גיאוגרפיה

נחל חלילים הוא גיא קצר היורד היישר מהיישוב מבשרת ציון אל עמק הארזים, שאינו אלא חלק מערוץ נחל שורק. כאן, קרוב מאוד לירושלים, נשמרו מדרונות וגיאיות המעטרים את הבירה ומייצגים נופים קדמונים של הרי ירושלים.
נחל חלילים מתחתר בסלעי תצורות שורק וכסלון. תצורת שורק היא אחת התצורות הגיאולוגיות הבולטות בנוף הרי ירושלים. עובי חתך התצורה, הבנויה לסירוגין משכבות סלעי דולומיט קשים ושכבות חוואר, הוא 180 מ'. התצורה נחשפת במקומות רבים בהרי יהודה, והיא ניכרת בנוף המדרגות שיוצרים הסלעים. רוב הטרסות החקלאיות, האופייניות להרי יהודה, מנצלות את המדרגות של תצורת שורק. שכבות החוואר נושאות מעיינות קטנים כגון עין חמד, עינות תלם והסטף.
תצורת כסלון, לעומת זאת, נחשפת רק ברצועות צרות ולאורך נחלים בלבד, אך היא בולטת מאוד בנוף משום שהיא יוצרת מצוקים של ממש.
באביב מתכסים מדרונות נחל חלילים בפריחה מרהיבה של כלניות, רקפות ואף מינים של משפחת הסחלביים כמו דבורנית דינסמור ודבורנית צהובה. כדאי להביא משקפת, למצוא פינה שקטה ולנסות לגלות את ציפורי השיר הרבות שמבלות כאן.

ראש הנחל

מרחבת החניה של בית ספר השלום יורדים לחלקת השדה בגיא הרדוד שמצפון לבית הספר, בעקבות סימון השבילים הירוק. משמאל כבר רואים עבודות עפר אך אנו מתרחקים מהן ימינה במורד הנחל. כבר בצעדים הראשונים אנו עוברים בין טרסות נטושות המצמיחות עצי בוסתן, בעיקר שקד, זית ותאנה. הטרסות הנטושות מעידות כי הגיא היה מעובד בעבר. גם צמחיית הבר מעידה על כך: הקוץ קורטם דק, הסירה הקוצנית והגבעולים הגבוהים של שומר דל קרנות בעלי ריח האניס אופייניים לשדות נטושים.
לאחר כ-200 מ' מקדם את פנינו שלט ירוק שהציבה רשות הטבע והגנים. אנחנו נכנסים לתחום שמורת טבע. ליד השלט מטפסת קיסוסית קוצנית על עצי שקד קטנים וכמעט חונקת אותם.

ח'ירבת בית מיזה

הגבעה המתנשאת משמאל היא אתר העתיקות ח'ירבת בית מיזה (חורבת המוצה), הגובלת בבתי שכונת רכס חלילים של מבשרת ציון. בחורבה התגלו מתקנים רבים חצובים בסלע, ובהם מקוואות טהרה מימי בית שני, כמה גיתות מהתקופה הביזנטית, בורות מים ומערות קבורה. בחפירות התגלו גם ממצאים מהתקופות הממלוכית והעות'מנית.
מוצה נזכרה במקרא כעיר בנחלת שבט בנימין (יהושע יח, כו). הארכיאולוגים נוטים לזהות את מוצה זו עם האתר הנחפר כיום בעמק מוצא, ליד מוצא תחתית, סמוך לכביש 1. יש להניח שהשם הקדום "נדד" במשך השנים לח'ירבת בית מיזה, תופעה ידועה בתולדות הארץ.

מערת חלילים

כקילומטר מנקודת המוצא הגיא נפתח וחושף את עמק הארזים, את כביש 1 ואת הר המנוחות שמעבר לו. גם גשר הרכבת החדש, העובר מעל עמק הארזים, נראה מכאן היטב. אנו נצעד בשביל שנצמד לגדה הימנית של הנחל ומגיע חיש קל למערת חלילים.
המערה היפה הזו היא מערכת של מחילות וחללים שהלכו וגדלו עד שהתחברו ביניהם ליצירת אולם נמוך ובו "עמודי" סלע וכוכים. זוהי מערה קארסטית. בתהליך קארסטי יוצרים מי גשם חללים בשכבות הגיר הקשה. מי הגשם קולטים פחמן דו-חמצני, ויחד הם הופכים לחומצה חלשה הממיסה את הסלע ויוצרת בו מערות, נטיפים וזקיפים. אורכה הכולל של המערה הוא כ-40 מ' וגובהה כמטר וחצי. המחילות ופתחיהן מכונים "חלילים", והן שהעניקו לנחל את שמו.
המפה מספרת שלמרגלות המערה נובע עין חלילים (עין א-זנאניר), אך כיום אין לנביעה הזו שום ביטוי בשטח. מול מערת חלילים, בצידו האחר של הנחל, נמצאת מערכת נוספת של מערות שנוצרה מפעילות המסה. הגישה למערות אלה קשה יותר, והן אינן מרשימות כמו מערת חלילים.
זהירות: בחורף, לאחר גשם, הגישה למערה חלקלקה.

ברושים ואורנים

ממערת חלילים יורדים לשביל שבמרכז הגיא. כאן הטרסות גדולות ומרשימות יותר, ואולי בשל כך השתמרו ביניהן שרידים מרשימים יותר של עצי בוסתן. בדרך נראים גם עצי חורש טבעי כגון אשחר ארץ ישראלי, חרוב מצוי, אלה ארצישראלית ועוזרר קוצני. במצוקים נראים צמחי סלעים אופייניים – כתלה חריפה, אזוב מצוי ומציץ סורי. לאחר שחולפים על פני חורשה נטועה של אורן ירושלים (מימין), מגיעים למקום שהשביל יוצר בו "נקיק" של המטפס קיסוסית קוצנית.
חורשה קטנה של עצי ברוש גדולים ועץ אורן מרשים צומחת לפני מפגש נחל חלילים עם עמק הארזים. בצל האורן מוצבים ספסלים, ונחמד מאוד להתרגע כאן במשך כמה דקות. עוד כמה צעדים ואנו חוצים את ערוץ נחל שורק הרדוד ומגיעים לחניון יום קטן ובו שולחנות פיקניק בצל עצים.
כדאי מאוד לצעוד כחצי קילומטר במעלה הדרך הסלולה לעבר עינות תלם.

גן לאומי עינות תלם

שביל אופניים סלול ונגיש לאנשים עם מוגבלות באורך של כ-500 מ' מוביל לעינות תלם. לצד השביל, בצל עצים נטועים, מוצבים משחקי הילדות של טרום העידן הטכנולוגי, מפוסלים באבן ומוגדלים בהרבה. משפחות וקבוצות מוזמנות להפשיל שרוולים, לאסוף את כלי המשחק שאינם אלא אבנים מהשטח ולהעביר את הזמן בנעימים.
כמה מהמשחקים פזורים ואחרים ערוכים על שולחן משחקים ארוך שלצידו ניצבים שרפרפי אבן. לצד המשחקים, מקצתם עתיקים, כתובים חוקי המשחק והסברים מעניינים. למשל, לצד לוח דמקה מוסבר שמקורו של המשחק כנראה באור כשדים, ושבעירק נמצא לוח משחק כזה משנת 3000 לפנה"ס.
עינות תלם (עויון תולמא, או עויון טולמה) הם שלושה מעיינות קטנים הנובעים באזור שבו נחל לוז (ואדי לוזה) היורד מצפון פוגש בנחל שורק. שניים מהמעיינות, הצפוני והמרכזי, נובעים על שכבת חוואר שנחשפת בסלעי תצורת שורק. המעיין השלישי הוא באר שנחפרה למי התהום.
המעיין הצפוני נמצא סמוך לתחנת שאיבה של "מקורות". אפשר לגשת אליו דרך עמוד הטרנספורמטור שליד תחנת השאיבה. המעיין נובע מתוך חציבה המוסתרת כיום בסבך עצים. מי המעיין הזה הוזרמו לבריכה גדולה.
אל המעיין המרכזי מגיעים דרך חצר מוקפת קירות, ובה עצי רימון, תאנה וגפן. סמוך למבנה בן שתי הקומות נמצאת בריכת אגירה גדולה (15X15 מ') שעומק דופנותיה כחמישה מטרים. תעלה תת-קרקעית מזרימה את מי המעיין מתחת למבנה אל בריכה קטנה (4X5 מטרים) שעומקה כמטר וחצי. המים בבריכה מכוסים ב"מרבד" של אלפי פרטים של הצמח הזעיר עדשת המים, צמח הצף בחופשיות על פני המים.
המבנה בן שתי הקומות שבאתר הוא שריד של מושבה יהודית קטנה בשם בית טלמא. בשנת 1906 רכשו כאן דב קלימקר ואהרון אייזנברג, שניים ממייסדי המושבה רחובות, חלקת אדמה ששטחה 230 דונם. הם הקימו במקום מבנה דו-קומתי וקיוו להפעיל בו בית חרושת לסבון ולשמן. השניים לא השלימו את הקמת המבנה, והשטח נעזב.
בשנת 1922 התיישבו במקום חמש משפחות יהודיות. הן התגוררו בַּמִבנה ובאוהלים שהוקמו לידו, ובשלב מאוחר יותר הוקמו במקום מבנים נוספים. המושבה הקטנה נקראה גם עמק הארזים, על שם עצי המחט היפים מסביב למעיינות, שלא היו אלא ברושים. היישוב ניטש במאורעות 1929. ניסיון התיישבות נוסף נערך בשנת 1934, אך גם הוא לא עלה יפה.

מידע נוסף

דרך הגעה לנקודת המוצא: נקודת המוצא היא רחבת החניה של בית ספר השלום במבשרת ציון. בית הספר נמצא מול בית מס' 85 ברחוב השלום.

דרך הגעה לנקודת הסיום: נקודת הסיום היא רחבת החניה התחתית בעמק הארזים, ליד שדה תלם. נוסעים לכניסה לרמת מוצא ומושב בית זית ופונים שמאלה לכיוון ירושלים ומבשרת ציון (במקביל לכביש 1). במעגל התנועה פונים אל המעבר שמתחת לכביש 1 ומיד אחרי הגשר פונים ימינה בדרך עפר. נוסעים כ-600 מ' ומגיעים לרחבת החניה.

אורך מסלול ההליכה: כ-2 ק"מ. המסלול אינו מעגלי, אך אפשר לשוב בדרך חזרה בלי מאמץ מיוחד.

מסלול נוסף בסביבה: שביל הארז ביער ירושלים
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת טיולים וסימון שבילים מבואות ירושלים (גיליון מס' 9)