טיול ברכב פרטי: דרך נוף יער בית קשת

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 19 ק"מ
  • צפון גליל תחתון
  • 3-5 שעות
  • עומס קל
מצפור בית היערן. צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

יער בית קשת מכסה את המורדות המזרחיים של הרי נצרת, המשתפלים מזרחה אל רמות הבזלת של מזרח הגליל התחתון. הר הקפיצה (397 מ'), הר כסולות (443 מ') והר דבורה (437 מ') מציינים את גבולו הדרומי-מערבי של היער. מכאן, לכיוון צפון-מזרח, משתפלות גבעות יער בית קשת במתינות עד הגיען לבקעת תורען (190 מ'), המציינת את גבולו הצפוני של היער. מדרום ליער מתנשא הר תבור (562 מ'), מציוני הנוף החשובים בגליל. כמעט כל שטח היער נמצא בתחום אגן הניקוז של נחל תבור, הנשפך לירדן. יוצאים מכלל זה הם המדרונות הצפוניים ביותר של הנחל, השייכים לאגן הניקוז של נחל ציפורי.

דרך הנוף שפרצה קק"ל ביער חוצה יער טבעי נהדר של אלוני התבור ויער נטוע רחב ידיים. התצפיות על הר תבור וסביבתו מרהיבות עין. קק"ל הציבה לאורך הדרך חניונים ופיתחה מצפורים ומסלולי טיול. בתחום היער עובר שביל הבשורה, המסומן בארבע אבנים המונחות זו על זו ועל אחת מהן איור של עוגן. השביל מתחיל את דרכו בהר הקפיצה ומסתיים בכפר נחום, על גדות הכנרת.

חלקים ניכרים מהדרך סלולים, והיא עבירה לכלי רכב פרטיים ולא לאוטובוסים. בחניונים שביער הוצבו שולחנות נגישים לאנשים עם מוגבלויות. דרך הנוף היא נתיב תנועה תיירותי וחקלאי. מהירות הנסיעה בדרך מוגבלת ל-30 קמ"ש.

טיול בדרך הנוף

חניון יוליאנה ומצפור תורען

נתחיל בשער הצפוני של דרך הנוף הסמוך לצומת גולני. הדרך עוברת בין שדה מעובד מימין לחורש טבעי משמאל. בפברואר המדרונות פורחים בשלל צבעים, בעיקר אודם הכלנית ורקפות ורודות. מאוחר יותר מגיעים הנוריות והסחלבנים למיניהם.

כ-1.5 ק"מ מהכניסה, אחרי עיקול הדרך הראשון שמאלה, נמצאת רחבת חניה קטנה. כאן, בצל עצי אורן, נמצא חניון לזכרה של יוליאנה (1909¬-2004), מלכת הולנד בשנים 1948¬-1980. הדרך מטפסת ומגיעה לאחר עוד כ-1.5 ק"מ לרחבת חניה קטנה מימין לדרך. זהו מצפה תורען (327 מ'), נקודה המשקיפה על בקעת תורען ועל רכס תורען המתנוסס מעליה. בראש רכס תורען הציבה קק"ל מגדל תצפית לאיתור שריפות יער.

תורען נזכרת במקורות כמקום של נשים יפות: "יפה את רעייתי כתרצה, אלה נשות תרען..." (שיר השירים רבה). בתקופה הרומית חצתה את הבקעה הדרך הראשית שיצאה מעכו, עברה בציפורי והגיעה לטבריה. יש המזהים את הבקעה עם בקעת בית רימון, הנזכרת אף היא במקורות.

ליד מצפה תורען, מעט הלאה בהמשך הדרך, מוצבים שני שולחנות פיקניק.

בית היערן ומצפור בית היערן

דרך הנוף נמשכת ומגיעה לגדר מחנה שמשון. ליד המחנה צומחת חלקה נאה של אורן קנרי, עץ הניכר בענפיו המאורגנים דורים-דורים לאורך גזעו הגבוה. הדרך מאגפת את המחנה מימין ולאחר השלמת האיגוף מסתעפת ממנה דרך 4X4 מסומנת אדום, היורדת לעבר קיבוץ בית קשת.

כ-3.5 ק"מ ממצפה תורען נמצא חניון בית היערן – החניון הגדול והמרכזי ביער ובו גם שולחנות נגישים. מהחניון יורדת דרך רכב קצרה לבית היערן – בית אבן שבנתה קק"ל בשנות ה-40 למען הנוטעים והעובדים ביער.

מי שיחנה ליד בית היערן, יוכל לצעוד למצפור בית היערן בשביל מעגלי סלול שאורכו כ-700 מ'. המצפור צופה על רמות הבזלת של מזרח הגליל התחתון.

מצפור אלוני בית קשת

המצפור נמצא בצד דרך הנוף, כ-900 מ' מדרום לצומת שליד חניון בית היערן. נקודת התצפית המרהיבה מעניקה מבט על יער אלוני בית קשת. זהו המקום להתוודע אל אלון התבור, עץ נשיר חורף שנציגיו צומחים סמוך למצפור ממש. אלון התבור מותאם לתנאים יובשניים יותר מאשר האלון המצוי, והוא מסתגל למגוון סוגי קרקע – קרקע בזלת, הקרקעות הקלות של מישור החוף, קרקעות טרה-רוסה אדומות וקרקעות רנדזינה בהירות המצויות ביער בית קשת.

עצי אלון תבור יוצרים תצורת צומח של "יער פארק" – יערות פתוחים שבהם העצים צומחים במרווחים גדולים אלה מאלה. עובדה זו מאפשרת את התפתחותם של מיני צמחים חד-שנתיים רבים הפורחים באביב בשלל צבעים.

נחל השבעה

העיקול החריף של הדרך, כ-900 מ' מדרום למצפור אלוני בית קשת, חוצה את ערוץ נחל השבעה היורד לעבר קיבוץ בית קשת. סמוך לעיקול נטעה קק"ל עצי ארז. הנחל נקרא על שם שבעה מחברי בית קשת שנפלו בימי מלחמת העצמאות (16 במארס 1948) במארב שטמנו אנשי השבט הבדווי ערב א-זביח, שחי בסביבה. מפקד הכיתה היה עלי בן צבי, בנו של יצחק בן צבי, לימים נשיאה השני של מדינת ישראל. מהכיתה, שמנתה שמונה לוחמים, ניצל לוחם אחד.

האלון הגדול, תל גובל ושביל הטרשים

כ-900 מ' מדרום לעיקול נחל השבעה צומח בצד הדרך עץ אלון התבור גדול, מוקף ספסל אבן. זהו האלון הגדול, המשמש נקודת ציון חשובה בדרך הנוף. ליד האלון הכשירה קק"ל חניון ובו גם שולחנות נגישים.

שביל הטרשים – מהאלון הקשיש יוצא שביל קצר להולכי רגל העולה מערבה ומטפס אל קבוצת טרשים בולטים הנמצאים כ-50 מ' במעלה המדרון. אלה הם סלעי דולומיט, ששקעו בים שהציף את הגליל לפני כ-100 מיליון שנה. הדולומיט הוא סלע בעל צבע אפרפר, הדומה בהרכבו הכימי לגיר, אלא שהוא מכיל גם מגנזיום. גבישי דולומיט, בניגוד לגבישי גיר, מנצנצים בשמש. הסלע נקרא על שמו של החוקר דולומייה, שזיהה לראשונה את המינרל דולומיט CaMg(CO3)2 בהרי האלפים.

הטרשים הגדולים נוצרו כתוצאה מבליה כימית של הסלעים המתרחשת בעת שמי הגשם המחלחלים בקרקע סופחים פחמן דו-חמצני (CO2) ויוצרים חומצה פחמתית, וזו מְמִסָּה לאט-לאט את הסלעים והופכת אותם לטרשים שלפנינו. המסת סלעים בדרך זו נקראת "תופעת קארסט".

תל גובל – תל גובל מתרומם בצדה המזרחי של דרך הנוף, כמעט מול האלון הקשיש. פתח בגדר מעניק הזדמנות לעלות לראשו ולצפות על הנוף. התל מזוהה עם העיר המקראית אזנות תבור, שציינה את גבולו של שבט נפתלי עם שבט יששכר: "ושב הגבול ימה אֲזֵנוֹת תבור ויצא משם חוקוקה... (יהושע יט, לד). אבסביוס, בישוף קיסריה במאה ה-4, מציין בספרו "אונומסטיקון" יישוב בעמק יזרעאל בשם אזנות. בסקר ארכיאולוגי נמצאו בתל, המשתרע על שטח של 10 דונם, חרסים מהתקופה הישראלית (מאה 8-10 לפני סה"נ) ומהתקופה הרומית.

השם העברי של התל שומר על צליל שמו הערבי – אום ג'ביל. במדרון הדרומי של התל יש מערות ששימשו את רועי שבט ערב א-זביח. שרידי קברים של בני השבט נמצאים בראש התל.

הנוסע הצרפתי ויקטור גרן תיאר בביקור באזור (1875) אלון קשיש המזוהה עם העיר המקראית אזנות תבור. מי יודע, ייתכן שתיאורו קשור לאלון התבור הענק הצומח בצד דרך הנוף.

סמוך לתל גובל מתחברת לדרך הנוף הדרך הבאה מבית קשת.

יער אלוני התבור ומצפור התבור

כשני ק"מ מתל גובל חוצה דרך הנוף חלקה יפה וגדולה של אלוני תבור, שבקצהָ מסתעפת שמאלה דרך מסומנת בצבע שחור המובילה לבית קשת. עיקול הדרך החד הבא מציין את חציית נחל דבורה וכ-700 מ' אחריו אנו מגיעים למצפור התבור. זוהי נקודת מבט מופלאה על ההר המזדקר אל על בתלילות מדהימה. למרגלותיו נראים היישובים דבוריה ושיבלי. דבוריה מזוהה כדברת, אחת מערי הלוויים בנחלת שבט יששכר. לפי המסורת הנוצרית, בדבוריה המתינו תשעת השליחים לישו כאשר עלה להר תבור למעמד ההִשתנוּת (טרנספיגורציה), שבו לקחו חלק אליהו הנביא ומשה. במעמד זה, כך מסופר בברית החדשה, זהרו בגדיו של ישו כשלג.

אורנים וארזים

דרך הנוף נמשכת דרומה ומגיעה לצומת שבו אפשר לפנות שמאלה לדבוריה. כקילומטר אחד הלאה משם צומחים עצי אורן קשישים ששרדו מיער העצים שנטעה בשנות ה-20 מחלקת הייעור של המנדט. באותם ימים ניטעו בהר דבורה עצי אורן ירושלים ואורן הצנובר. מרבית עצי היער הראשונים אינם עוד איתנו, אך אלה שנותרו נמנים עם עצי האורן הקשישים בישראל.

כדאי לעצור גם במרחק של כ-150 מ' משם, בהמשך הדרך. שביל קצר פונה שמאלה ומגיע לאחר כ-100 מ' לחלקה יפה של עצי ארז שנטעה קק"ל.

הר דבורה

כקילומטר אחד מעצי הארז מסתעפת שמאלה דרך טובה, העולה לפסגת הר דבורה. הר דבורה בולט מחומת המתלול של הרי נצרת ולכן הדרך לפסגתו מעניקה תצפיות מרהיבות על התבור ועל עמק יזרעאל. בשנות ה-30 החלה מחלקת הייעור של המנדט לייער את המורדות הצפוניים של ההר, ויערני קק"ל המשיכו את המלאכה משנת 1945 ואילך במורדות הר תבור וביער בית קשת.

שם ההר ושמו של הנחל המנקז אותו (נחל ברק) מנציחים את דבורה הנביאה ואת ברק בן אבינעם שפעלו באזור התבור כנגד סיסרא, שר צבאו של יבין מלך חצור (שופטים פרק ד').

אפשר לרדת מראש ההר ברגל ב"שביל ישראל".

סיום ביער צ'רצ'יל

דרך הנוף נמשכת מהר דבורה מערבה. מקומה בראש המתלול של הרי נצרת חושף את הנופים המרהיבים של עמק כסולות ועמק יזרעאל, גבעת המורה והגלבוע. קיר בולט שקצהו העליון מעוגל, המוצב בעיקול הדרך, מנציח את וינסטון צ'רצ'יל (1874¬-1965), שזכה לתהילת עולם במלחמת העולם השנייה כאשר כיהן כראש ממשלת בריטניה. היער ניטע בתרומת יהודי בריטניה, שביקשו להנציח כאן את שמו. מול קיר ההנצחה הכשירה קק"ל חניון. מיער צ'רצ'יל ממשיכה דרך הנוף ומשתלבת בדרך הגליל שבנצרת עילית, נקודת הסיום של הטיול.

מסלול אופניים ביער בית קשת

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת סימון שבילים 3 הגליל התחתון העמקים והגלבוע