טיול בפארק הסלעים

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 2 ק"מ
  • צפון גליל מערבי
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
מסלעי הפארק. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

פארק הסלעים שבשולי שמורת הר סנה שבגליל המערבי הוא מקום שכולו מעשה ידיו של הטבע להתפאר: סלעים במגוון צורות דמיוניות מתנשאים בלב חורש ים תיכוני מפותח. הפארק הוא הזמנה של הטבע לכל המשפחה לצאת לטיול. זה הזמן לשוטט בין הסלעים ועצי החורש, לשחרר את הילדים למשחקי מחבואים עם הטבע ולבלות שעה קלה בנוף מיוחד במינו.

איך מגיעים?

מכביש כרמיאל–מעלות (כביש 854), בין אזור התעשייה תפן ללפידות, פונים מזרחה לכפר הדרוזי כיסרר (כביש 8655). נוסעים בכביש כ-2 ק"מ שבמהלכם חוצים את הכפר, ובמעגל התנועה השלישי פונים שמאלה על פי השילוט. נוסעים בשולי החורש של שמורת הר סנה כ-600 מ', בצומת הראשון פונים ימינה ומגיעים לאחד משערי הכניסה לפארק. נקודת המוצא נמצאת כחצי קילומטר משם, ליד תחנת האוטובוס "פארק הסלעים 1". עמוד עץ עגול ועליו סימון שחור מציין את המקום.

שמורת הר סנה

שמורת הר סנה, המשתרעת על פני כ-1,000 דונם, משמרת חורש ים תיכוני במיטבו. כרגיל, העץ השולט בשטח הוא אלון מצוי, אך מגוון של מיני עצים ושיחים אחרים מלווה אותו: אלה ארצישראלית, אלון התולע, קטלב, כליל החורש, ער אציל ואחירותם החורש. בצל העצים מתפתחים עצבונית החורש, הניכרת בגבעוליה שמסתיימים בחוד קוצני, והמטפס קיסוסית קוצנית. די בכל אלה כדי להעניק טיול יפה בחיק הטבע, אך פארק הסלעים התברך בתופעת טבע מרשימה: טרשים גדולים וסלעים בלויים בשלל צורות בלתי שגרתיות.

בתחום השמורה נמצאת בריכה עתיקה – בירכת אל-קלעה – שסיפקה בעבר מים לתושבי הכפר כיסרא. הבריכה משמשת אתר רבייה חשוב לבעלי חיים מקבוצת הדו-חיים.

אזור הפארק היה בעבר אתר בלתי חוקי להשלכת פסולת, אך עבודה משותפת של קק"ל, רשות הטבע והגנים והמועצה המקומית כיסרא-סמיע הפכה את המקום לפינת חמד.

תחזוקת הפארק היא באחריות המועצה המקומית כיסרא-סמיע.

שבילי פארק הסלעים

שביל מעגלי מסומן בסימון שבילים שחור יוצא מרחבת החניה ומתעקל בתוך מתחם הסלעים. הדרך הנכונה היא לטייל בשביל בנחת, להתיישב על ספסל בצד הדרך, להתעכב מעט לצילום ולבלות כאן כשעה. מי שאצה לו הדרך יוכל לסיים את הביקור ב-20 דקות. זהו שביל סלול, נגיש גם למוגבלים בתנועתם.

הסלעים הבונים את הפארק הם סלעי גיר (CaCO3) שנוצרו כסלעי משקע בים שכיסה את האזור בתקופה גיאולוגית המכונה טורון (לפני כ-90 מיליון שנה). עובייה של שכבת הסלעים באזור הר סנה נע בין 20 ל-60 מ'.

במקומות שבהם יורדות כמויות נכבדות של גשם, המים ממיסים לאט לאט את הסלעים. לטבע יש זמן, ואם הסלעים חשופים זמן רב לתנאים האלה, הם עוברים תהליכי בליה והמסה וזוכים לצורות שונות ומשונות. בליה זו ידועה בשם "קארסט". לנו לא נותר אלא ליהנות ממלאכת הפיסול של הטבע ולהפעיל את הדמיון. יש הרואים בסלעים דינוזאורים, חיות ענק, עמודים, פטריות ועוד שלל צורות מוזרות.

השביל העובר בפארק הסלעים מחולק לשלושה קטעים שזכו לשמות מאפיינים משלהם. הקטע הראשון נקרא "שביל הקטלב", על שם העצים אדומי-הגזע הנפוצים בצדו. מיד בכניסה לשביל תגלו צניר – סלע קעור באורך של כ-10 מ' שמטיילים נהנים לחסות בצלו. צנירים מאפיינים סלעי גיר במערב הגליל, בכרמל ובהרי יהודה, וקיימת מחלוקת בדבר אופן היווצרותם. ברור שמדובר בבליית הסלע, אך יש הטוענים שצנירים נוצרו בעקבות המסה כימית, אחרים סבורים שהם נוצרו כתוצאה מהרס גלי ים ויש הגורסים שהצנירים נוצרו כתוצאה מזרימת מי נחל ששחקו את הסלע שחיקה מכנית.

הקטע המרכזי מכונה "שביל היערון", על שמו של אחד מדייריו – מכרסם קטן ונחמד הניזון מהפירות של האלון המצוי ומנצל את שפע הסלעים למסתור. הקטע השלישי מכונה "שביל הממותות". כאן משוטטים בין גושי סלעים ענקיים וביניהם נקיקים ומקומות מחבוא.

קחו את הזמן, תפסו לכם פינה ותנו לילדים להתרוצץ, לטפס, להיעלם ולהתגלות מחדש.

המסלול הארוך

המסלול הארוך הוא חד-כיווני, כלומר, יש לדאוג לרכב מאסף בסוף המסלול (רחבת החניה של פארק הסלעים).

השביל, שבני נוער מכפר ורדים סייעו בפיתוחו, יוצא מכביש כפר ורדים–תפן, כ-300 מ' מאזור התעשייה (יש שילוט מתאים מצפון לאזור התעשייה). הוא עובר בלב חורש ירוק ונהדר ומעניק מפעם לפעם "חלונות" לנוף של בקעת פקיעין, כפרי הדרוזים כיסרא וסמיע והעיר מעלות.
קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי
פורסם בתאריך: 13.9.2017
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת סימון שבילים מפת טיולים וסימון שבילים הגליל העליון (גיליון מס' 2)