מצפור הר יבנית ביער ביריה (אביי ורבא)

  • בסיסית
  • כל השנה
  • צפון גליל עליון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
מצפור הר יבנית. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

הר יבנית מתנשא 897 מ' מעל פני הים בקצה המזרחי של יער ביריה. המיקום הגיאוגרפי, ממש מעל עמק החולה, עושה את המקום לנקודת תצפית מרהיבה, מהיפות בישראל. קק"ל הכשירה לאחרונה במקום מצפור צנוע, המשתלב בציוני הקברים של גדולי האמוראים בתולדות עם ישראל.

איך מגיעים?

מהכניסה הצפונית לצפת (כביש 8900) פונים לכיוון יער ביריה-מירון. טיילת המצודה, שביל להולכי רגל, מלווה את הכביש. לאחר כ-700 מ' פונים ימינה לכיוון מצודת ביריה, אך חולפים על פניה וממשיכים עוד כחצי קילומטר עד לפני שער מחנה מישר. כאן פונים שמאלה. הדרך מתעקלת שמאלה בתוך היער (גדר המחנה מלווה את הדרך בראשיתה מימין) ואחר כך ימינה ומגיעה לאחר כ-900 מ' לרחבת חניה חסומה בשער ירוק. כאן חונים.

שביל קצר יוצא מרחבת החניה מזרחה. מצד ימין מלווה אותו קיר אבן המשמש בסיס לגדר המחנה הצבאי. מצד שמאל – נוף מרהיב. לאחר שתי דקות הליכה מגיעים לגרם מדרגות חדש היורד אל רחבה ובה שני ספסלים הצופים אל הנוף. קק"ל הוסיפה לוח תצפית שבעזרתו אפשר לזהות מבחר אתרים הנראים מהתצפית ומשקפת שדה.

הנוף מרהיב. נופי יער ביריה ובלבם היישוב עמוקה על גגותיו האדומים פרושים לפנינו. למרגלותינו - עמק החולה. אפשר לזהות בקלות את אגמון קק"ל החולה ואת קריית שמונה וכמובן את היישובים הרבים שבעמק, שתקצר היריעה מלהזכירם. ממערב להם מתנשאים הרי נפתלי. קרן נפתלי, מצודת ישע (כ"ח) ומנרה נראים גם הם היטב ומעבר להם כפרי דרום לבנון. החרמון והגולן על פסגותיו נראים גם הם היטב ומדרום – הכנרת ודרום הגולן. כל מה שנותר לעשות הוא להתיישב על הספסל ופשוט ליהנות מהמראות.

לצד הרחבה נמצא פתח מערה גדולה מקורה בגג הנושא כיפה כחולה, סמל לציון קבריהם של צדיקים וחכמים מתולדות ישראל.

חורבת יבנית

נקודת התצפית שוכנת בחורבת יבנית (או איבנית). חוקרי העבר מזהים את המקום עם היישוב היהודי ימניה (או ימנית), שהתקיים כאן בימי הבית השני. יוסף בן מתתיהו, מפקד המרד הראשון בגליל, ביצר את היישוב כהכנה למרד. בשל גובהו ומיקומו הגיאוגרפי, היה ימנית אחד מן המקומות שבהם השיאו משואות כדי להודיע על ראשי החודשים והמועדים.

במקום התקיים יישוב יהודי גם בתקופת המשנה והתלמוד (התקופה הרומית ביזנטית), אם כי יישוב בשם זה אינו נזכר בצורה מפורשת בתלמוד. לעומת זאת, בפיוטים מתקופת הגאונים (מאות 7­-11 לספירה) נזכר היישוב יבנית כאחד מיישובי משמרות הכהונה שגלו לגליל, משמרת אִמֵּר.

הפייטן אלעזר הקליר, שחי במאה ה-7 לספירה, מזכיר את שם היישוב יוונית (יבנית) בפיוטו "איכה ישבה חבצלת השרון", שבו הוא מקונן על אובדן 24 משמרות הכהונה: "והריקו עלי חרב וחנית. והרביתי צומות ותענית. ומצורת תכנית יצאה יוונית (אבנית)". במקורות יהודיים מימי הביניים נזכרים קברי צדיקים ביבנית, אך מבלי לציין יהודים שישבו דרך קבע במקום.

מערת אביי ורבא

סמוך לרחבת התצפית, מאחורי מבואה מקורה הנישאת על ארבעה עמודים, נמצא פתח הכניסה למערה ארוכה. המערה נחצבה בסלע קירטון, אורכה כ-30 מ' ונראה כי שימשה בתקופה הביזנטית כמאגר מים תת קרקעי.

המסורת מזהה כאן את קבריהם של האמוראים הבבליים אביי ורבא (בקצה המערה), את קבר ר' דימי מנהרדעא, את קבר רבי פפא ובניו ובמבנה נפרד את קבר רבי יהודה נשיאה מארץ ישראל. ארונות ספרי תפילה ושני נרות תמיד מקדמים את פני הבאים למקום ובמקום אף מופעלת תאורה חשמלית.

בספר הגלגולים, שכתב רבי חיים ויטאל (1542­-1620) מפי האר"י הקדוש, מובא תיאור של המערה: "בכפר אבנית יש שם מערה שבקרן מזרחית-דרומית ממש שם קבור אביי והכוך הסמוך בצד דרום ממש שם קבור רב דימי מנהרדעא והכוך הסמוך לו אשר בצד דרום גם כן והוא כוך יותר רחב מכוך רב דימי הנזר ושם קבור רבא...".

רבא היה מראשי הדור הרביעי של האמוראים בבבל וחי בין השנים 280­-355 לספירה בערך. הוא היה בר פלוגתא של אביי, ודבריהם נמסרו לרוב יחד לדורות הבאים. רוב המחלוקות שביניהם הסתיימו כשדעתו של רבא קובעת. רבא היה אדם אמיד, בעל נכסים וקרקעות והתגורר בפומבדיתא.

אביי היה ראש ישיבת פומבדיתא וחברו הקרוב של רבא. הוא חי בין השנים 280­-330 בערך והיה אדם צנוע, עני רוב ימיו, שהתפרנס מעבודת אדמה. הוא דאג לשמור על קשר עם חכמי ארץ ישראל.

רב דימי מנהרדעא היה בן דורם של רבא ואביי. במסכת בבא בתרא נזכרת דעתו שיש להעדיף מורה שמדייק בלימודו מאשר מורה שממהר להספיק ללמד יותר חומר מכיוון שלימוד יסודי משתרש בלב ואינו יוצא ממנו.

מערת רב פפא

בהמשך השביל, כמה צעדים ממערת אביי ורבא, סמוך לגדר המחנה הצבאי, נמצא פתח צר של מערה, חסום בקיר אבן. זוהי מערת רב פפא, תלמידם של רבא ואביי שהתפרנס מייצור שיכר תמרים וממסחר בזרעי פרג, עשה חיל בעסקיו ומהרווחים הקדיש לרווחת תלמידיו. הוא ניהל בית דין שנודע ביושרו ולכן לא רק יהודים באו להתדיין בפניו.

קבר רבי יהודה נשיאה ובית דינו

גרם מדרגות מוביל למבנה גדול מקורה כיפה, המתנשא מעל מערת אביי ורבא. רבי יהודה נשיאה, הידוע גם בשמו רבי יהודה השני, היה דור ראשון לאמוראי ארץ ישראל, נשיא הסנהדרין בציפורי ונכדו של רבי יהודה הנשיא, חותם המשנה. הוא היה בנו ותלמידו של רבן גמליאל. בציפורי נמצא עוד קבר המיוחס לרבי יהודה נשיאה, אך זהו כנראה קברו של נכדו, שנקרא גם הוא באותו שם.
קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מידע מקצועי: אבירם צוק, מנהל אזור גליל עליון, קק"ל
מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי ומחלקת קהילה ויער, מרחב צפון קק"ל
פורסם בתאריך: 11.11.15
עודכן בתאריך: 23.6.20
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת PDF

מפת יער ביריה