מצפור בר יהודה בכרמל

תצפית על עמק יזרעאל והגליל המערבי
  • בסיסית
  • כל השנה
  • 7 ק"מ
  • צפון כרמל
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
רחבת התצפית במצפור בר יהודה. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

קרן קימת לישראל חידשה לאחרונה את מצפור בר יהודה. מקומו המיוחד של המצפה, בקצה שלוחה הנמצאת מצפון לדרך נוף כרמל, מבטיח תצפית מרהיבה על עמק יזרעאל ועל מערבו של הגליל עד רכס הסולם.

איך מגיעים?

דרך נוף כרמל מעניקה אפשרות גישה נוחה לרכב פרטי. מכביש חיפה–עספיא (כביש 672) פונים מזרחה בכביש המתעקל ויורד לנשר (כביש 7212). לאחר כ-2 ק"מ, ליד סימן ק"מ 3, פונים ימינה לדרך נוף כרמל.

אזהרה

לאורך הדרך שעברה לאחרונה שיקום הותקנו מעברים איריים עמוקים שנועדו בין השאר להאט את מהירות הנסיעה בדרך. הדרך והחניונים שלאורכה מוחזקים בידי רשות הטבע והגנים. ככלל, יש לנהוג לאט ובזהירות. פה ושם הדרך אבנית מעט ועשויה להשתנות אחרי הגשם, אך כאמור היא עבירה לרכב פרטי.

חניון יער היערנים

הדרך למצפור היא טיול בפני עצמו. דרך נוף כרמל הוותיקה, שעשויה רובה עפר כבוש, שופרה לאחרונה. היא נבדקה על ידי כותב שורות אלה ביוני 2016 ונמצאה עבירה לרכב פרטי. הקטעים הקשים למעבר אף צופו אספלט.

רחבת חניה קטנה נמצאת כ-50 מ' מדרום לכביש 7212. מכאן יוצא מערבה שביל מסומן אדום שיורד לנחל נשר, מהנחלים היפים שבכרמל. בין העצים פזורים שולחנות הפיקניק של חניון יער היערנים, אך מי שמבקש למצוא שולחן שאפשר להחנות רכב בקרבתו מוזמן לנסוע בדרך נוף כרמל עוד כ-100 מ' ולפנות ימינה לדרכים סלולות שלצדן שולחנות פיקניק וברזי מים.

הדרך נמשכת ועוברת בלב החורש הירוק של הכרמל. העץ השולט הוא אלון מצוי. במרחק של כ-1.2 ק"מ מהכביש מתפצלת מדרך הנוף דרך נוספת שעולה מערבה לבית היערן. אנו ממשיכים היישר לפנים. במרחק של כ-400 מ' מהצומת נמצא ממערב לדרך חניון אינטימי הנהנה גם הוא מצל עצי אלון מצוי ובו מבנה שירותים. מהחניון יוצא שביל המעפילים. 

שביל המעפילים

לצד החניון עובר שביל ישראל, החוצה את דרך נוף כרמל ויורד לקיבוץ יגור. קטע השביל היורד ליגור מכונה שביל המעפילים. זהו אחד משבילי הכרמל שהכשירה מחלקת הייעור הבריטית בתקופת המנדט לשם שמירת החורש בכרמל.

ב-9 באוקטובר 1945 תקף כוח מהגדוד הראשון של הפלמ"ח את מחנה המעצר בעתלית, שבו אסרו הבריטים עולים בלתי לגליים. הכוח שחרר 208 אסירים והוביל אותם במסע רגלי חוצה כרמל. המעפילים עלו בנחל אורן לעספיא וירדו ליגור בשביל שנקרא על שמם. הבריטים היו ערים לנעשה, אך כאלף מתושבי חיפה והיישובים הסמוכים חסמו את הדרך לקיבוץ והתערבבו בין אנשיו. הבריטים החליטו לא להתעמת עם הציבור, והמעפילים פוזרו אחר כך ברחבי הארץ.

כ-2 ק"מ הלאה משם מתעקלת דרך הנוף עיקול חד. מעיקול זה יורד מסלול הטיול לנחל יגור, מסלול למיטיבי לכת שמתגבר במהלכו על מפלי סלע רבים (שביל מסומן אדום). מימין לנו נראים בתי עספיא.

לפנינו נסיעה של עוד כ-1.5 ק"מ, מקום שבו שלט עץ ברור מכוון צפונה למצפור בר יהודה.

מצפור בר יהודה

דרך עפר שאורכה כ-200 מ' יורדת למצפור בר יהודה. רחבת החניה הקטנה שלידה יכולה להכיל מכוניות מעטות בלבד. הפניית המכונית בחזרה למעלה הדרך דורשת גם היא כושר תמרון מסוים ועל כן טוב יעשה מי שיצעד למקום ברגל מדרך נוף כרמל.

המצפור הוא מרפסת תצפית מרוצפת בתבנית של חצי עיגול. שני עצי אורן קפריסאי גדולים ועץ קטן נוסף מצלים על חלק מהרחבה. הנוף – מהמם. זה בהחלט מקום שבו כדאי לקחת את הזמן, לשבת בשלווה ולבלות בנחת שעה קלה ואף יותר.

הסיבה העיקרית לנוף המרשים היא שמצפור בר יהודה נמצא בראשו של קיר הכרמל הניצב כאן זקוף מעל עמק יזרעאל – תופעת טבע מהמרשימות בישראל. הקיר הזקוף הוא תוצאה של "העתק הכרמל", קו שבר גדול שנמשך בקצהו הצפוני לתוך הים.

מצפור בר יהודה מתנשא כ-300 מ' מעל עמק יזרעאל. מכאן נראים היטב חלקים מהקיר הזקוף של הכרמל, גבעות אלונים-שפרעם, מפרץ חיפה, הקריות, עכו, נהריה ורכס הסולם המסמן את הגבול הצפוני של ישראל. למטה אפשר להבחין היטב בערוצו המתפתל של נחל קישון, המסומן היטב על ידי שדרות עצי איקליפטוס שצומחות על גדותיו. עוד נראים מכאן עמק יזרעאל, גבעת המורה והרי נצרת. חדי עין יבחינו בקצה קצהו של הר תבור מציץ מעל הרי נצרת.

ישראל בר יהודה (1895­-1965) נולד בעיר קונטופ (כיום באוקראינה). הוא היה פעיל ציוני משחר נעוריו ואף נאסר בשל כך. בשנת 1926 עלה ארצה ובשנת 1930 הצטרף לקיבוץ יגור, שנמצא למרגלות המצפור הנושא את שמו. הוא היה חבר כנסת מהכנסת השנייה עד החמישית וכיהן כשר הפנים וכשר התחבורה.

המשך הסיור

בתום הביקור במצפור קיימות כמה אפשרויות: א. להמשיך בנסיעה בדרך נוף כרמל דרומה עד למוחרקה (עוד כ-8 ק"מ). ב. לשוב בדרך נוף כרמל כחצי קילומטר ולפנות בדרך העולה למגרש הכדורגל של עספיא ולעספיא. ג. לשוב לכביש 7212.

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 19.10.2016

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל