מצפורים חדשים בדרום הגולן

קק"ל הקימה שני מצפורים חדשים המשקיפים על אחד האזורים היפים בישראל
  • בסיסית
  • כל השנה
  • 1 ק"מ
  • צפון רמת הגולן
  • 1-2 שעות
נוף הכנרת ממצפה כנרת מנדל. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

קיר זקוף וגבוה של סלעים מתנשא בדרום הגולן מעל הכנרת. קיר זה, המלווה את הגולן לאורך כ-6 ק"מ, משתרע מכפר חרוב בצפון עד הירמוך שבמורדות הגולן בדרום.

המצוק התלול, שזכה לשם מצוקי און על שם קיבוץ האון שלמרגלותיו, מתנשא כ-550 מ' מעל הכנרת ומספק כמה נקודות תצפית מהמרהיבות ביותר בישראל. המדרון התלול חושף מגוון גדול של שכבות גיאולוגיות ובראשן השכבה הצעירה ביותר – בזלת הכיסוי של הגולן.

לאחרונה הוסיפה קק"ל מצפה חדש לזכרה של כנרת מנדל ביער מבוא חמה ומצפה נוסף לזכרו של סרן עמרי טל ביער כפר חרוב. לשני המקומות האלה מועדות פנינו.

עדיף לבקר במצפים האלה בשעות הבוקר, כאשר קרני השמש פונות מערבה, אל הגליל.

יער מבוא חמה

בחלקו הדרומי של המצוק החלה קק"ל לנטוע בשנת 1973 את יער מבוא חמה, המשתרע על פני כ-1,250 דונם. היער מצטיין במגוון גדול של עצים ובהם איקליפטוס המקור ואיקליפטוס הצווארון (טורקוואטה), המתהדר בפריחה אדומה ומרהיבת עין. נפוץ מאוד גם העץ טטרקליניס מפריק, עץ מחטני קטן יחסית הדומה לברוש שמוצאו מצפון אפריקה. כן ניטעו ברוש אריזוני, מיני אורן ועצי חורש טבעי כגון אלון התבור, אלה אטלנטית וחרוב מצוי.

ליד המעיין הנובע ביער הציבה קק"ל שולחנות פיקניק והסדירה חניון לילה המשרת את המטיילים הרבים הפוקדים את הגולן. ביער גם נמצא קצהו הדרומי של שביל הגולן. בשוליו המערביים של היער נמצאים שרידיו של הכפר הסורי תאופיק ושרידי מוצב סורי בשם זה, שממנו נורתה אש תותחים לעבר יישובי הכנרת ונעשו ניסיונות להשתלט על השטח המפורז שליד תל קציר.

בשנת 1960 הגיבה ישראל על תקריות האש של הסורים במבצע שזכה לשם "תרגול". חיילי גולני כבשו את המוצבים הסוריים בח'ירבת תאופיק התחתונה, ובמהלך הקרב נהרגו שלושה חיילים. במלחמת ששת הימים פינו הסורים את המוצבים לאחר שקו החזית שלהם קרס.

מצפה כנרת מנדל

בחניון הנאה הציבה קק"ל ארבעה שולחנות פיקניק, אחד מהם נגיש לאנשים עם מוגבלויות. שולחן אחד נמצא בצל שיזף מצוי, מעצי הבר שצומחים בסביבה. השאר יזכו לצל כאשר העצים שניטעו במקום יצמחו ויגדלו. קק"ל נטעה במצפור עצי אלה אטלנטית, איקליפטוס, אלון התבור ואלון מצוי. ליד לוח התצפית המפרט את האתרים הנצפים ממנו ניצב מסבירן המספר על הסביבה ועל כנרת מנדל ז"ל.

התצפית מרהיבה. למרגלותינו הכנרת ועמק הירדן – צמח, בית זרע ואפיקים. קיבוץ תל קציר, מטרה קבועה למוצב תאופיק, נראה מכאן כמו על כף יד. לפני מלחמת ששת הימים נאלצו העובדים לחרוש את שדותיו בטרקטורים משוריינים. מעבר לכנרת נראים היטב טבריה, קיבוץ אלומות שברמת פורייה ובקעת יבנאל. מבט בוחן יגלה את כיפת התבור מתנוססת מעל להרי הגליל התחתון. הרחק יותר נראים הרי הגליל העליון ובהם הר כנען, צפת והר מירון.

כנרת מנדל (2005-1982) נולדה והתחנכה ביישוב כרמל שבדרום הר חברון. היא אהבה את הטבע והארץ, למדה ביולוגיה ועסקה, בין השאר, בהדרכת טיולים. היא נהרגה בפיגוע שהתרחש בטרמפיאדה שבצומת גוש עציון ושנהרגו בו גם בת דודה מתת רוזנפלד ועוז בן מאיר.

איך מגיעים? הכניסה למצפה כנרת מנדל היא הדרך המובילה לעין עקוב ביער מבוא חמה, כ-5 ק"מ מדרום לקיבוץ מבוא חמה (כביש 98, ליד סימן ק"מ 12). נוסעים בדרך כ-180 מ', פונים שמאלה ומגיעים למצפה לאחר כ-250 מ' (בדרך חולפים על פני הפנייה למצפור הפילבוקס).

מצפה עמרי טל

מצפה עמרי טל נמצא ביער כפר חרוב. הכניסה למצפה מדרך לא משולטת, כ-2 ק"מ מצפון לכניסה לכפר חרוב (כביש 98, ליד סימן ק"מ 21). הדרך נכנסת ליער קק"ל, חוצה לאחר כ-100 מ' שביל אופניים סלול ומגיעה מיד אחריו לרחבת חניה קטנה בצל עצי איקליפטוס. מכאן מוביל שביל כבוש קצר למצפור.

הדרך למצפור זרועה בשלטים המוצמדים לאבני בזלת ובהם מידע על קורות חייו של עמרי טל וציטוטים מדברים שכתב ביומנו ואמר לחייליו. משני צדי השביל ניטעו עצי אלה ארצישראלית ושיחי רוזמרין. המצפור משקיף על הגבעה שבה נמצאים חורבות סוסיתא הקדומה ועל קרן עין גב – גבעה מחודדת ובולטת בשטח. מעבר להן משתרעת הכנרת ומאחוריהן – הרי הגליל. שולחן עץ אחד נמצא בצל איקליפטוס במרחק כמה צעדים מהמצפור.

סרן עמרי טל (2014-1991) גדל והתחנך ביהוד. לאחר סיום קורס קצינים התמנה לסגן מפקד פלוגה. הוא היה מפקד נערץ שידע להחדיר ערכים לפקודיו וזכה בתעודת קצין מצטיין. הוא אהב לטייל ברחבי הארץ והכיר היטב את שביליה, ועל קירות חדרו כתב ציטוטים של אנשי רוח ומשוררים. עמרי טל נהרג מפגיעת פגז מרגמה במבצע צוק איתן. המצפה, הקרוב מאוד לשביל הגולן, מבטא היטב את אופיו ואת אישיותו.

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 9.8.2017

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים גולן וחרמון (גיליון מס' 1)

מפת גוגל