שביל נחל נעמן

מסלול קליל לצידי הנחל

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 2 ק"מ
  • צפון גליל מערבי
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
ממראות הנחל. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

מאז היינו כאן בפעם האחרונה נסלל כביש חדש במישור החוף הצפוני. זהו כביש 22 (עוקף קריות), שחוצה את נחל נעמן ומוסיף עוד המולה לסאון קריית ביאליק. יש גם תכנון לבנות מחלף חדש בשכונת צור שלום שבקריה. דווקא על רקע אלה גוברת חשיבותו של שביל נחל נעמן, אי רגוע של שלווה בסמבטיון הכבישים שמסביב. המטיילים בגליל מוזמנים לקפוץ לקטע משוקם של הנחל ולבלות בכיף שעה קלה של נחת.

איך מגיעים?

שימו לב: בשל בניית מחלף בכניסה הדרומית למסלול, יש להיכנס לנחל דרך הכניסה הצפונית בלבד.

לשביל נחל נעמן אפשר להגיע משתי כניסות.
א. הכניסה הדרומית: רחבת החניה שליד השוק בשכונת צור שלום, הנמצאת בחלק הצפוני של קריית ביאליק. מכביש 4 פונים מזרחה בשדרות ח"ן (הצומת של מתחם הקניות BIG) ונוסעים ישר כ-600 מ', עד למקום השוק. ממשיכים עוד כ-50 מ' ומגיעים לרחבת החניה של שביל נחל נעמן ולשער הירוק החוסם כניסת כלי רכב. שלט של קק"ל מצביע על השביל.
ב. הכניסה הצפונית: נמצאת במרחק של 1.5 ק"מ מצפון לכניסה הדרומית. פונים מזרחה מכביש 4 לכיוון כפר מסריק (לפני תחנת הדלק TEN) ונוסעים מזרחה. עוברים מעגל תנועה אחד, ממשיכים מתחת לגשר שבכביש 22, מגיעים למעגל תנועה נוסף ומשם ממשיכים ישר עוד כחצי קילומטר בדרך עפר טובה, עד לשלט של קק"ל ולשער הירוק החוסם כניסת כלי רכב. חונים ליד השלט.
ג. הבאים בכביש 22 מדרום ירדו במחלף כפר ביאליק למעגל התנועה שממזרח לכביש ויפנו מזרחה (ימינה) לשער הירוק.

כמה מילים על נחל נעמן

נחל נעמן הוא נחל קצר, אורכו רק כ-10 ק"מ, אך הוא אחד מנחלי האיתן המעטים שבמישור החוף. ראשית דרכו בעינות אפק (ליד קיבוץ אפק) ומשם הוא זורם צפונה בפאתי קרית ביאליק והקיבוצים כפר מסריק ועין המפרץ. הנחל פונה מערבה ונשפך לים התיכון בעכו.

שם הנחל נגזר משמו הערבי – א-נעמין, שפירושו הזמנה. מסורת מקומית מספרת שכאשר עבר הנביא מוחמד בארץ אסרו הנחלים להעניק לו זכות מעבר, ואילו נחל נעמן היה היחיד שהתיר לנביא לעבור דרכו.

בעבר, לפני ניצול מי הנחל, סיפקו המעיינות לערוץ העיקרי של הנחל כמויות אדירות של מים, בערך 5,000 מ"ק מים בשעה. עין אפק (כורדאני) היא קבוצת המעיינות העיקרית, והמעיינות שבה נובעים למרגלות העיר המקראית אפק. המעיינות ותל אפק נמצאים כיום בתחום שמורת טבע עין אפק.

מים וביצות

מעיינות הנחל נובעים רק ברום של 5 מ' מעל פני הים, והם מרוחקים מהים רק 4 ק"מ בקו אווירי. כדי להתגבר על מחסום חולות החוף ובגלל השיפוע הנמוך של ערוצו, נאלץ נחל נעמן להאריך את דרכו פי שלושה ולהצפין עד עכו. בשל כך מי הנחל זורמים לאט וניקוזו לקוי. אין פלא שבתנאים אלה נוצרו סביב למעיינות ביצות גדולות. ביצות הנעמן, שהשתרעו על פני כ-16,000 דונם, קיננו בעבר יתושי אנופלס, שמעבירים את מחלת המלריה.

קק"ל רכשה את הקרקע שמצפון לנחל בשנת 1925. בשנת 1938 הוקמו על אדמת קק"ל הקיבוצים כפר מסריק ועין המפרץ (ובהמשך עלה על קרקע קק"ל גם קיבוץ אפק). הקיבוצים נאבקו בביצות כדי למנוע הצפות של שטחי עיבוד. הם ניקזו את המעיינות לתעלות והפכו את נחל נעמן לתעלה כדי לזרז את זרימת המים בו. מראה זה של הנחל נשמר עד ימינו.

בימי המנדט ניקזו עוד את הביצות. בשנת 1942 העבירו את מי המעיינות למפרץ חיפה כדי לקרר באמצעותם את בתי הזיקוק. הביצות הפכו לשדות חקלאיים ולבריכות דגים. שרידי הביצות הפכו לשמורות טבע המשמרות את עולם החי והצומח של ביצות הנעמן. אלה הן שמורת עין אפק, שמורת כרי נעמן ושמורת עין נימפית.

בשנים האחרונות יבשו עינות אפק לחלוטין בגלל קידוחים שתופסים את עינות נחל נעמן. חלק ממי הקידוחים מועבר לשמורת עין אפק ומשם המים זורמים בנחל נעמן. למי המעיינות מצטרפים גם מי בריכות הדגים ומי נקז מהשדות. נחל נעמן שב להיות נחל איתן.

השביל החדש בנחל נעמן

בשנת 2007 חברה קק"ל לרשות ניקוז ונחלים גליל מערבי, למשרד להגנת הסביבה, למשרד החקלאות ופיתוח הכפר, לרשות הטבע והגנים ולמועצה האזורית מטה אשר בפרויקט שיפוץ באזור הנחל. ערוץ הנחל הועמק והוצאו מתוכו 15,000 טונות סחף. המזבלה ש"קישטה" את נקודת הכניסה הדרומית פונתה. קק"ל טיפלה בחורשות האיקליפטוס שבצד הנחל, הציבה שולחנות פיקניק וספסלים וסללה את הדרכים בשתי גדות הנחל. רשות הנחל הציבה את הגשרים ואת שילוט ההסבר, והרי לכם מקום בילוי נחמד לתושבי הסביבה, שבו אפשר לרכוב על אופניים ולצעוד צעדת בריאות בצד נחל זורם.

טיול בשביל נחל נעמן

ברשימה זו נתאר את המסלול מדרום לצפון.

מרחבת החניה הדרומית צועדים מזרחה ועוברים מתחת לגשר שבכביש 22. חוצים חורשת איקליפטוס, וממשיכים לאורכה של תעלת ניקוז ("תעלה 42"), המלווה אותנו מימין לשביל. במרחק של כ-200 מ' מרחבת החניה נפגשים התעלה והנחל. מעט לפני נקודת המפגש נטוי על התעלה גשר, המוביל לסככת תצפית. זה המקום שבו אפשר לראות צמחייה עשירה של גדות נחלים. עם המינים הבולטים נמנים שנית גדולה, גומא ארוך וסוף מצוי.

נחזור לשביל. השביל פונה שמאלה וממשיך לאורך נחל נעמן, המלווה אותנו מימין. לאחר כ-400 מ' נגיע לסככת מתכת גדולה המשקיפה על הנחל. בסככה מוצבים שלטי הסבר על שיקום הנחל ועל עולם הטבע שלו.

אם תפגשו כאן כמה נציגים של הצב הרך, אותו צב ענק שמשקלו עשוי להגיע ל-50 קילוגרמים, אל תתפלאו. רשות הטבע והגנים הביאה לנחל כמה פרטים כדי לגדל גם כאן אוכלוסייה של הזוחל המיוחד הזה, שחי במים מתוקים. בעת הכשרת הנחל זכו גדותיו לשיפוע מתון כדי ליצור אתרי הטלה נוחים לנקבות הצב הרך.

בעל חיים נוסף שראוי להזכיר הוא הדג לבנוּן הירקון. זהו דג כסוף, שאורכו מגיע עד 20 ס"מ. מין הדג הזה מתקיים רק בנחלי מישור החוף של ישראל, והוא נכחד כמעט לחלוטין. רשות הטבע והגנים השיבה את הלבנון לעינות אפק ולעין נימפית, ויש להניח שהדגים ימצאו את דרכם אל הנחל, אם לא עשו זאת עד עכשיו. מבריכות הדגים שבסביבה חדרו לנחל גם דגי אמנון; ואיך אפשר בלי השפמנון, מין "כריש נהרות" שעשוי להגיע לגודל של מטר ואף יותר מכך.

מיד לאחר הסככה הגדולה נפגוש בגשר המרכזי. נעבור לגדה הימנית של הנחל, שם נמצאים חורשת איקליפטוס גדולה וחניון קטן ובו ארבעה שולחנות. נצעד בגדה הזו כ-700 מ' ונוכל ליהנות בדרך מקטע ובו צמחיית נחלים עשירה. קק"ל השיבה לכאן צמחיית בר של גדות נחלים, והיא צומחת כאן באין מפריע כמעט. לרשימת המינים הבולטים נוכל להוסיף כף זאב אירופית, צמח עשבוני שמצמיח גבעול באורך של עד מטר ופרחיו לבנים.

לאחר כ-700 מ' נגיע לגשרון נוסף ולידו מתקן שעשועים לילדים ושני שולחנות פיקניק. נעבור לגדה השמאלית של הנחל. אפשר להתרשם כאן מהאוכלוסייה הענקית של הצמח המכונה חנק מחודד, המטפס על משוכות הפטל שלאורך השביל. הצמח ניכר בעליו דמויי הלב. כבן למשפחת האסקלפיים, גם בעורקי החנק זורם מוהַל חלבי ארסי. רוב החרקים נמנעים ממגע עם הצמח. הפרפר דנאית סדום, לעומת זאת, איננו נרתע ממנו. נקבות הפרפר הכתום מטילות את ביציהן על הצמח והזחלים זוללים ממנו בכל פה ללא כל בעיה.

אורכו של קטע הנחל בין הכניסה הדרומית לצפונית הוא כ-1.3 ק"מ. בכניסה הצפונית נמצא גשרון בטון המשמש את החקלאים באזור. מכאן אפשר להמשיך בגדה השמאלית של הנחל עוד כ-700 מ', ולהגיע לגשר הצפוני ביותר. בינתיים המעבר בגשר אינו אפשרי. בגדה המזרחית של הנחל נמצאת שמורת עין נימפית. כאשר יושלם שם השביל, אפשר יהיה לעבור בגשר ולסייר בשמורה.

עד אז, נחזור באותו שביל לכניסה הצפונית או הדרומית, בהתאם למקום שבו החנינו את הרכב.

מידע נוסף

אורך המסלול
כ-2 ק"מ.

מידע חיוני:
אין גישה ברכב לשביל. החניון שבצד השביל אינו מיועד לפיקניקים ולמנגלים.

הערות ואזהרות:
אסור להיכנס למים.

מפת טיולים וסימון שבילים:
הגליל העליון (גיליון מס' 2).

התאמה למוגבלים בתנועה:
חלקית.

חניונים:
יער קרית אתא, יער אחיהוד, יער שגב.

אתרים  נוספים בסביבה:
שמורת עין אפק (הכניסה בתשלום), חוף אכזיב, ראש הנקרה, גן לאומי אכזיב, עכו העתיקה.

אופי המסלול:
הליכה, רכיבה על אופניים.

קרדיטים
 
תודה לפנינה לבנון על ההיכרות עם השטח ועל המידע שמסרה לכותב כתבה זו.
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי
פורסם בתאריך: 6.12.17

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפה של שביל נחל נעמן