יד אנה פרנק ומערת בני ברית ביער הקדושים

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 2 ק"מ
  • מרכז הרי ירושלים
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
התייחדות עם זכר אנה פרנק והנספים בשואה. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

לקראת יום השואה אנו מביאים לכם את סיפורו של אתר הנצחה מרגש לזכרה של אנה פרנק, הנערה שיומנה ריגש את העולם כולו.

הוראות הגעה ומידע כללי

נקודת מוצא וסיום: מערת בני ברית.
אורך המסלול: כ-200 מ'.
משך הטיול: כחצי שעה.
דרגת קושי: משפחות.

הבאים משער הגיא נוסעים לכיוון בית שמש (כביש 38). בצומת אשתאול, בין סימני ק"מ 24-23, פונים מזרחה בכביש לרמת רזיאל (כביש 395). נוסעים כ- 100 מטרים ופונים שמאלה (צפונה) בדרך סלולה כמעט כולה (סימון אדום) המגיעה לגדת נחל כסלון. כאן פונים ימינה ומגיעים לאחר כשני ק"מ למערת בני ברית. כניסה ל"יד אנה פרנק" נמצאת מימין למדרגות העולות לרחבת החניה. הבאים מכיוון בית שמש יחלפו על פני צומת אשתאול וייכנסו לדרך המובילה ליד אנה פרנק כ-400 מטרים מעבר לצומת.

יער הקדושים

קרן קימת לישראל בסיוע ארגון "בני ברית" החלה לטעת את יער הקדושים בתחילת שנות החמישים. את היער נטעו נציגי קהילות יהודיות מרחבי העולם, עולים חדשים ששרדו את התופת ועולים חדשים שהקימו את המושבים בסביבה. ביער 6 מיליון עצים, נרות נשמה חיים לזכר ששת מיליוני היהודים שנספו בשואה ובחלקות היער הוצבו אנדרטאות לזכר קהילות שאבדו ואינן. בשעתו, היה זה מבצע הייעור הגדול ביותר במדינת ישראל הצעירה.

היער משתרע על פני 18,000 דונם, משני צדי הערוץ העמוק והמרשים של נחל כסלון ומדרום לכביש 1.  פסגות ההרים שמסביב לנחל מתנשאות לרום של כ-600 עד 700 מ' מעל פני הים. היער משלב עצים נטועים כגון אורן ירושלים, ברוש מצוי ואקליפטוס, עם עצי חורש טבעי ובהם אלון מצוי, אלה ארץ ישראלית, ולבנה רפואי. במקומות המוצלים מטפסת על העצים הקיסוסית הקוצנית, הניכרת בעליה דמויי הלב. באביב נהנים המבקרים משפע צמחי הבר המקשטים את היער בשלל צבעים. במיוחד בולטים שיחי הלוטם המרווני בפרחיהם הלבנים והגדולים ושיחי המרווה המשולשת בפרחיהם הוורודים והעדינים ואליהם מצטרפות בחורף כלניות ורקפות לרוב.

מאז שנת 2008 מוצבת ביער תחנה לניטור אקולוגי ארוך-טווח העוקבת אחר השפעת פעולות הממשק היערני על חיוניותו של היער. המחקר בוחן את הקשר שבין מאפייני הצומח ביער והמגוון הביולוגי המתקיים בו, ואת איכות השירותים האקולוגיים שהיער מציע. ניתן לטייל ביער בעזרת אפליקציית ווישטריפ.

בדרך אל...

הבאים משער הגיא נוסעים לכיוון בית שמש (כביש 38). במחלף אשתאול פונים מזרחה לכיוון רמת רזיאל (כביש 395). ממעגל התנועה נוסעים בכביש 250 מ' ופונים שמאלה על פי השילוט המכוון ליער הקדושים. נוסעים בדרך הסלולה כ-600 מ' ומגלים כרם זיתים מימין. בקצה הכרם פונים ימינה בדרך הסלולה וחולפים על פני חניון על שם אבנר מגן (מימין) ואחר כך על פני חניון לילה (משמאל).

אנו בלב נחל כסלון. נוסעים עוד כקילומטר ונכנסים דרך קשת השער של יער הקדושים. כ-300 מ' הלאה משם, בלב יער הקדושים, נמצאים חניון נגיש לאנשים עם מוגבלויות ובצידו רחבת חניה גדולה. לצד הרחבה נמצאים מערת בני ברית ולידה קיר ועליו כתובת המכריזה: "יד אנה פרנק".

מערת בני ברית היא חציבה והרחבה של מערה טבעית במצוק הדרומי של נחל כסלון. המערה נועדה לשמש אתר התייחדות. על פי רוב פתחה סגור. מהמערה עולה שביל מסומן ירוק, המטפס במדרון נחל כסלון ומגיע לאחר כשלושה ק"מ לאנדרטת מגילת האש (המסלול מתאים למיטיבי לכת בלבד).

אנה פרנק

אנה פרנק נולדה ב-12 ביוני 1929 בפרנקפורט שבגרמניה למשפחה יהודית. בעקבות עליית הנאצים לשלטון, היגרה המשפחה לאמסטרדם שבהולנד בשנת 1933. לאחר שכבשו הגרמנים את הולנד, נאלצו בני המשפחה להסתתר. ביולי 1942 הם עברו לדירת מחבוא בביתה של מיפּ חיס, שעבדה כמזכירה בחנות התבלינים שניהל אביה של אנה, אוטו פרנק. מיפ חיס, חסידת אומות העולם, סיפקה למסתתרים מזון במשך כל ימי מחבואם.

הכניסה למחבוא הוסוותה בארון ספרים, אך זה היה ללא הועיל. אחד השכנים הלשין על המסתתרים וב-4 באוגוסט פרצה המשטרה הגרמנית ושלחה את המסתתרים למחנות ההשמדה. אנה פרנק מתה בברגן בלזן יחד עם אחותה מרגוט במארס 1945, שבועות אחדים לפני שחרור המחנה.

במשך כל הימים שהסתתרה במחבוא, כתבה אנה פרנק יומן המתאר את קורותיה ואת מחשבותיה. בבדידותה, היא יצרה לעצמה חברה דמיונית בשם קיטי וסיפרה לה את חוויותיה. מיפ חיס מצאה את היומן ושמרה אותו. היא העבירה את היומן לאוטו פרנק, הניצול היחיד מהמשפחה.

היומן תורגם ליותר מ-50 שפות, הועלה על במות תאטרון וזכה לגרסאות קולנועיות. הבית שבו הסתתרה המשפחה באמסטרדם משמש כיום כמוזיאון.

יד אנה פרנק

מרחבת החניה יוצאים מערבה שני שבילים קצרים. אפשר לצעוד באחד מהם לאנדרטה ולשוב בשני. בצד השביל מוצבים שלטים ובהם ציטוטים מיומנה של אנה פרנק. אחד מהם השפיע במיוחד על פיט כהן, יוצר האנדרטה:
"קיטי היקרה... עץ הערמונים שלנו במלוא פריחתו. הוא מכוסה עלים והוא אף יפה יותר מאשר בשנה שעברה" (אנה פרנק, יומנה של נערה, 13 במאי 1944).

פיט כהן, שבילדותו הסתתר גם הוא מהגרמנים בדרום הולנד, ביקש להמחיש משהו מעולמה של אנה בדירת המסתור שלה. הוא יצר מפלדה חלודה חלל מעוצב כחדר קטן. בפינת החדר ניצב שרפרף יחיד, גבוה מכדי לשבת עליו בנוחיות. מהחדר הזה אפשר לצפות מבעד לחרך צר בדמותו של עץ ערמון מסוגנן, שענפיו פרושים כנגד קיר אטום – מבט חטוף אל שביב של חופש מתוך מועקת הכלא.

נקודה למחשבה

נסיים את הרשימה הזו בדבריו של פרימו לוי, סופר וכימאי יהודי איטלקי, ניצול שואה שכתב את הספר המפורסם "הזהו אדם?", המתאר את קורותיו במחנה אושוויץ. אחד השלטים באתר מוקדש לדבריו על אנה פרנק: "אנה פרנק אחת מרגשת אותנו יותר מרבים אחרים שסבלו כמוה, אך דמותם נותרה בצל. אולי עדיף כך; לו היינו מסוגלים לקלוט את הסבל של כל האנשים הללו, לא היינו יכולים לחיות".

מידע נוסף

מפת טיולים וסימון שבילים

מפת טיולים וסימון שבילים מבואות ירושלים (גיליון 9)

התאמה למוגבלים בתנועה

חניון תל כסלון – כביש 395, כ-1.5 ק"מ ממערב לכניסה למושב כסלון, חניון מערת הקדושים ושביל הגישה לאנדרטת אנה פרנק מונגשים.

קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
עיצוב מפה: מיכל קטורזה, קק"ל
הפקת מפה: אביגדור אורגד
עודכן בתאריך: נובמבר 2023
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת סימון שבילים 9 מבואות ירושלים

מפת גוגל