שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה

e ירוק - מטיילים עם קקל
התנתק
התחבר
0
אתרי אמנות ביערות קק"ל בצפון
+ מידע חשוב על המסלול
שמור למועדפים
דרגו מסלול זה:
5
צפו בטיול באתר המותאם למובייל
אזור המסלול: צפון,
גליל עליון, כרמל
עונה מומלצת:
כל השנה
משך המסלול:
1-2 שעות
רמת קושי: קלה
סוג המסלול
היסטוריה ואמנות
היסטוריה ואמנות
מטיילים רבים מושפעים מהסביבה שבה הם מטיילים. כל אמן מושפע מהסביבה שבה הוא חי. במקומות נבחרים קק"ל מעניקה לאמנים סביבתיים אפשרות לא רק להיות מושפעים, אלא גם להשפיע, להותיר חותם ולהביא לידי ביטוי את כושר היצירה ואת הדמיון המפעמים בהם. מהתוצאה נהנים כולנו. לפניכם שלושה אתרים בצפון הארץ שבהם תוכלו ליהנות לא רק מהטבע ומאתרי המורשת, אלא גם מפיסול סביבתי. 


מתלול צורים. סלעים מול נוף. דליה מאירי. צילום: יעקב שקולניק
+ הצג את כל המידע

מתלול צורים

שמורת מתלול צורים נמצאת כ-3 ק"מ מצפון לעיר כרמיאל, ממערב לכפר נחף, במעלה הכביש המוליך לתפן. במשך כמה שנים הפעילו במקום מחצבת אבן ואף ביקשו להעביר במקום כביש. המחצבה זכתה לשיקום והפכה לאתר ביקור ולחניון דרך.
 

המתלול

מתלול צורים יוצר את אחד המצוקים התלולים והבולטים ביותר בישראל. ראש המתלול מתנוסס כ-300 מ' מעל בקעת בית הכרם שלמרגלותיו והוא מעניק את הפרש הגובה הרב ביותר בין הגליל העליון לגליל התחתון. המתלול נוצר בתהליכי העתקה צעירים. שיני הזמן טרם הספיקו להינעץ בו, להמיס ולמתן את שיפועו.
ראש מתלול צורים מעניק הזדמנות לתצפית מרהיבה על מרחבי הגליל התחתון, על רכס הרי מירון, על הגליל המערבי ועל מפרץ חיפה. בראשית שנות ה-80 עמד עצם קיומו של המתלול בסכנה. אופיו של המצוק, הנראה כמעט מכל מקום בגליל התחתון, עמד להשתנות משום שמע"צ ביקשה לסלול דרכו כביש. רק בזכות מאבק נמרץ של חובבי הטבע בישראל, שמחו על כוונה זו והפגינו, ניצל המתלול מכליה.
בלב המצוק פעלה בעבר מחצבה. בשנות ה-90 חברה קרן קימת לישראל לקרן לשיקום מחצבות, לחברה הלאומית לדרכים ולמועצה האזורית משגב – ובפעולה משותפת הפכו את "פצע הנוף" שהמחצבה הותירה במקום לגן פסלים. בין הפסלים נפרצו שבילים וניטעו עצי זית. זהו יופי של מקום לעצור בו, לחלץ את העצמות ולצפות בנוף.

האתר

מחנים את הרכב ברחבת החניה, המשקיפה על מחצבה גדולה ונטושה שאיננה פעילה, על מטעי זיתים ועל פסלים גדולים. הפסלים הסביבתיים הללו הוצבו במקום כחלק מפרויקט שיקום המחצבה. שיקום הנוף הוא פרי עבודתה של אדריכלית הנוף יהודית גרמי.
נרד בשביל אל המחצבה. הפסלים המרשימים בחלק העליון של המחצבה הם יצירתה של הפסלת דליה מאירי. על הבחירה שלה ליצור דווקא באבן אומרת מאירי: "אתה לוקח אבן ומגביל את עצמך לעבוד אך ורק בצורה שאתה מארגן אותה. כלומר, אתה הולך עם עם מה שיש ולא מביא ליצירה משהו מבחוץ. התוצאה קרובה מאוד לתרבויות הקדומות שבהן אנשים הזיזו והציבו אבנים".
הפסלים האחרים, בהם פסלי הספירלות שנמצאים בחלק התחתון של המחצבה, הם יצירתו של הפסל דורון בר אדון. "צורת הספירלה קיימת בתרבויות העתיקות", אומר בר אדון. "מצאתי שמתחם המחצבה מתאים ליצירת צורת הספירלה דווקא מפני שהוא סגור למחצה, שקוע, ותחום בצדו הצפוני בקיר הזקוף והתלול שהמחצבה הותירה. השקעים התואמים במערב המחצבה ובמזרחה העניקו לי הזדמנות טובה ליצור שתי ספירלות אחיות. מצאתי שזה מגביר את התהודה והמקצב של המקום ויוצר תחושה של דינמיות ותנועה. מצד אחד תחושה של אינטימיות והתכנסות פנימה, אל אבן המרכז, ומצד אחר תחושה של זרימה של יציאה החוצה, אל מדרגת ההר הרחבה ואל מראה הנוף הפנורמי הפתוח".

מתלול צורים. מעגלים. דורון בר אדון. צילום: יעקב שקולניק

דליה מאירי 

דליה מאירי, 1951, היא תושבת יובלים, יישוב שנמצא לא הרחק מהמחצבה במתלול צורים. יוצרת בסדנה באזור התעשייה תרדיון. יצרה פסלים סביבתיים ופסלי חוץ במקומות רבים, בהם במולדת, מקום הולדה, בתל חי, בעין חרוד ובמצפה רמון.

דורון בר אדון

דורון בר אדון, 1940, יצר עבודות רבות המוצגות במרחב הציבורי. עם פסליו נמנות היצירות "פסל דרך" שלחוף ים המלח, תבליטי בטון בעמק חפר ובמרכז אשכול ו"המעגל של חוני" בקצרין.

איך מגיעים?

מכביש עכו-צפת (כביש 85), מול כרמיאל, פונים צפונה בכביש העולה בתלילות במתלול צורים לעבר מעלות (כביש 854). כ-2.6 ק"מ אחרי הפנייה לכפר נחף פונים שמאלה לרחבת חניה השוכנת במקומה של מחצבה ישנה.

החניון הגאולוגי בקריית שמונה

החניון הגאולוגי בקריית שמונה שוכן למרגלות מצוק רמים, המתפאר בתואר המצוק הגבוה בישראל. הצוק הענק מתנשא כ-700 מ' מעל עמק החולה. מורדות הרכס מיוערים בחלקם ביער קק"ל. חלקות יער גדולות עלו באש במלחמת לבנון השנייה (2006) וקק"ל השקיעה משאבים רבים בשיקומם.

החניון הגאולוגי בקריית שמונה. יצחק שמואלי. צילום: יעקב שקולניק

למרגלות המצוק

במצוק רמים בולטים שני קווי צוקים גדולים, שזכו בשמות פרטיים משלהם. הצוק התחתון שבהם, שגובהו כ-40 מ', מכונה "מצוק בלאנש"; והצוק העליון נקרא "צומופן". שני השמות מנציחים גאולוגים שחקרו את הגאולוגיה של לבנון.
החניון הגאלוגי שוכן בתוך חורשת איקליפטוס נאה שקק"ל נטעה. בלב החניון נמצא סלע הקובייה הגדול. יצחק שמואלי עטף את הסלע בעיטורים סגולים השוברים את צורתו ומדגישים אותה. הקובייה הידרדרה לכאן ממרומי מצוק בלאנש. שולחנות הפיקניק הנהדרים עשויים מהסלע הידוע בשם "שיש יפתח".

יצחק שמואלי

יצחק שמואלי (1941–1994) היה אמן שעסק בפיסול, בציור ובעיצוב מוצר. שמואלי עלה עם משפחתו מבגדד. בגיל 16 עזב את בית הספר ועבר לאילת, שם החל לצייר. הוא תכנן והקים כ-100 פסלים סביבתיים. עם יצירותיו נמנית האנדרטה לזכר חללי הפיגוע בצומת גלילות.

איך מגיעים?

מרחוב תל חי, הרחוב הראשי של קריית שמונה (כביש 90) פונים מערבה ברחוב סיני, וממשיכים דרך רחוב יצחק שדה והרב קוק לרחוב אח"י אילת, שעולה והופך לדרך עפר המגיעה לחניון. מרחק הנסיעה כ-2.2 ק"מ. אפשר להגיע גם מדרך נוף הרי נפתלי (הדרך מסתעפת מכביש 9977 כ-500 מ' מהכניסה לתל חי).

האנדרטה לנספים באסון השריפה בכרמל

חורף 2010 היה חורף שחון. עד דצמבר 2010 כמעט לא ירד גשם. ב-2 בדצמבר אף התפתחו תנאי שרב עם רוח מזרחית חזקה. בבוקרו של אותו יום פרצה ליד עספיא שריפה והתפשטה במהירות אדירה. כ-100 כבאיות, כ-400 לוחמי אש ו-7 מטוסים שהשתתפו בכיבוי השריפה, אם כי באיחור מה, לא השתלטו על האש.
האש איימה על יישובי הכרמל ועוד באותו יום הוחלט לפנות את תושבי ניר עציון, עין הוד, כפר הנוער ימין אורד, עין חוד בית סוהר כרמל (דמון), אוניברסיטת חיפה ומקומות נוספים. בערב אף נחסם לתנועה כביש 4.
לקראת ערב יצא אוטובוס בכביש הצר המוביל מצומת אורן לכלא דמון. הסוהרים שבו נשלחו כדי לסייע בפינוי אסירי הכלא. בעיקול שלפני בית אורן (עיקול המוות), בין מחצבות קדומים והכניסה לקיבוץ, נקלע האוטובוס לסופת אש. האוטובוס עלה באש. באסון נספו הנהג ו-37 מ-40 נוסעי האוטובוס, רובם צוערי קורס קצינים של שירות בתי הסוהר. יחד עמם נספו שלושה קציני משטרה, שניסו להציל את נוסעי האוטובוס הבוער. באסון השריפה בכרמל נספו גם שלושה כבאים (אחד מהם נער צופה אש).
השריפה השתוללה עד 6 בדצמבר והיא כובתה בסיוע מטוסי כיבוי וכבאים ממדינות שחשו לעזרת ישראל. הדליקה פגעה בכ-25,000 דונם, רובם חורש טבעי. ביישובים בית אורן, עין הוד וימין אורד עלו באש כ-250 מבנים, מתוכם 74 נשרפו כליל.

האנדרטה

מיד לאחר האסון הוקמה אנדרטה זמנית קטנה בצד עיקול הכביש שהאוטובוס עלה בו באש. האנדרטה הוקמה בצורת להבת אש והמקום, בין מדרונות הכרמל השרופים, הפך לאתר עלייה לרגל. האנדרטה הזמנית נמצאת כיום בצד האנדרטה הגדולה.
את האנדרטה הקימו קרן קימת לישראל, קרן היסוד ומשרד הביטחון. מתכנן האנדרטה, האדריכל נתנאל בן יצחק, יצר אתר זיכרון פתוח המשתרע על כ-4 דונמים. מרחבת החניה שבצד עיקול הכביש מוליך שביל שאורכו כ-100 מ' אל רחבה גדולה.
שולי הגבעה תחומים בקיר מחופה אבן. גג הקיר משתפל בקער אל מרכז האנדרטה. קורה ענקית של פלדת קורטן צמודה לגב הקיר ועוקבת אחר תווי המתאר של הקער שלו. כשהקורה מגיעה לקצה הקיר, בחלק הנמוך שלו, היא מתרוממת אל השמים בקשת גדולה שנוחתת ברחבה מרוצפת. הקשת יוצרת חלון לנוף ומבעד לחלון נראים נופי מדרונות הכרמל שעלו באש, בתי קיבוץ בית אורן, גבעת וולפסון וחוות משמר הכרמל. באופק נראה הים התיכון, המעניק למקום גם תחושה של מעט שלווה.
האנדרטה נחנכה בטקס ממלכתי ב-19 בדצמבר 2011, במלאת שנה לאסון. על קיר האנדרטה מונצחים שמות הנספים. הקיר נושא גם את הכיתוב "זוהר גבורתם יעמוד לעד", מילים שאמר דוד בן גוריון לזכר הנופלים במלחמת העצמאות. בקיר נמצא גם לוח שקוף המציג את תמונות האוטובוס השרוף וסיפור האסון.

נתנאל בן יצחק

האנדרטה היא פרי תכנונו של האדריכל הוותיק נתנאן בן יצחק. הוא היה מעורב בתכנון 11 חופים לאורך העיר נתניה, בפרויקט המעלית המקשרת בין טיילת נתניה וחוף הים ובהקמת טיילת בהרצליה.

איך מגיעים?

האנדרטה נמצאת בעיקול הכביש העולה מצומת אורן לקיבוץ בית אורן (כביש 721), כ-300 מ' לפני הצומת עם כביש הגישה לקיבוץ. 

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 22.10.2014
הוראות התנהגות ובטיחות למטיילים >>
לפני צאתכם למסלול הטיול מומלץ להתעדכן ב"קו ליער", מוקד המידע של קק"ל,
בשינויים הרלוונטיים למסלול 1-800-350-550

תגובה דרך פייסבוק

הוסף תגובה


שלח
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
מועדפים 0
#
חפש