פארק שלולית החורף בנתניה

טיול במגפיים - אל פארק שלולית החורף בנתניה
  • בסיסית
  • חורף
  • 2 ק"מ
  • מרכז השרון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
מסלול פארק שלולית החורף בנתניה. צילום: חוה בראון
  • סוג המסלול

אז מה כבר אפשר לעשות בשלולית חורף? אפשר להצטייד בכלי קיבול שקוף ובמסננת ביתית, להתקרב אל מי השלולית, לאסוף יצורים מיוחדים ומעניינים השוחים שם, לצפות בהם וכמובן להשיבם בחזרה למים. אפשר גם לשבת בשקט ולצפות בציפורי שיר ובעופות מים הפוקדים את המקום. אפשר גם לשלוח את הילדים להשתעשע בגן הרפתקאות ענק ובינתיים לשבת ולפטפט על כוס קפה עם חברים, ולקנח בהליכה נעימה וקצרה בגבעת האירוסים היורדת אל הים. בסוף החורף אפשר לחזות בצבעי הארגמן של פריחת אירוס הארגמן בשמורת הטבע ממול. זכרו! בחורף יש הרבה בוץ ומומלץ להצטייד במגפיים או בנעליים גבוהות וכן בבגדים להחלפה.

איך מגיעים?

נכנסים ביציאה הדרומית של העיר נתניה במחלף פולג, נוסעים בשדרות דוד בן גוריון כ-500 מ'. לאחר ההצטלבות עם רחוב החבצלת פונים ימינה אל פארק שלולית החורף, המוקפת בעצי איקליפטוס. יורדים מהשדרה אל חנייה מוסדרת. יש חנייה מוסדרת לרכבים מול הפארק, בשמורת האירוסים (בסמוך לאנטנה הגבוהה).

המסלול

שלולית החורף

שמורת טבע ייחודית בדרום העיר נתניה. משתרעת על פני כ-300 דונם. נקראת גם שמורת דורה, על שם מחנה צבאי שהיה בסמוך לה. השלולית היא ביצה ענקית של מים מתוקים שמתרחבת בימי החורף וכמעט נעלמת בימי הקיץ החמים. היא מצויה במקום הנמוך בשטח, בתוך המרזבה, מזרחית לרכס הכורכר הראשון. אגן הניקוז שלה מצומצם ביותר והוא ממשיך להצטמצם עם תנופת הבינוי באזור. הביצה נוצרת כתוצאה מאדמה אטומה (חול אדום, חמרה ודיונות כורכר) שמונעת חלחול של מים. התרחבות והתכווצות השלולית תלויות במידת המשקעים. פני המים מתחילים להתכסות בצמחייה לקראת סוף החורף, ולקראת הקיץ המים בדרך כלל מתאדים. השלולית נשארת חביבה גם בקיץ, בשעה שאין בה מים. נעים לשהות בצל עצי האיקליפטוס.

השלולית מהווה בית גידול לדו-חיים כדוגמת: סלמנדרות, טריטונים, צפרדעים וצמחיית נחלים. כן קיימים בה בעלי חיים אנדמיים המצויים רק במימי שלולית, כמו סרטן ייחודי. האיקליפטוסים הגדולים בסביבת השלולית הם אכסניה ללהקות של ציפורים ועופות מים: עורבים, קאקים, דררות, אגמיות, שחפים וטבלנים.

לילדים מומלץ לקחת כלי קיבול שקוף, מסננת ביתית וזכוכית מגדלת: אפשר לראות את היצורים הקטנים החיים במי השלולית. בתום הצפייה יש להחזיר את בעלי החיים למים. במרכז שלולית החורף גן הרפתקאות ייחודי ובו שפע של מתקני משחק מבולי עץ. הפארק הוקם בתרומת ידידי קק"ל באנגליה כאות הזדהות עם תושבי העיר שנפגעו מפיגועים קשים שהיו בה.

מכאן נחצה את שדרות דוד בן גוריון לצדו המערבי של הכביש בכיוון הים (ליד האנטנה הגדולה!) ונבקר בשמורת אירוס הארגמן – שמורת טבע של כ-100 דונם. בחודשי החורף חגיגה של פריחות בחולות הנמשכת שבועות אחדים. החולות הצהובים מתמלאים בפריחה של אירוס הארגמן ושל אירוס זהוב, מוטציה של אירוס הארגמן. האירוס צומח על פי רוב בחברת רותם המדבר (פריחה לבנה), ולפיכך תמצאו אותו בשפע במקום. יחד הם יוצרים מראה ססגוני. החברה להגנת הטבע הציבה שלטי הסבר וזיהוי לפרחים.

מידע נוסף

אורך המסלול

היקף שלולית החורף כ-600 מ'. ניתן להקיף אותה בשלמותה רק ברגל. יש לעבור גשר קטן מאבן מעל תעלת מים. ניתן להגיע עד השלולית ברכב או באופניים.שמורת אירוס הארגמן כ-500 מ', יש להשאיר את הרכב בחנייה ליד האנטנה הגדולה. חל איסור להיכנס אליה באופניים

מפת טיולים וסימון שבילים

מפת טיולים וסימון שבילים מס' 7 (השרון ומערב השומרון)

קרדיטים

כתיבה וצילומים: חוה בראון
פורסם בתאריך: 14.1.09

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים מס' 7 (השרון ומערב השומרון)