקי, "ולא רק באזור בית שמש. בכל מקום יש יער קק"ל שיש בו שביל רכיבה, או שאפשר לעשות בו שביל רכיבה. הפעילות הזו חשובה מאוד ואני שמח לא רק על שיתוף הפעולה עם מירה זר, אלא גם על התמיכה הנהדרת שאנחנו מקבלים מ-JNF אוסטרליה, שעוזרים לנו מאוד".

אז מה היה לנו שם?

במבצע "עפים על היער" השתתפו במשך השנה הקהילות בראש העין, קדרון, שעלבים, מסילת ציון, פארק בריטניה, בן שמן וכפר מרדכי. הפעילות עם עמותת גירז ציינה את סיומו של המבצע. מדריכי אגף החינוך של קק"ל הביאו את הניידת החינוכית והוסיפו תכנים משלהם לפעילויות בקהילות השונות כגון היכרות עם צמחיית האזור ואפיית פיתות. במקומות אחדים התבצעה, בשיתוף עם מטבעים מוסמכים, פרישת רשתות ולכידת ציפורי שיר לשם טיבוען.
בתחנה אחת עסקו החניכים במשחק חברתי תחרותי בנוסח סולמות וחבלים. קבוצה שענתה נכונה על נושא סביבתי שהוזכר בלוח המשחק הגדול, שנפרש על הקרקע, התקדמה לעבר המטרה והגדילה את סיכוייה לנצח.
בתחנה שנייה עסקו חניכים בזריעת צמחי תבלין בעציצי פלסטיק מיוחדים, שעונים על כל כללי שנת השמיטה. בתחנה שלישית עסקו החניכים ביצירת פקק"ל – ערכה של פקקים שנקשרת לתרמיל בשרוכים. מטיילים שמוצאים בקבוקי פלסטיק פזורים ביערות ובכל מקום אחר יכולים להצמיד את הבקבוק לפקק ולסייע בניקיון מהמפגע הסביבתי הזה.

מיירגזים את היער

התחנה הרביעית עסקה בפעילות יוצאת דופן: בניית תיבות קינון לירגזים כדי להגביר את נוכחותם ביערות ולהתגבר בעזרתם על המזיק תהלוכן האורן, הידוע גם בשם טוואי התהלוכה. זהו מין עש (פרפר לילה), שזחליו מכוסים שערות המכילות חומר ארסי. בחודשים ספטמבר-אוקטובר הנקבות מטילות ביצים וכחודש וחצי אחר כך בוקעים מהן הזחלים. הזחלים טווים רשת של קורים המגינה עליהם. בראשית האביב הם עוזבים את העץ בתהלוכה ומתגלמים באדמה. הזחלים עלולים לגרום נזק לעצים צעירים ולגירויים קשים בעור ובעיניים.
אפשר להדביר את התהלוכן בריסוס מהאוויר או מהקרקע, אבל אלה הן שיטות שכוללות שימוש בחומרים כימיים שאינם ידידותיים לסביבה. בקק"ל מחפשים דרכים יצירתיות להדברה ביולוגית של המזיק, ואם אפשר לשלב בהן את הקהילה – מה טוב. תצפיות שדה הוכיחו שירגזי מצוי, ציפור שיר קטנה וססגונית, מקנן ביערות קק"ל וגם בקרבת אדם. הירגזי מקנן בחורים בעצים, ומכיוון שאינו חושש מקרבת אדם, הוא מוכן ברצון לקנן בתיבות קינון מעשה ידי אדם.
"הירגזי ניזון מזרעים ומזחלים, גם מזחלי תהלוכן האורן", אומר ירון צ'רקה, מנהל כנפי קק"ל ואחראי על תחום הצפרות, המתפתח במהירות בקרן קימת לישראל, "זוהי הציפור הקטנה ביותר בישראל שמקננת בחורים ובהתאם כך בנינו את תיבות הקינון. יצרנו בתיבות פתח בקוטר 29 מ"מ, שמתאים לירגזים ולא לשום ציפור אחרת שמקננת בחורים בישראל. אדרבא, ציפינו את שולי הפתחים במתכת, כדי שציפורים אחרות לא יוכלו להרחיב אותם ולהשתלט על תיבות הקינון".
ערכות תיבות הקינון הן מעשה ידיהם של פנחס דוד ודני כהן, אנשי התחזוקה של קק"ל אשתאול. הן הוכנו כך שכל מה שנותר למשתתפים בפעילות הוא להרכיב את התיבות בכמה דפיקות פטיש ומסמר ואחר כך לצבוע אותן, כדי שישתלבו בצבעי היער. במהלך מבצע "עפים על היער" נתלו 100 תיבות קינון ביערות קק"ל שבמרכז הארץ, בדרך כלל במקומות שבהם מוצבים חניוני נופש.
"אין לנו הוכחה שהירגזים יוכלו להדביר את תהלוכן האורן", אומר ירון צ'רקה. "אנחנו גם לא בטוחים שירגזים יגלו את תיבות הקינון וישתמשו בהן. בכל זאת, אנחנו יודעים שירגזים ניזונים, בין השאר, גם מזחלים של תהלוכן האורן וחשבנו שהמהלך הזה ראוי לבדיקה. אין לשכוח שבקן אחד של ירגזי, ציפור שמשקלה עד 18 גרם, יכולים לצמוח שבעה גוזלים רעבים, שרק מחכים לזחלים טעימים".    
קק"ל יצרה שכבת מיפוי (מאגר נתוני נקודות הציון של תיבות הקינון) עם נקודות ציון מדויקות, והתיבות ייבדקו בשנים הקרובות דרך קבע, בשיתוף פעולה עם עומר גולן, האנטומולוג (חוקר החרקים) של קק"ל. בימים אלה כבר מתכננים לשתף גם את הקהילות במעקב אחר תיבות הקינון. 
נשמח לדווח לכם כשהתוצאות תהיינה בידינו.

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מידע מקצועי: מירה זר, רכזת קהילה ויער, אזור השפלה והחוף, קק"ל
פורסם בתאריך: 1.7.2015
הוראות התנהגות ובטיחות למטיילים >>
לפני צאתכם למסלול הטיול מומלץ להתעדכן ב"קו ליער", מוקד המידע של קק"ל,
בשינויים הרלוונטיים למסלול 1-800-350-550

תגובה דרך פייסבוק

הוסף תגובה


שלח
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
מועדפים 0
#
חפש