הר הקפיצה: טיול בשביל הבשורה

  • בסיסית
  • אביב חורף סתיו
  • 5 ק"מ
  • צפון גליל תחתון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
שביל הבשורה במורדות הר הקפיצה. מראה התבור. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

שימו לב: השירותים בהר הקפיצה סגורים עד להודעה חדשה. במקום קיימים שירותים ניידים ומונגשים.

08.11.2022

הר הקפיצה זוכה למבקרים רבים בזכות הנוף הנהדר הנשקף ממנו. הצליינים פוקדים אותו בזכות קדושתו לנצרות. עכשיו יש סיבה נוספת לבקר במקום: שביל הבשורה שיורד מראש ההר ומגיע עד בקעת כסולות.

רכס הרי נצרת חוסם כחומה בצורה את אגפו הצפוני של עמק יזרעאל. המדרון התלול הוא תוצאה של העתק המפריד בין עמק יזרעאל להרי נצרת. הרי נצרת התרוממו יחסית לעמק וסלעי הגיר הקשים שלהם נותרו זקופים להפליא.

מתוך החומה הזקופה הזאת בולט במיוחד הר הקפיצה, המתנשא 397 מ' מעל פני הים וכ-300 מ' מעל עמק יזרעאל. שמו הרשמי הוא הר קדומים, אולי משום שההר משקיף על נחל קישון, שנזכר בשירת דבורה כנחל קדומים: "נַחַל קִישׁוֹן גְּרָפָם, נַחַל קְדוּמִים נַחַל קִישׁוֹן" (שופטים ה כא). אם יש נחל קדומים, מדוע שלא יהיה הר בשם זה?

השם "הר הקפיצה" מקורו במסורת נוצרית הקשורה בסיפור מהברית החדשה ולפיו הכעיס ישו את מתפללי בית הכנסת בנצרת כשרמז על משיחיותו. המתפללים הוציאו את ישו מהעיר וביקשו להשליכו מההר אך הוא עבר בתוכם וניצל. אחרי המעשה הזה עזב ישו את עירו ועבר לפעול באזור הכנרת.

ברשימה זו נציע לכם טיול בשביל חדש היורד במדרון הר הקפיצה. שביל זה מצטרף לשביל טיול קצר שעשתה קק"ל בהר זה מכבר. השביל הזה הוא חלק משביל הבשורה – נתיב טיולים רגלי באורך 62 ק"מ. השביל יוצא מהר הקפיצה, עובר למרגלות הרי נצרת וביער בית קשת, יורד לכנרת דרך קרני חיטין ומסתיים באתרים המקודשים לנצרות שבכנרת. השביל הוא יצירה של החברה הממשלתית לתיירות (חמ"ת), קק"ל ומשרד התיירות.

ברשימה זו נתאר את הקטע הראשון של השביל, למי שרוצה רק לטעום משהו מטעמו.

איך מגיעים?

נוסעים בכביש עפולה–נצרת (כביש 60) ומגיעים למחלף עם "כביש המנהרות" החדש העולה לנצרת. כאן עומדות בפני המטייל שתי אפשרויות.

א. דרך הכביש הישן: אפשר לנסוע בכביש הישן העולה לנצרת (יש לעקוב אחרי השילוט לאכסאל ואחר כך לפנות בכביש העולה לנצרת. לאחר כ-4 ק"מ מגיעים לצומת עם כביש 75 (3001). היישר לפנים יורד רח' פאולוס השישי לנצרת. פונים ימינה בכביש הרחב ואחרי כ-800 מ' מגלים את השלט החום המכוון ימינה להר הקפיצה.

ב. דרך כביש המנהרות (המשך כביש 60): נוסעים בכביש, עוברים במנהרה החצובה במדרון הר הקפיצה ומגיעים לצומת עם כביש 75 (3001). פונים שמאלה בכביש 75, נוסעים כקילומטר ומגלים את השלט החום המכוון שמאלה להר הקפיצה.

הדרך אל ההר

פונים מכביש 75 על פי השילוט. אחרי כ-400 מ' מגיעים לצומת. פונים שמאלה ונוסעים בדרך הסלולה. מימין נראה גג נשען על עמוד אלכסוני ענק ומעבר לו מושבים במדרון ההר. זהו האמפיתאטרון שבנתה קק"ל לכבוד ביקורו של האפיפיור בנדיקטוס ה-16, שערך כאן מיסה ב-14 במאי 2009, בהשתתפות כ-40 אלף מאמינים.

ממול – על גבעה חשופה שמעבר לכביש 60, מבהיקים קירותיה של "כנסיית ההשלכה" (כנסיית ארמון הבישוף). הכנסייה, הצופה על הר הקפיצה, מנציחה את ניסיון ההשלכה של ישו מן ההר. הכנסייה, שנבנתה במאה ה-19, שופצה לאחרונה. היא אינה פתוחה לביקורים סדירים.

הדרך מגיעה לרחבת החניה שלפני הפסגה. במדרון שפונה צפונה נטעה קק"ל יער ובו עצי אורן ירושלים, אורן הסלע ועצי ברוש. ביניהם ניטעו גם עצי חרוב וסמוך לרחבת החניה צומחים גם עצי ארז.

המסלול הקצר

שביל סלול נגיש לנכים יוצא מרחבת החניה ועולה בין עצי היער אל פסגת הר הקפיצה. קק"ל הקימה כאן את מצפור הדתות, בסיוע תרומתה של קהילת וינדזור מאונטריו. בלב הרחבה צומח עץ זית שנטע האפיפיור פאולוס השני למען השלום העולמי בין מאמיני כל הדתות. שלטי הסבר באנגלית, בעברית ובערבית מסבירים על מהותו של המקום.

התצפית מרהיבה. למרגלותינו – עמק יזרעאל, וממול נראים הרי הגלבוע וגבעת המורה. אפשר לשוב לרחבת החניה בדרך הסלולה, אך מומלץ יותר לצעוד מזרחה בשביל העובר בשולי הרכס. הצעידה בשביל נעשית מול הנוף הנהדר. מקץ 300 מ' מגיעים למרפסת תצפית נוספת ובמרכזה בית אבן. זהו בית היערן, ששימש את יערני קק"ל שפעלו באזור. ממצפור בית היערן מוביל שביל נגיש קצר בחזרה לרחבת החניה.

שביל הבשורה

שביל הבשורה יוצא מרחבת החניה של הר הקפיצה, סמוך מאוד למקום שממנו יוצא השביל למצפור הדתות. ארבע אבני בזלת, המושחלות על עמוד מתכת אחת מעל חברתה, משמשות כסימון השביל. הן נושאות סמל עוגן ואת הכיתוב The Gospel Trail (שביל הבשורה).

אבני שפה מלוות בקטע זה את השביל, העובר בתוך עצי יער. לאחר 150 מ' השביל מתעקל חדות ימינה ואחר כך שב ומתעקל שמאלה, כשהוא מתנשא מעל לערוץ העמוק של נחל מזרע, העובר מימין. מכאן נראה היטב גם גשר כביש 60 החדש, הנבלע בתוך המנהרה. קק"ל הציבה מעקה ברזל המלווה את הקטע התלול של השביל. באביב תמצאו כאן פריחה מקסימה, ובסוף הקיץ – "יער" של חצבים פורחים.

מקום יפה לנוח מעט הוא עץ החרוב השוכן כ-700 מ' מתחילת השביל. מעט הלאה משום צומחת משוכת צבר גדולה. השביל מתעקל שמאלה וחושף את חומת הרי נצרת ובקצהּ ר תבור. המראה מרהיב. למרגלות הר נצרת שוכן הכפר הגדול אכסאל.

הבקעה הגדולה שבין הרי נצרת, התבור וגבעת המורה קרויה בקעת כסולות. היא נקראת כך על שם כסולות, עיר בנחל שבט יששכר: "וַיְהִי, גְּבוּלָם--יִזְרְעֶאלָה וְהַכְּסוּלֹת, וְשׁוּנֵם" (יהושע יט יח). בתיאור גבולות שבט זבולון נזכר המקום ככסולות תבור. נראה כי הכפר אכסאל משמר בשמו את צליל השם הקדום.

בדרכנו נוכל להבחין במצוק ההר שמצפון לנו במחצבה ישנה ובפיה הפעור של מערת קדומים (מערת הקפיצה). במערה התגלו שרידים חשובים של האדם הקדמון. החפירות במקום החלו כבר בשנת 1933 ומאז הן נמשכות בהפסקות. במערה התגלו הקבוצות הראשונות של האדם המודרני הקדום (הומו סאפיינס ארכאי). הממצא שהביא למערה שם עולם היה הגילוי של שרידי כ-12 שלדים בני אנוש אלה ובהם מבוגרים וילדים. גופות המתים הונחו בתנוחה מכווצת ועל חזהו של אחד הילדים הונחו קרני אייל. החוקרים מעלים סברה שייתכן כי האייל גרם למות של הילד. בגלל החשיבות והרגישות של הממצאים הקדומים, שמעידים על התיישבות אדם מלפני עשרות אלפי שנים, הכניסה למערה חסומה למטיילים.

אנחנו נמשיך בשביל המתעקל חדות ויורד לדרך עפר שנמצאת ביער קק"ל. כאן פונים ימינה ואחרי כ-100 מ' הדרך פונה שמאלה (שימו לב לאבני הרוגם). כעבור עוד 200 מ', ליד עץ אורן בודד, נמשיך בשביל הנכנס לתוך היער (ליד עץ אורן בודד בצומת). השביל מגיע לדרך עפר נוספת. כאן פונים ימינה ומגיעים לאחר כ-70 מ' לרחבת אכסאל – נקודת הסיום של הטיול.

במקום זה אמור לחכות לנו הרכב המאסף. אם לא – נשוב על עקבותינו במעלה ההר. זה לא נורא כל כך כמו שזה נשמע.

הערה

בתחתית השביל מתבצעות עבודות של מקורות, שאינן פוגעות ברצף השביל אך אנו ממליצים ללכת בזהירות.

מידע נוסף

מפת טיולים וסימון שבילים

מפת טיולים וסימון שבילים הגליל התחתון, הגלבוע והעמקים (גיליון 3)

אורך מסלול ההליכה

2.3 ק"מ (בכיוון אחד)

משך ההליכה

כ-45 דקות במורד. כשעה במעלה

הפרש גבהים

250 מ'

עונה מומלצת

סתיו, חורף ואביב. בסתיו - משטחים מרהיבים של חצב ימנית

הוראות הגעה לנקודת הסיום

נוסעים בכביש עפולה-נצרת (כביש 60) ופונים לאכסאל. רחבת החניה נמצאת כ-1.2 ק"מ מהצומת, ליד מתקן מקורות, בצדו הצפוני של הכביש

למי הטיול מתאים

הטיול הקצר - לכל המשפחה; הטיול הארוך במורד - לכל המשפחה; הטיול הארוך במעלה - למיטיבי לכת

התאמה למוגבלים בתנועה

המצפורים בהר הקפיצה נגישים

קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מידע מקצועי: שלי בן ישי, יערן גוש נצרת בקק"ל
מפה: יחידת המיפוי קק"ל, גליל תחתון
פורסם בתאריך: 14.12.2011
עודכן בתאריך: 28.7.2014
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת סימון שבילים 3 הגליל התחתון העמקים והגלבוע