טיול ברכב פרטי: דרך נוף שלוחת צבאים

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 6 ק"מ
  • צפון גליל תחתון
  • 3-5 שעות
  • עומס קל
שלט הכוונה בדרך הנוף. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

רמת צבאים מציינת את החלק הדרומי של רמות יששכר. קק"ל, בשיתוף עם רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, סללה דרך נוף החוצה את הרמה מצד לצד ומעניקה תצפיות מרהיבות על הגליל התחתון המזרחי ועל הגלבוע.

דרך הנוף מחברת את אזור בית שאן עם אזור היישובים מולדת ורמת צבי, במרכז הגליל התחתון. הדרך עוברת בין שדות מעובדים. היוצאים מבקעת בית שאן יראו לנגד עיניהם את גבעת המורה, התבור והגלבוע, וכן את נופי הרמות של הגליל התחתון המזרחי. הדרך, שאורכה כ-16 ק"מ, עבירה לרכב פרטי והיא מתאימה מאוד לטיולי אופניים. הדרך משולטת ומסומנת לכל אורכה בשילוט קק"ל. בעלי ג'יפים יוכלו להמשיך מרמת צבי בדרך 4X4 עד גבעת המורה.

איך מגיעים?

נקודת המוצא היא אזור התעשייה רמת צבאים, ממערב לבית שאן. הכניסה מכביש עפולה–בית שאן (כביש 71), בדרך הגישה לאזור התעשייה ולקיבוץ שדה נחום. כביש סלול באורך 3.8 ק"מ מוביל לאזור התעשייה ומשם שילוט קק"ל מפנה לדרך הנוף.

המסלול

מקצה אזור התעשייה רמת צבאים יוצאת דרך כבושה במצע מהודק. מסביב – שדות מעובדים ובשוליהם צומחים שיחי שיזף השיח, המאופיינים בענפיהם המעוקמים. הנוף מרהיב: נחל יששכר חוצה את רמות יששכר. נראים התבור, גבעת המורה, הרי נצרת והגלבוע, מזווית שאנחנו בדרך כלל איננו מורגלים בה.

רמות יששכר בנויות סלעי בזלת. השיפוע של רמות הגליל התחתון עולה במתינות ממערב למזרח והן נגדעות באחת מעל בקעת הירדן תוך יצירת מתלול זקוף וגבוה. הצלבנים ניצלו את קצה המתלול לבניית מבצר כוכב הירדן.

נחל יששכר חוצה את הרמה במרכזה. דרך הנוף שלנו עוברת בחלק הדרומי, המכונה שלוחת צבאים. עדרי הצבאים המשוטטים כאן בהחלט מוסיפים היגיון לשם המקום, אבל חיים כאן גם שועלים, זאבים, תנים, צבועים, חזירי בר ושפני סלע. ממש ספארי. על סלעי הבזלת נוצרת קרקע כהה וחרסיתית, המנוצלת לגידולי שדה כגון חיטה ותירס.

במקומות אחדים לאורך הדרך הציבו בני הקיבוצים מהסביבה חורשות קטנות המנציחות דמויות שפעלו באזור. החורשות משמשות אתרי חניה ובילוי בחיק הטבע. קק"ל עיבתה את המקומות האלה בעצי חורש ובעצי בוסתן, כדי להוסיף צל ונוי למען המטיילים בדרך.

שיא הגובה בדרכנו (111 מ') נמצא ליד משוכות הצבר המציינות את מקומה של חורבת מרצץ, שם המזכיר במשהו את הכפר הערבי אל מורסס ששכן כאן.

במרחק של כ-8.8 ק"מ מהיציאה נמצאת חורשה קטנה. דרך עפר מוליכה שמאלה לבריכת יוחי – מאגר מים המנציח את זכרו של יוחי גלעד מבית השיטה, שנפל במלחמת יום הכיפורים. ליד המאגר יש חורשה קטנה ושולחן אינטימי."גבעת הפלחים" (9.7 ק"מ) מצוינת בטרקטור ישן וצהוב מטיפוס D4, זכר לימים עברו. סמוך אליה נמצא מצפה יוס ודוד. סככת התצפית משקיפה על נופי התבור וגבעת המורה, על אזור מולדת ורמת צבי ועל קיבוץ בית השיטה שלמרגלותינו. סמוך לתצפית נמצאת חורשה קטנה עם כמה שולחנות פיקניק.

דרך היורדת לבית השיטה מתפצלת כאן מדרך הנוף, אך בהמשך היא חסומה למעבר מכוניות ואין לנסוע בה. אנחנו ממשיכים הלאה. כ-800 מ' ממערב לצומת הדרך היורדת לבית השיטה נמצאת "חורשת שלום", לזכרו של שלום קרליץ, שבנעוריו היה פרדסן בפתח תקוה ועבר לבית השיטה. יש כאן כמה עצים, מדשאה ושולחן פיקניק. 500 מ' הלאה משם שוכנת "חלקת יואב", לזכרו של יואב רייכמן. שוב, גם כאן תמצאו חורשה קטנטונת עם שולחן פיקניק. עתה, כל שנותר לעשות הוא להמשיך בדרך לכיוון כביש הגישה המוביל לרמת צבי ולמולדת, ולסיים את ההרפתקה.

מידע נוסף

מפת טיולים וסימון שבילים

מפת טיולים וסימון שבילים הגליל התחתון, הגלבוע והעמקים (גיליון 3)

אורך המסלול

16 ק"מ

הערה

אפשר לצאת מהדרך גם ליד קיבוץ בית השיטה, לפני רמת צבי

טיול ברכב שטח

אפשר להמשיך ממושב רמת צבי מערבה לגבעת המורה ברכב 4X4

התאמה למוגבלים בתנועה

אין (למעט החניון למרגלות מגדל התצפית בגבעת המורה, שנמצא מחוץ לדרך הנוף)

חניונים בדרך הנוף

חניון קטן בחורשה קטנה הסמוכה לתצפית יוס ודוד. חורשת השלום - מדשאה ושולחן לפיקניק. חורשת יואב - שולחן לפיקניק

קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי הכתבה הוכנה בעזרתם המקצועית של שלי בן ישי ומאיר קאופמן ממרחב צפון – קק"ל
פורסם בתאריך: 9.11.2011
עודכן בתאריך: 2.3.2014
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת סימון שבילים 3 הגליל התחתון העמקים והגלבוע