רכס ירוחם ופארק יצחק נבון ירוחם

  • גבוהה
  • אביב חורף סתיו
  • דרום הנגב הצפוני
  • 3-5 שעות
  • עומס קל
נוף פארק יצחק נבון ירוחם והעיר ירוחם. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

פארק יצחק נבון ירוחם הוא נווה מדבר הצובע בירוק את מישור ירוחם ששוכן בין הגבעות המדבריות של הר הנגב. קרן קימת לישראל טיפחה בפארק, המשתרע על פני כ-4,000 דונם, שטחי יער, חניוני נופש ומדשאות רחבות ידיים. בלב הפארק נמצא אגם ירוחם. הפארק מצויד בשירותים ובברזי מים לשתייה. פארק יצחק נבון ירוחם נבנה בשיתוף פעולה ידידי קקל בשווייץ, באוסטרליה, בקנדה ובארה"ב.

אפשר להגיע לפארק ברכב, אך במסלול זה נעשה את דרכנו ברגל. נעלה בשמורת חלמוניות ירוחם אל פסגות הרכס ונרד במדרון אל הסכר של האגם ואל הפארק. זהו מסלול טיול למיטיבי לכת באורך של כ-6.5 ק"מ המשלב טבע, נופים ואתרי עבר. יש אפשרות לקצר את המסלול בחצי. יש לדאוג לרכב מאסף בסוף המסלול.

הוראות הגעה

נקודת המוצא לטיול נמצאת כשני ק"מ ממערב לכניסה לפארק יצחק נבון ירוחם (כביש 204, ליד סימן ק"מ 149). שלט חום מפנה לשביל החלמוניות.

נקודת סיום

סכר נחל רביבים בפארק יצחק נבון ירוחם. נכנסים לפארק ונוסעים בדרך הראשית עד הקצה.

אל ערוץ החלמוניות

מכביש 204 אנו פונים צפונה, בעקבות דרך עפר מסומנת בסימון שבילים כחול. הדרך עוברת במישור לס, שבו שולטים בני השיח הכהים של חמד (חמדת) המדבר, הניכר בגבעוליו העשויים פרקים-פרקים. חמד המדבר מאפיין את שדות הלס בצפון הנגב.

המישור שבו אנו צועדים שוכן בעמק המפריד בין רכס ירוחם שלפנינו לרכס חתירה שבגבנו. כביש 204, המוביל מירוחם לשדה בוקר, מנצל היטב את הקער, וכך עשו גם דרכי המדבר בתקופות היסטוריות.

כ-200 מ' מהכביש אנו פוגשים את נחל רביבים. הנחל הגדול, שאורכו כ-40 ק"מ, מתחיל כאן את דרכו. בפארק יצחק נבון ירוחם הנחל פורץ פרצה ברכס ירוחם וחוצה אותו, ממשיך משם אל מישורי הנגב המערבי ופארק גולדה, עובר ליד קיבוץ רביבים ונשפך לנחל בשור ליד חורבות חלוצה.

כחצי ק"מ מהנחל אנו פוגשים צומת שבילים. ימינה – שביל מסומן שחור שעולה היישר אל הרכס. זוהי אפשרות למסלול קצר שמוביל לאגם לאחר כשני ק"מ (גם לצד השביל הזה צומחות חלמוניות). אנו נפנה שמאלה ונצעד כחצי ק"מ בערוץ חסר שם בעקבות הסימון הכחול. אם הגעתם לכאן במחצית השנייה של חודש אוקטובר או בתחילת נובמבר, תוכלו למצוא במעלה המדרון חלמוניות פורחות. לא תצטרכו לחפש אותן זמן רב משום שהן צומחות כאן בהמוניהן.

המסלול יפה בכל עונות השנה למעט הקיץ החם, ואנו ממליצים מאוד לטייל כאן גם בחורף ובאביב וליהנות מפריחה ססגונית של צמחי מדבר.

התצפית והקברים הקדומים

עתה אנו מטפסים במדרון של רכס ירוחם. לקראת סוף המעלה השביל מטפס לראשה של גבעה חרוטית, המציינת את הנקודה הגבוהה ביותר במסלולנו (652 מ'). העפלנו בערך 150 מ' מערוץ נחל רביבים.

רכס ירוחם הוא אחד מחמישה רכסים מקבילים, שכיוונם הוא צפון-מזרח – דרום-מערב. רכסים, שהם קמרים גיאולוגיים, בנויים בעיקר סלעי גיר ודולומיט קשים, סלעים שיוצרים נוף של מדרגות סלע. בין הקמרים מפרידים קערים, הנראים בנוף כעמקים ארוכים. מראש הגבעה אפשר לראות את ירוחם ודימונה בנויות בקערים והרחק בצפון את באר שבע.

מכאן הטיול מתנהל במורד. השביל עובר בדרך עפר רחבה. שימו לב לא להמשיך בדרך יותר מדי, שכן אחרי כ-300 מ' יש לעזוב את הדרך ולפנות ימינה בעקבות השביל המסומן כחול, היורד בשלוחה מתונה לעבר פארק יצחק נבון ירוחם.

בדרך נעבור בין גלי אבנים רבים. הארכיאולוגים העניקו למקום את השם "אתר הר ירוחם" והם מייחסים אותו לתקופת הברונזה התיכונה I (2200­-2000 לפנה"ס), תקופה שבה הנגב ידע גל התיישבות נרחב. בחפירות נחשפו כאן שרידים של עשרות מבנים ורגמים (טומולי) הפזורים על פני שטח של כחמישה קמ"ר. תקרות חדרי המגורים נתמכו בעמודי אבן, וסלע האם שימש כרצפה.

תושבי היישוב היו כנראה נוודים למחצה. הם התפרנסו בעיקר מציד וממרעה, וייתכן שבבקעת ירוחם, העשירה במי תהום גבוהים, עסקו גם בחקלאות עונתית.

תושבים אלה הם שבנו את הרגמים, שאינם אלא אתרי קבורה. הרגמים בנויים ממעגל חיצוני של אבנים גדולות שהקיפו תא קבורה. תא הקבורה, שבו הונחה גופת המת, כוסה בלוחות אבן ועליו ערמו אבנים קטנות.

מאתר הרגמים השביל יורד לפארק יצחק נבון ירוחם ומעניק מבט נפלא על האגם והיער שמסביבו. בדרך אנו פוגשים את קצהו של השביל המסומן שחור שראינו בראשית הדרך. מי שהגיע ברכב אחד, יכול לחזור בשביל הזה לנקודת המוצא.

פארק יצחק נבון ירוחם

השביל המסומן כחול יורד למאגר ירוחם בדיוק במקום שבו ניצב הסכר על נחל רביבים שיצר את האגם. ממרומי השביל קל לראות מדוע דווקא המקום הזה נבחר להיות אתר הסכר. הסיבה היא שבדיוק כאן נחל רביבים מתחיל לחצות את רכס ירוחם, ועל כן גדותיו בנויות מסלע קשה, המקל על בניית הסכר.

הסכר החוסם את נחל רביבים נבנה בשנת 1953. אורכו כ-80 מ' וגובהו מעל לערוץ כ-15 מ'. כאשר הסכר נבנה, הכוונה הייתה לנצל את מי המאגר לחקלאות. הרעיון נזנח והמאגר משמש כבסיס לפארק יצחק נבון ירוחם, שקק"ל החלה ביצירתו בשנות ה-50. קק"ל נטעה מסביב לאגם יער המשתרע על פני כ-600 דונם והציבה בו חניוני נופש. העצים והאגם משמשים מוקד משיכה לעופות. עד כה נצפו בפארק ובסביבותיו כ-270 מינים שונים של ציפורים.

בסיום הטיול נוכל לבלות על שפת האגם. הפארק מצויד במי שתייה ובשירותים, ובימי חול פועל מזנון בסמוך לשער הכניסה.

מקור המים העיקרי של המאגר כיום הוא מי הקולחים של מפעל טיהור השפכים של ירוחם, שנחנך בשנת 2006. במים אלה גם משקים את העצים ואת המדשאות בפארק. הדיג והרחצה באגם אסורים ומובן שאין לשתות מים ממערכות ההשקיה שבפארק אלא מהברזים המיועדים לכך.

החלמונית הגדולה

החלמונית הגדולה פורחת ברכס ירוחם במחצית השנייה של אוקטובר ובמחצית הראשונה של נובמבר. הצמח מצמיח פרחים גדולים הצמודים לקרקע בצבע חלמון עז מרהיב עין. לכל פרח שישה עלי עטיף גדולים, שאורכם מעל פני האדמה ארבעה עד שמונה ס"מ. הפרח הבודד חי כשבוע. החלמונית פורחת ללא תלות בגשם. היא יכולה לעשות זאת מכיוון שבחורף היא אוגרת מזון ונוזלים בבצל, שנותר רדום במשך כל הקיץ. חלמונית גדולה היא צמח מוגן, ומובן שאין לקטוף אותו או לפגוע בו בכל דרך אחרת.
קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 2.11.2015
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל